Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

begåvningshandikapp + iPad

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-04-08 12:28

Kan Ni ge mig lite tips på svenska appar som skulle kunna fungera till personer som ligger på mellan 2-8 års utvecklingsnivå, men är 20+?

Svenska, matte, pekbok och liknande..
eller överraska!

Jag skall börja arbeta lite med iPaden på vår dagliga verksamhet som riktar sig till personer med utvecklingsstörning.

har inget svar just, men kommer att hålla ett vakande öga på denna tråden, har själv en nioåring med begåvningshandikapp...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-09 20:32

Min dotter på 2,5 år älskar Stora Pekboken. Speciellt memory som finns som ett "spelsätt".

Sen hon fick sin egen iPad, fick ta över min iPad när jag skaffade 2:an, sitter hon jätteofta med den. Så jäkla kul att se lilla pekfingret trycka runt på skärmen och när hon pratar högt för sig själv om motiven som dyker upp.

• Medlem
  • Umeå
  • 2011-04-09 23:45
Ursprungligen av ktd:

Min dotter på 2,5 år älskar Stora Pekboken. Speciellt memory som finns som ett "spelsätt".

Sen hon fick sin egen iPad, fick ta över min iPad när jag skaffade 2:an, sitter hon jätteofta med den. Så jäkla kul att se lilla pekfingret trycka runt på skärmen och när hon pratar högt för sig själv om motiven som dyker upp.

Min son som fyller 3 i sommar gillar också Stora Pekboken, en annan favorit är Shape Puzzle HD.

Underbar tråd. Tror det här är ett område där en iPad kan bli ett fantastiskt verktyg.

Har själv haft tankar om Bliss-telefon för handikappade med talstörningar etc...

• Medlem
  • Höganäs
  • 2011-04-09 22:16

Det finns en grupp på Facebook: "Appar för särskolan". Där kan man hitta en del intresanta diskussioner.
Titta även här, på DARTs hemsida: DART - Mobil-appar

Har själv en son på 7 år med Downs syndrom, så jag tycker denna tråd är högintressant.
Har även en iPad (1).

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-04-11 11:23

Tack för tipsen, stora pekboken var riktigt trevlig. Det finns många engelskspråkiga mer avancerade pekböcker för kommunikation, tyvärr har jag inte sett någon på Svenska ännu. Jag arbetar med flera som saknar tal...
Någon som sett några enkla korsordsappar? Gärna bilder där man kompletterar med ord, "bild på uggla, skriv uggla"

YouTube - Meet MyVoice AAC MyVoice kommunikationsapp tyvärr vara på engelska änsålänge men det är definitivt värt att följa utveckligen, det känns väldigt genomtänkt och proffsigt. Hårdvaruutvecklare av handikapphjälpmedel bör oroa sig för framtiden när vardagsprodukter utan problem kan göra sånt här. Släppt härom dagen så håll koll förr eller senare kommer säkert uppdateringar med fler språk.

1
Bevaka tråden