Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NTFS extern på MacBook Pro via Bootcamp

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte hiva ut min stationära dator som har börjat låta som ett flygplan och istället använda min macbook pro som stationär burk också.
Nu är grejen så att jag har hela mitt musikbibliotek på en extern hårddisk som är formaterad i NTFS och som jag förstått det så kan macen med OSX enbart läsa filer därifrån och inte skriva till den.

Säg att jag kör in windows 7 via bootcamp på macen. Kan jag då skriva till min externa hårddisk utan några problem? Vet att det finns program för att kunna göra det även via OSX men jag vågar inte riskera att någonting försvinner från den externa.

Är det för övrigt bäst att köra via bootcamp eller ska jag använda något annat sätt? Tänkte mest ur prestandasynpunkt.

Om du kör Windows 7 via Boot Camp så är det som om du sitter med Windows på en generell PC - det fungerar likadant. Däremot finns det inga risker med att köra program i Mac OS X för att skriva till en NTFS-hårddisk. Jag har gjort det länge nu genom PARAGON Software Group - NTFS for Mac, communication channel between Mac OS X and Windows.

Boot Camp kommer alltid vara bäst i ett prestandaperspektiv. Däremot tvekar jag på om läs och skrivhastigheten är bättre när det handlar om att jämföra Windows 7 med att t.ex. använda sig av Paragon NTFS för Mac.

Tack för det snabba svaret!
Har läst lite om paragon men eftersom jag ibland får lite återfall och vill spela något spel så känns det bättre att kunna göra det direkt i macen istället för att rota fram windowsburken
Behöver jag tänka något innan jag drar in Windows 7? Kommer jag behöva omformatera eller så?
Har förstått att jag måste dela en partition till Windows. Hur mycket kan behövas?
Är helt grön på det här så jag ber om ursäkt om vissa frågor kan verka dumma.

Ursprungligen av pizzapappa:

Tack för det snabba svaret!
Har läst lite om paragon men eftersom jag ibland får lite återfall och vill spela något spel så känns det bättre att kunna göra det direkt i macen istället för att rota fram windowsburken
Behöver jag tänka något innan jag drar in Windows 7? Kommer jag behöva omformatera eller så?
Har förstått att jag måste dela en partition till Windows. Hur mycket kan behövas?
Är helt grön på det här så jag ber om ursäkt om vissa frågor kan verka dumma.

Normalt sett behöver du inte bry dig om en partitioner. Boot Camp ordnar detta utan problem. Jag brukade köra cirka 50GB.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-04-08 14:57
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Normalt sett behöver du inte bry dig om en partitioner. Boot Camp ordnar detta utan problem. Jag brukade köra cirka 50GB.

Windows 7 och några spel (om det inte bara är småspel) skulle jag säga behöver mer än 50GB. Jag har 100GB.
Räkna runt 30GB för windows (med återställning, swap-fil etc) om du inte vill mecka med att sitta och slimma installationen.
Sen får du fundera på hur många spel och hur stora de kan tänkas vara

Ursprungligen av Json_81:

Windows 7 och några spel (om det inte bara är småspel) skulle jag säga behöver mer än 50GB. Jag har 100GB.
Räkna runt 30GB för windows (med återställning, swap-fil etc) om du inte vill mecka med att sitta och slimma installationen.
Sen får du fundera på hur många spel och hur stora de kan tänkas vara

30 GB för Windows? Har du druckit för mycket innan kvällen ens hunnit starta?!

Nej, men det klart att det beror helt på person till person. Jag har använt mitt Windows till två spel (Counter-Strike: Source och BattleField Bad Company 2) och haft resten avdelat till Ubuntu Linux de gånger som jag har haft en PC. Då räckte 50GB bra. Sedan har jag fortsatt att använda samma partitionsstorlek för Windows på min Mac. Om pizzapappa tror att han behöver ett större utrymme så ska han så klart ha det. Det är helt individuellt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-04-11 11:14
Ursprungligen av Tobias Schelin:

30 GB för Windows? Har du druckit för mycket innan kvällen ens hunnit starta?!

Nej, men det klart att det beror helt på person till person. Jag har använt mitt Windows till två spel (Counter-Strike: Source och BattleField Bad Company 2) och haft resten avdelat till Ubuntu Linux de gånger som jag har haft en PC. Då räckte 50GB bra. Sedan har jag fortsatt att använda samma partitionsstorlek för Windows på min Mac. Om pizzapappa tror att han behöver ett större utrymme så ska han så klart ha det. Det är helt individuellt.

