Hej, vet inte om denna tråd fortfarande är aktiv. Men oavsett så kör jag en lösning som kan vara intressant för dig.
- Jag har en NAS (Netgear Stora) med stöd för DLNA (Home - DLNA) och UPnP, vilket jag tror även din NAS har.
- På min NAS har jag lagrat samtliga musikfiler (mp3) som jag sedan accessar via iTunes från en HTPC i vardagsrummet
där den är kopplad till TV och stereo.
- På ytterligare två platser i huset har jag AirportExpress med tillhörande aktiva högtalare installerade
- Dessutom har jag en iPod Touch, gen 3.
- På denna iPod Touch (funkar även med iPhone och iPad) har jag installerat UPnP klient från AppStore. PlugPlayer för 38:-.
Det finns flera andra, även gratis. Men denna är den bästa hittills.
Mina möjligheter är då flera
A. Använda iTunes i datorn som spelare och:
1. Via HTPC köra ut direkt i högtalare i vardagsrummet
2. Spela samma musik via iTunes och Airplay till de övriga AirportExpress i huset
3. Styra allt sammans via Apple Remote i iPod Touch
B. Skippa iTunes och accessa NAS direct från iPod Touch med PlugPlayer och:
4. Låta musiken från PlugPlayer gå ut via phonokontakten i min iPod Touch till hörurar eller högtalare
5. Låta musiken gå via Airplay i iPod Touch till valfri Airport Express i huset
6. Jag har även bärbara, batteridrivna högtalare i trädgården till vilket jag kan koppla in min iPod Touch via phono och spela musik vid poolen.
Kan verka lite rörigt i min beskrivning, men funkar klockrent i alla lägen och dessutom kan jag kombinera flera av alternativen ovan. Samt att barn, hustru och vänner med iPhones kan också nå musiken om jag tillåter det.
Som Brasse i Fem Myror skulle ha sagt: "E' inte det det bästa"
/JHa