Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskelista för iOS 5.0

Tråden skapades och har fått 232 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-23 17:10

Among other things...

Kan de inte se till att Game Center lagrar status för de spel man har så att när man väljer att spela samma spel vid ett senare tillfälle på ANNAN iOS-enhet så fortsätter man där man lämnade. Exempel, man lirar "Let's Golf 2" på sin iPhone på bussen och i sängen senare på kvällen lirar man vidare där man slutate tidigare på dagen.

Jag tycker att denna funktionalitet är ett krav när många idag äger flera iOS-enheter.

Jag har funderat på det här med iOS rent allmänt och det är intressant att Apple är i en sits där de på allvar måste jobba för att komma ikapp andra mobila OS.

2007 var iOS (eller iPhone OS som det hette då) helt outstanding trots flagranta brister på viss punkter. Men efter något år började konkurrenterna komma ikapp. Först var det Android som mer eller mindre var en iOS-kopia, bättre på vissa punkter, sämre på andra. Förra året kom Windows Phone 7 som visade på ett helt annat tänk än Apples app-centrerade upplägg. Och så nu härom dagen presenterade HP nya WebOS som tar vissa saker till nya nivåer.

Ett exempel där Apple ligger riktigt efter är notifieringar, som många här i tråden redan tagit upp. Android gör det bättre än iOS, men WebOS gör det ännu bättre:

Så för första gången har Apple på allvar krav på sig att nästa iOS-version inte bara kan vara lite bättre än förra, det måste också vara på samma nivå eller bättre än konkurrenterna. Detta är givetvis bara bra för oss som använder iOS.

• Medlem
  • International user
  • 2011-02-13 17:55

Jag håller med att Apple måste jobba lite hårdare för att komma ikapp i vissa delar. Jag tror det är 2 teman som Apple måste förbättra sig avsevärt. Först och främst så är notifieringar som jag tror Apple redan jobbar på. För det andra är hur Apple synkar allt med iPhonen. Jag tror framtiden ligger i hur WebOS gör det. Allt går genom cloud och inte genom att koppla in iPhonen till datorn för att kunna synkronisera. Jag hoppas att Apple förbättrar sig där också.

Den stora fördelen som Apple fortfarande har är att iOS säljs redan och känns väldigt polerad. Medan Android är splittrad (2.1, 2.2, 2.3 och snart 3.0 för tablets), vissa delar känns inte färdiga och beroende från vilken tillverkare du köper så fungerar Android annorlunda och uppdateras i vissa fall inte så det känns lite beta över Android som några har påpekat. WP7 är en bra start men det fattas mycket och jag tror många har hoppat på mer än vad Microsoft släppte. Att sen Microsoft verkar sega med att uppdatera systemet hjälper inte heller att öka förtondet för WP7. Det märks också på försäljarsiffror vilket är inte så bra. HPs WebOS kommer inte förrän i sommar så det är lite osäkert hur det kommer att utveckla sig men presentationen var nästan i klass med Apples keynote och visade också många nya sätt att integrera plattformen. Var faktiskt riktigt inspirerande.

Det blir spännande hur Apple kommer att reagera på konkurrensen. Jag hoppas på att iOS 5 kommer att bli en riktig höjdare vilket är bra för alla iOS användare.

//Rob

Vad tror ni, kommer vi att få se lite av iOS 5 på eventet den 2 mars?

• Medlem
  • International user
  • 2011-02-23 23:07

Tveksamt. Apple vill nog behålla lite för sig själva tills WWDC. Däremot tror jag att vi kommer nog att få se lite från 4.3 eller till och med datum när det släpps.

Men kanske för att ta lite uppmärksamhet från Android visar de några nya funktioner.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Tveksamt. Apple vill nog behålla lite för sig själva tills WWDC. Däremot tror jag att vi kommer nog att få se lite från 4.3 eller till och med datum när det släpps.

Jag tror knappast Apple väntar till WWDC med att presentera iOS 5 av flera skäl. Inte minst eftersom de måste ge utvecklare tid att anpassa sina program och det betyder betaversion och betaversion läcker ut, så innan dess vill Apple själva presentera det.

Jag säger inte att det är givet att iOS 5 presenteras den 2 mars, men att det är givet att det sker före WWDC.

Kom ihåg att Apple inte väntade till WWDC med att presentera iOS 4 (på den tiden iPhone OS 4) utan det skedde redan i början av april förra året.

• Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 09:59
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror knappast Apple väntar till WWDC med att presentera iOS 5 av flera skäl. Inte minst eftersom de måste ge utvecklare tid att anpassa sina program och det betyder betaversion och betaversion läcker ut, så innan dess vill Apple själva presentera det.

Jag säger inte att det är givet att iOS 5 presenteras den 2 mars, men att det är givet att det sker före WWDC.

Kom ihåg att Apple inte väntade till WWDC med att presentera iOS 4 (på den tiden iPhone OS 4) utan det skedde redan i början av april förra året.

Det har du rätt i. Tänkte inte på det.