Om det ändå vore så väl

Nej men som jag skrev, medräknat swap, systemåterställning, utrymme för uppdateringar så tycker jag 30GB är vettigt att räkna med för Windows (särskilt som det dessutom bör finnas en del ledigt på disken.). Att bara högerklicka på Windowsmappen och kolla storleken är inte ett ritkigt bra sätt att uppskatta hur mycket utrymme windows faktiskt behöver.

Så nån omformatering behövs alltså inte?

Ursprungligen av pizzapappa:

Så nån omformatering behövs alltså inte?

Normalt sett, nej. Om du däremot har varit ute och lekt med partitionerna tidigare så kan det ibland hända att du behöver rensa hårddisken totalt för att genomföra en partitionering, men det verkar inte vara aktuellt i tid fall.

Det är ändå inte så ofta jag spelar spel. Huvudsyftet är att kunna skriva till den externa hårddisken. När jag däremot spelar så brukar det inte vara några high end spel som tar jättestor plats.
Hur mycket plats tar egentligen windows 7 professional?
Nu råkar det vara så att jag har ont om brännbara dvder hemma. Har laddat ner Windows på windowsburken men nu funderar jag på hur jag ska få över det till macen. Går det med usb-minnen eller måste jag ha det på skiva?

Kan tilläggas att det är en laglig kopia av Windows som jag har fått genom skolan via MSDNAA

Senast redigerat 2011-04-08 18:08
Ursprungligen av pizzapappa:

Det är ändå inte så ofta jag spelar spel. Huvudsyftet är att kunna skriva till den externa hårddisken. När jag däremot spelar så brukar det inte vara några high end spel som tar jättestor plats.
Hur mycket plats tar egentligen windows 7 professional?
Nu råkar det vara så att jag har ont om brännbara dvder hemma. Har laddat ner Windows på windowsburken men nunfunderar jag pånhur jag ska få över det till macen. Går det med usb-minnen eller måste jag ha det på skiva?

Hur menar du att du "Har laddat ner Windows..."? Diskussioner om piratkopiering är INTE tillåtna på 99.se!

/Mod

Ursprungligen av Capeman:

Hur menar du att du "Har laddat ner Windows..."? Diskussioner om piratkopiering är INTE tillåtna på 99.se!

/Mod

Det är en laglig version som jag fått genom skolan.

Har fått ner det på en skiva nu.

När jag trycker "hämta Windows-supportprogramvara för denna Mac" i boot camp assistenten får jag upp ett meddelande om att det inte finns någon programvara att hämta. Ska jag istället välja alternativ 2 att jag har kvar installationsskivan för osx?

Ursprungligen av pizzapappa:

Har fått ner det på en skiva nu.

När jag trycker "hämta Windows-supportprogramvara för denna Mac" i boot camp assistenten får jag upp ett meddelande om att det inte finns någon programvara att hämta. Ska jag istället välja alternativ 2 att jag har kvar installationsskivan för osx?

Vad pratar du om nu?

Dela upp hårddisken i Boot Camp, sätt i din Windows 7-skiva och starta om datorn. Du kan installera drivrutiner från din installationsskiva för Mac OS X efter att du har installerat Windows. Kom ihåg att din eject-knapp på tangentbordet inte fungerar direkt, så mata ut din Windows 7-skiva vid uppstart efter att du har installerat klart. Då blir det enklare att ordna med andra skivan senare.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Vad pratar du om nu?

Dela upp hårddisken i Boot Camp, sätt i din Windows 7-skiva och starta om datorn. Du kan installera drivrutiner från din installationsskiva för Mac OS X efter att du har installerat Windows. Kom ihåg att din eject-knapp på tangentbordet inte fungerar direkt, så mata ut din Windows 7-skiva vid uppstart efter att du har installerat klart. Då blir det enklare att ordna med andra skivan senare.

