Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guider för ATV2

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • bromma
  • 2011-02-26 17:30

Hur ser jag vilken uppdatering jag har på min ATV2? Och hur uppdaterar jag den?

Edit: Jag har kommit till steg 6 på guiden, men när jag ska köra tethered boot kommer följande felmeddelande upp "The AppleTV2,1_4.2.1_8C154 firmware is untethered and does not require this process!"

Vad har jag gjort för fel och vad ska jag göra?

Senast redigerat 2011-02-26 17:45

Om du har gjort en jailbreak nu så är det väl så enkelt att du inte behöver köra en tethered boot utan att det är bara att helt enkelt slå på ATV:n som vanligt...

  • Medlem
  • bromma
  • 2011-02-26 18:14

Okej. För jag försöker installera XBMC utan resultat nämligen. Behöver man inte ha igång tethered boot då?

  • Medlem
  • bromma
  • 2011-02-26 19:02

Fick det till slut att fungera. Tack för en bra guide!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-01 21:18

Äntligen!

Har försökt jailbreaka min tv ända sen i julas, då jag fick den. Men har inte lyckats. För än nu!
Tack så mycket för guiden!

  • Medlem
  • Sävsjö
  • 2011-03-06 16:43

jag får verkligen inte detta att funka..
när jag ska ssh:a min atv med kommandot "ssh root@appletv.local" står det "Could not resolve hostname appletv.local: nodename nor servname provided, or not known"..

när jag använder mig av "ssh [email protected]" står det bara "ssh: connect to host 10.0.1.17 port 22: Operation timed out"!

är det något vid jailbreaket som blir fel? när det står att jag ska sätta atv:n i dfu mode gör jag detta, sedan står det att scriptet inte går att köra i itunes. då alt-klickar jag på "återställ" vilket återställer atv:n manuellt med den ipsw som jag skapat med seasonpass.. något som är missat?

  • Medlem
  • Sävsjö
  • 2011-03-06 17:16

aha! nu förstår jag! kopplade in atv:n till tv:n med strömsladd å allt! då funkade det! trodde ju man skulle ssh:a med usb-sladden i!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-06 20:41
Ursprungligen av joarj:

aha! nu förstår jag! kopplade in atv:n till tv:n med strömsladd å allt! då funkade det! trodde ju man skulle ssh:a med usb-sladden i!

Det beror på att ssh går över nätverket, inte genom usb-kabel.

Jag dristar mig till ett litet trådtjyveri då jag har en sak jag vill ha svar på.

Jag har planer på att låta en bekant köpa en ATV2 i USA och ta med hem till mig. Men hur blir det med strömsladd och sånt?

Har alla ATV2 samma inbyggda nätdel och anslutning för denna på baksidan, men olika kontakt för vägguttaget? Så att alla klarar både amerikanska och svenska elnätet bara man skaffar rätt kontakt till vägguttaget? Vekar ju vara samma anslutning bak som på vanliga "rakapparatsladd" så det blir ju inget problem.

Eller har de ATV2 som säljs i USA en annan nätdel inbyggd så man måste trixa med en extern omvandlare? Vilket skulle göra det bortkastat att köpa en i USA.

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Jag dristar mig till ett litet trådtjyveri då jag har en sak jag vill ha svar på.

Jag har planer på att låta en bekant köpa en ATV2 i USA och ta med hem till mig. Men hur blir det med strömsladd och sånt?

Har alla ATV2 samma inbyggda nätdel och anslutning för denna på baksidan, men olika kontakt för vägguttaget? Så att alla klarar både amerikanska och svenska elnätet bara man skaffar rätt kontakt till vägguttaget? Vekar ju vara samma anslutning bak som på vanliga "rakapparatsladd" så det blir ju inget problem.

Eller har de ATV2 som säljs i USA en annan nätdel inbyggd så man måste trixa med en extern omvandlare? Vilket skulle göra det bortkastat att köpa en i USA.

Dr Tinnitus

Jag har en nyligen inköpt från USA, det är bara att byta till en Svensk apparatsladd så funkar det.

Ursprungligen av akerstrom:

Jag har en nyligen inköpt från USA, det är bara att byta till en Svensk apparatsladd så funkar det.

Men det är ju helt lysande det....

Dr Tinnitus

Då har jag fått min lilla ATV2, näpen liten sak må jag säga.

Har sparkat igång den och det var ju smidigt, ja förutom att jag ogillar att stega runt och leta bokstäver med en fjärr...

Jag har bara testat lite med kan inte se några fenomen egentligen, allt verkar funka som det ska.

Men, jag har ändå några frågor.

När man kikar på foton i Aperture på datorn så blir ju bilderna ungefär som dataskärmen, alltså i bredbild. Men när man kikar på samma bilder på flatskärmen via ATV2 så visas de mer som 4:3-format. Allt annat visas ju i 16:9 eller anpassat till skärmen. Har inte valt 4:3 i inställningarna heller. Vaffö blir det så?