Men det verkar lite tidigt för iOS 5. 4.3 ska komma först därefter kommer 5 beta men vi får se på tisdag.

//Rob

• Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 13:40
Ursprungligen av Robo-X:

Det har du rätt i. Tänkte inte på det.

Men det verkar lite tidigt för iOS 5. 4.3 ska komma först därefter kommer 5 beta men vi får se på tisdag.

//Rob

Fast betan brukar de väl släppa samtidigt som de presenterar det?
Någon gång i Mars brukar det vara så...

• Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 13:40

dubbel..

* Bättre dialer, android kombinerar senast slagna nummer, dialer och telefonbok (med realtidssökning) på samma skärm.
* Börja skriva ett mail, vill bifoga fil - går inte - katastrof...
* Ge mig widgets!
* Sen 4.2 upplevs min iP4 seg, min frus HTC Desire är snabbare, så var det inte när min var ny.
* Filöverföring med blåtand

• Oregistrerad
  • 2011-03-03 23:23

Jag skulle väldigt gärna vilja se en förbättrad rättstavningsfunktion och bättre funktioner för sms. Till exempel att det visas en bild på den personen som man fått ett sms ifrån. Det här är två saker som jag tror kommer.

Apple kan nog inte gilla alla sajter som listar humoristiska felstavade ord som skapats på användarnas telefoner.

Facetime via 3G...

Ursprungligen av Chaosstar:

Facetime via 3G...

Det är en korkad mjukvarubegränsing Apple lagt in.

Enligt flera sidor på nätet ska det nu gå iom införandet av Personal Hotspot i iOS 4.3.
Jag har inte testat det själv.

Ring Facetime över 3G utan jailbreak i iOS 4.3 | iPhoneguiden.se

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-06 15:37
Ursprungligen av keptang:

Det är en korkad mjukvarubegränsing Apple lagt in.

Enligt flera sidor på nätet ska det nu gå iom införandet av Personal Hotspot i iOS 4.3.
Jag har inte testat det själv.

Ring Facetime över 3G utan jailbreak i iOS 4.3 | iPhoneguiden.se

Japp, det ska fungera med Personal Hotspot men då är det för de iOS-enheter som ansluter TILL din Hotspot...inte för telefonen som själv agerar hotspot.

Ursprungligen av zinned:

Japp, det ska fungera med Personal Hotspot men då är det för de iOS-enheter som ansluter TILL din Hotspot...inte för telefonen som själv agerar hotspot.

Stämmer bra, engelska siterna som skrivit om det förklarar lite bättre än vad iphoneguiden.se gjorde..

Då behöver man bara en till iPhone så är saken biff :-D. En som är Hotspot (mot 3G) och en som hookas upp mot den och den kan man köra FaceTime på :-D.
Jag fattar inte varför inte Apple släpper detta. Skype har det redan. Dom bör släppa det och sedan låta operatörerna spärra om dom vill.

Ursprungligen av zinned:

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-07 18:44
Ursprungligen av Zimmerman:

Då behöver man bara en till iPhone så är saken biff :-D. En som är Hotspot (mot 3G) och en som hookas upp mot den och den kan man köra FaceTime på :-D.
Jag fattar inte varför inte Apple släpper detta. Skype har det redan. Dom bör släppa det och sedan låta operatörerna spärra om dom vill.

Håller med.

Jag kan bara gissa att det har med Apples tidigare (?) snuskigt täta band till crap-operatören AT&T och göra...deras nät hade väl inte klarat av det.

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2011-03-13 22:34

Jag efterlyser möjligheten att justera displayens ljusstyrka till vänster om ljudkontrollen som finns när man dubbelklickar på home-knappen på iPhone. PLEEEEASE?

Edit: Jag har hört att det finns på iPad, så varför finns det inte på iPhone?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2011-03-14 01:09
Ursprungligen av jolunda:

Jag efterlyser möjligheten att justera displayens ljusstyrka till vänster om ljudkontrollen som finns när man dubbelklickar på home-knappen på iPhone. PLEEEEASE?

Edit: Jag har hört att det finns på iPad, så varför finns det inte på iPhone?

Att det finns på Ipad kanske har att göra med att där får Apple plats med mer funktioner på samma "sida". På Iphonen blir det kanske lätt så att mer funktionalitet innebär att man måste dra fram och tillbaka alldeles för mycket.

Håller dock med, skulle helt klart vara behändigt att kunna ändra ljusstyrkan snabbt och smidigt. Skulle även vilja kunna stänga av/på Wifi snabbt.

Möjlighet att välja vilken kategori/mapp som en PDF ska sparas i när man väljer "Öppna i iBook"

• Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-13 23:44

Kan Hotspot-funktionen som kom i 4.3 vara del 1 i att införa trådlös synk i iOS 5?

1. Bättre notifications utan att för den sakens skull "rippa" android. Det ska kännas som Apple.
2. Gärna bättre låsskärm med plats för mer info. Kanske widgets.
3. Bättre hantering av foton. Möjlighet att skapa egna mappar, tagga bilder etc. Tänk iPhoto för iPhone.
4. Fler delningsmöjligheter för bilder, ex picasa, flickr, facebook etc.