Det va inget. Tror det löste sig.
När jag har gått igenom windowsinstalleraren så står det att datorn måste startas om för att fortsätta installationen, då tog jag ut skivan och istället startade OSX. Jag testar att installera om windows igen och den här gången behålla skivan i vid reboot. Du menade alltså att jag efter att ha startat om datorn för installationen ska starta om datorn igen och ta ut skivan därefter?

Ursprungligen av pizzapappa:

Det va inget. Tror det löste sig.
När jag har gått igenom windowsinstalleraren så står det att datorn måste startas om för att fortsätta installationen, då tog jag ut skivan och istället startade OSX. Jag testar att installera om windows igen och den här gången behålla skivan i vid reboot. Du menade alltså att jag efter att ha startat om datorn för installationen ska starta om datorn igen och ta ut skivan därefter?

Nej. Låt mig försöka förklara.

Använd Boot Camp för att skapa en partition för Windows 7. Programmet ber dig att sätta i din Windows 7-skiva och starta om datorn. Då ska du automatiskt komma till installationsprogrammet för Windows 7 (förutsatt att skivan är i vid omstart). Låt skivan vara kvar i datorn ända tills att hela installationsprocessen för Windows 7 är klar. Annars fungerar det så klart inte.

När Windows 7 har installerats korrekt så kommer du så klart att behöva ta ut skivan för att sätta in din installationsskiva som innehåller Mac OS X och därmed de drivrutiner du behöver i Windows 7. Det är här du lika gärna kan se till att ta ut skivan när du startar upp din dator genom att hålla nere knappen på tangentbordet som finns för att mata ut en skiva. Då blir det enklare när du väl är inne i Windows 7 och ska installera drivrutinerna från Mac OS X.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Nej. Låt mig försöka förklara.

Använd Boot Camp för att skapa en partition för Windows 7. Programmet ber dig att sätta i din Windows 7-skiva och starta om datorn. Då ska du automatiskt komma till installationsprogrammet för Windows 7 (förutsatt att skivan är i vid omstart). Låt skivan vara kvar i datorn ända tills att hela installationsprocessen för Windows 7 är klar. Annars fungerar det så klart inte.

När Windows 7 har installerats korrekt så kommer du så klart att behöva ta ut skivan för att sätta in din installationsskiva som innehåller Mac OS X och därmed de drivrutiner du behöver i Windows 7. Det är här du lika gärna kan se till att ta ut skivan när du startar upp din dator genom att hålla nere knappen på tangentbordet som finns för att mata ut en skiva. Då blir det enklare när du väl är inne i Windows 7 och ska installera drivrutinerna från Mac OS X.

Sådärja! jag lyckades.

Drog in avast också då jag antar att det behövs Håller på med osx-skivan nu.

Tack för hjälpen!

Ursprungligen av pizzapappa:

Sådärja! jag lyckades.
Drog in avast också då jag antar att det behövs Håller på med osx-skivan nu.
Tack för hjälpen!

Rekommenderar Microsoft Security Essentials istället för Avast. Det är också gratis.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Rekommenderar Microsoft Security Essentials istället för Avast. Det är också gratis.

Jag personligen gillar avast bra då det har lyckats hålla mina windowsdatorer virusfria genom alla år. Om det nu inte finns någon annan anledning att köra Microsoft Security Essentials istället?

Ursprungligen av pizzapappa:

Jag personligen gillar avast bra då det har lyckats hålla mina windowsdatorer virusfria genom alla år. Om det nu inte finns någon annan anledning att köra Microsoft Security Essentials istället?

Läste någonstans att Microsoft Security Essentials är det bästa för Windows 7 hittills.

Hur gör man egentligen för att starta datorn i till windows? Jag har förstått hur man går från windows till osx men inte tvärt om.

Ursprungligen av pizzapappa:

Hur gör man egentligen för att starta datorn i till windows? Jag har förstått hur man går från windows till osx men inte tvärt om.

Tryck på Alt vid uppstart så får du välja system.

1
Bevaka tråden