Har sökt utan att riktigt hitta svar på mina frågor. Har idag en MBP 17" från "early 2009", dvs första 17-tummaren som är Unibody. I den har jag en C2D 2,93 GHz, 8GB RAM och har bytt ut disken till en 500GB, men är nu inne på att skaffa SSD som den slutgiltiga uppgraderingen.
Har tittat på tex Intel 510 Series 2.5" SSD 250GB och OCZ Vertex 3 Series SATA III 2.5" SSD 240GB men blir mer och mer osäker på om de här verkligen funkar med min gamla burk eller om det finns andra val som är bättre.
Min System Profiler säger:
NVidia MCP79 AHCI:
Vendor: NVidia
Product: MCP79 AHCI
Link Speed: 3 Gigabit
Negotiated Link Speed: 3 Gigabit
Description: AHCI Version 1.20 Supported
Anandtech har testat både Intel och OCZ i de nya Macbookarna och det verkar funka bra, men i de äldre går det sämre:
Where does all of this discussion about SSDs leave us? Unfortunately recommending an SSD for the new MacBook Pro today is pretty difficult but I'll try my best.
I've heard reports of users having issues with the Intel SSD 510 and Crucial RealSSD C300. I've tested both drives as well as the OCZ Vertex 3 in three different MacBook Pros, and in all cases the drives worked perfectly. They were all detected as 6Gbps drives and all performed well. I should note that while I couldn't get the Vertex 3 Pro to work in the 2010 MacBook Pro, the Vertex 3 worked just fine in the 2011 MacBook Pro.
Och sen har vi det här med TRIM. Läste stora trim-tråden förut idag men det var liksom inte riktigt klara besked där.
Jag vill ha en snabb SSD som är minst 120 GB, budgeten är max 5000 kr. Vilket är det bästa valet för mig? Vad ska jag tänka på?