Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 fungerande gsm men inte 3g

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2011-02-20 12:24

Hej!

Jag har ett bekymmer med min iPhone4, den är låst till tele2 (kan vara comviq om det är någon skillnad).

Jag kan inte få någon täckning alls på 3g nätet. När jag skiftar över till 3g så dör täckningen det blir inga staplar, sen när jag ska gå tillbaka till "2g"/gsm så går inte det utan jag måste starta om telefonen för att få täckning igen, och då är det aldrig något problem för än jag slår på 3g.

Jag har opertötörsinställning tele2 9.1 i den, jag har prövat att återställa den, prövat med ett annat simkort, återställt nätverksinställningarna, ja allt jag kan komma på, det är som om den "fryser" när den ska byta mellan de olika internet alternativen edge/3g.

Någon som har någon lösning på vad jag kan hitta på eller vad det kan vara, mycket tacksam för svar!

MVH Erik

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-20 12:29

Är det så överallt eller bara hos dig? Är det så med en annan telefon, eller bara med din (ska vara Tele2 båda två givetvis)? Det kan ju helt enkelt vara så att Tele2 inte har någon 3g-täckning där du bor, eller väldigt svag täckning. Du får köra uteslutningsmetoden.

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2011-02-20 12:35

Jag har haft 3g teckning med min 3gs, och i tjejens har jag täckning, det konstiga är att det liksom känns inte som om den klarar av att byta först går ju täckningen ner för att sedan slå över till 3g täcckning, men då plötsligt så blir alla staplar helt platta och hur länge den än ligger slår den inte på varken gsm täckning eller 3g täckning

• Avstängd
  • Överallt
  • 2011-02-20 16:04

Du har väl inte ”råkat” peta på operatörsinställningarna och manuellt valt Tele2 istället för Auto? (Inställningar -> Opratör)

Auto ska det alltså vara inställt som.

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2011-02-20 16:10

Hej Mija!

Ja det står på AUTO, men det verkar inte som om 3g fungerar, känns inte som om det är 2 olika antenner direkt, fattar inte vad det är.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-20 18:16

Funkar ditt SIM i en annan telefon på 3G?
Provat att Återställa telefonen utan att ta tillbaka backupen (välja som ny enhet)?

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2011-02-20 20:51

Ingen lycka tyvärr, fattar inte vad det är kanske bara lämna in och vänta en massa veckor

• Medlem
  • 2011-04-11 23:19

Angående ej fungerade 3g

Hej, det var någon som kontaktade mig via mail, jag har inte fått ordning på min ännu, har inte lust att bli av med telefon i 4-6 veckor heller, jag har kört på gsm (störande!) har du hittat någon lösning? Mvh Erik

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2011-02-20 18:30

Ja det gör det, kanske man ska pröva det då, tack för tipset, ska testa.

Jag har exakt samma problem. Uppdaterat till 4.3.1 men fortfarande samma sak.
Slår jag på 3G försvinner täckningen. Det går således inte att ringa, däremot går det utmärkt att surfa även fast staplarna är tomma. Slår jag av 3g måste jag starta om telefonen för att den ska återfå täckning.
Comviq försökte göra en återställning av mitt abbonemang men ingen lycka. Deras förslag var att lämna in den.

• Medlem
  • 2011-04-13 13:26

Hej, ja jag ser inte heller någon annan lösning på det? Har du haft fungerande 3G på din? Jävla konstigt fel är det i alla fall, har du testat med annat simkort, jag har gjort det men ingen lycka.

Mvh Erik

Jag fortsätter med samma problem. Slår jag på 3g kan jag surfa på 3g-nätet men inte ringa.
Om du uppdaterar till 4.3.2 som tydligen ska fixa några 3g problem så skriv gärna några rader om dina erfarenheter. Vågar inte uppdatera ännu eftersom jag är jailbreaker.

• Medlem
  • 2011-04-14 21:47

Hej, ingen skillnad på 4.2.3 heller, antar att det är något fel på telefonen, får se om jag pallar att lämna in den, verkar inte finnas någon annan lösning på problemet

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-15 01:09

Hej!

Vad har du för APN inställd på Mobilt nätverk?

Och har du testat att uppgradera dina operatörsinställningar till Tele2 10.0? Du kan göra det antingen genom att i iTunes välja Ja när du tillfrågas om att uppdatera operatörsinställningarna, alternativt genom att på din iPhone gå in på Inställningar -> Allmänt -> Om och då ska du få upp en förfrågan om att uppdatera i de fall du inte har senaste versionen.
Senaste versionen för Tele2 (och Comviq) är 10.0, den kör jag sedan ett par veckor och det fungerar utmärkt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-15 10:22

Det är lite olika versioner för de olika operatörerna, jag skrev bara vad det var för Tele2/Comviq eftersom trådskaparen skrev att det var det han/hon hade.

1
Bevaka tråden