Vi skaffade en iPad 2 häromdagen. Vi använder den flitigt båda två. Jag hade önskat att man kunde sätta olika profiler till sin iPad, ungefär som att man har olika inloggningar på OS X.

Idag tror jag att iPad används mer som en familjepryl, dvs finns det flera personer i hushållet använder alla plattan mer eller mindre, till skillnad från telefoner som blir högst individuella.

Nu blir det lite småjobbigt att logga in och ur på olika hemsidor, forum, google, spel mm...

Ursprungligen av Emil Rimsby:

Jag hade önskat att man kunde sätta olika profiler till sin iPad, ungefär som att man har olika inloggningar på OS X.

+1 :). Stör mig också lite på det. Jag och sambon använder iPaden till att t ex kolla facebook, då måste vi hela tiden logga ut varandra och logga in igen. Samma sak med forum mm, samt att hon envisas med att sätta tjejiga rosa teman som jag inte vill ha

Något slags fleranvändar-system hade verkligen inte skadat.

Ursprungligen av Kermit:

Ja, det hade varit bra, men det är kanske inte så enkelt att genomföra.

För hur ska iOS/iTunes hålla reda på vilka saker (inställningar, teman, musik, filmer, böcker, appar, kalendrar, osv) som ska vara gemensamma, och vilka som ska vara separerade? Om allting ska vara separerat, och man måste synka varje användare för sig, så kommer det att generera protester från användare som vill att det mesta ska vara gemensamt.

Det går säkert att lösa med inställningar, både i iOS och i iTunes. Men det kan bli väldigt många inställningar att hålla reda på, och det finns redan ganska många.

Apple kan säkert fixa ett fleranvändarsystem av iOS om de bara vill. De skulle göra det snyggt och enkelt också. Typ: Svep med fyra fingrar över iPad-skärmen för att byta användare, skärmen roterar som en kub. Ungefär som att byta användare i OS X.

Väldigt många appar skulle ha stor nytta av fleranvändarfunktionen. Tänker bl a på twitter, rss-bevakning, mail (istället för flera konton), skype och safari med alla cookies och bokmärken.

Apple kan säkert fixa ett fleranvändarsystem av iOS om de bara vill.

Det är jag övertygad om. Frågan bara om det är något de jobbar på, men inte vill släppa förrän det är riktigt bra (som klipp och klistra) eller om det är något som av någon anledning redan är avfärdat.

Jag skulle väldigt gärna ha ett fleranvändarsystem, iPad är typiskt en pryl som kan gå laget runt i soffan och när alla ska spela samma spel är det lite störande då mina highscore och achievements ryker all världens väg

Apple kan säkert fixa ett fleranvändarsystem av iOS om de bara vill.

Vilket jag är tämligen övertygad om att de inte vill. Nog för att synkroniseringen mot en dator skulle bli en ännu värre sörja än det redan är (vad ska synkas, mot vad, och när?), men framför allt tror jag att Apple vill bort från PC-grejen med en enda maskin som hela familjen samsas om. Dessutom: Varför skulle de vilja få folk att köpa färre iPads i stället för fler?

Citat:

De skulle göra det snyggt och enkelt också. Typ: Svep med fyra fingrar över iPad-skärmen för att byta användare, skärmen roterar som en kub. Ungefär som att byta användare i OS X.

...och samtidigt slå ut multitouch med mer än tre fingrar? Aktiverar man de "dolda" programväxlargesterna på iPad märker man snabbt att det inte funkar något vidare (exempelvis GarageBand blir nästan oanvändbart), och rent allmänt är det en väldigt dålig idé att i efterhand reservera upp multitouch-gester som interfererar med befintliga program.

Ursprungligen av Kermit:

...

Tvärtom, jag tror att det skulle skada.

Det är klart att det går att lösa men jag är inte speciellt intresserad och tror inte att det skulle bli bra. Personligen så känner jag det som att paradigmen för IOS (såväl Ipad och definitivt Iphone) är att den är personlig och fokuserad på en uppgift i taget. Det är svårt att få in fleranvändarsystem i den paradigmen

Så, Fleranvändarsystem? Nej tack!

Däremot så ett annat system på notifieringarna tar jag gärna emot

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-29 07:37
Ursprungligen av BlackSmp:

Tvärtom, jag tror att det skulle skada.

Det är klart att det går att lösa men jag är inte speciellt intresserad och tror inte att det skulle bli bra. Personligen så känner jag det som att paradigmen för IOS (såväl Ipad och definitivt Iphone) är att den är personlig och fokuserad på en uppgift i taget. Det är svårt att få in fleranvändarsystem i den paradigmen

Så, Fleranvändarsystem? Nej tack!

Däremot så ett annat system på notifieringarna tar jag gärna emot

Förstår inte hur du menar. Bara för att man ska kunna ha olika konton behöver väl inte betyda att den blir ofokuserad och opersonlig. Tvärtom, kan flera personer ha sina saker på den exakt som de vill ha det så blir den väl mer personlig?

Bevaka tråden