Sen funkar den lilla tungspateln, ja menar fjärren, helt ok. Men, det blir rätt irriterande att den även påverkar min MBP om den står i samma rum, så att t ex Front Row hoppar igång titt som tätt när man styr ATV2 med den. Kan man på något sätt stänga av IR-ögat i datorns inställningar så att den inte reagerar på fjärren?

Sen undrar jag lite hur det funkar att hyra filmer från amerikanska App Store, man måste ha ett amerikanskt Apple ID reggat har jag förstått. Exakt hur går det till, när jag redan har ett svenskt ID. Ingen risk för problem på nåt sätt, och får man ha flera olika Apple-ID?

Hur funkar det med betalning då, för man kan väl inte ansluta samma svenska bankkort med Visa som jag har till mitt svenska ID? Kan man bara hyra filmer och annat med sk. Gift Cards? Hur skaffar man då dessa enklast och säkrast? För det går väl inte att köpa här i Sverige över disk?

Det blev förresten en uppdatering av iOS i min ATV2, men bara till 4.2. Jag trodde den skulle köra 4.3 den med, men jag kanske missuppfattat nåt?

Jag kanske ska köra en jailbreake på den med, när jag hunnit bli lite van men den. Vad rekommenderas då och vad får man för möjligheter då, och är det några risker? Vad rekommenderas att installera m.m.

Många frågor, men frågar man inte så får man inte veta...

Mycket har säkert redan diskuterats i andra trådar, så det är var och en fritt att antingen gnälla och skälla för det, eller reda ut mina frågor och funderingar.

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Då har jag fått min lilla ATV2, näpen liten sak må jag säga.

Har sparkat igång den och det var ju smidigt, ja förutom att jag ogillar att stega runt och leta bokstäver med en fjärr...

Jag har bara testat lite med kan inte se några fenomen egentligen, allt verkar funka som det ska.

Men, jag har ändå några frågor.

När man kikar på foton i Aperture på datorn så blir ju bilderna ungefär som dataskärmen, alltså i bredbild. Men när man kikar på samma bilder på flatskärmen via ATV2 så visas de mer som 4:3-format. Allt annat visas ju i 16:9 eller anpassat till skärmen. Har inte valt 4:3 i inställningarna heller. Vaffö blir det så?

Sen funkar den lilla tungspateln, ja menar fjärren, helt ok. Men, det blir rätt irriterande att den även påverkar min MBP om den står i samma rum, så att t ex Front Row hoppar igång titt som tätt när man styr ATV2 med den. Kan man på något sätt stänga av IR-ögat i datorns inställningar så att den inte reagerar på fjärren?

Sen undrar jag lite hur det funkar att hyra filmer från amerikanska App Store, man måste ha ett amerikanskt Apple ID reggat har jag förstått. Exakt hur går det till, när jag redan har ett svenskt ID. Ingen risk för problem på nåt sätt, och får man ha flera olika Apple-ID?

Hur funkar det med betalning då, för man kan väl inte ansluta samma svenska bankkort med Visa som jag har till mitt svenska ID? Kan man bara hyra filmer och annat med sk. Gift Cards? Hur skaffar man då dessa enklast och säkrast? För det går väl inte att köpa här i Sverige över disk?

Det blev förresten en uppdatering av iOS i min ATV2, men bara till 4.2. Jag trodde den skulle köra 4.3 den med, men jag kanske missuppfattat nåt?

Jag kanske ska köra en jailbreake på den med, när jag hunnit bli lite van men den. Vad rekommenderas då och vad får man för möjligheter då, och är det några risker? Vad rekommenderas att installera m.m.

Många frågor, men frågar man inte så får man inte veta...

Mycket har säkert redan diskuterats i andra trådar, så det är var och en fritt att antingen gnälla och skälla för det, eller reda ut mina frågor och funderingar.

Dr Tinnitus

Kan svara på några av dina frågor. Gällande att stega runt bland bokstäverna med fjärren: Har du en iPhone eller iPod Touch så kan du ju styra ATV via Remote på en sådan, då får du också upp tangentbordet.

Du stänger av din MBPs IR i System Preferences - Security - General. Finns info om detta i andra trådar. Du kan också välja att para fjärrkontrollen med din ATV så styr den enbart ATVn.

När det gäller att hyra filmer och jailbreak så finns det hur mycket info som helst om det på 99.se, bara att söka.

Angående iOS så har det i ett par versioner nu legat en version efter, fast bara i sifferordningen, d v s, du har 4.3, fast det står 4.2... Var samma innan, då hade man 4.2 fast det stod 4.1. Fattar inte varför Apple inte fixar det.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-15 19:41
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Då har jag fått min lilla ATV2, näpen liten sak må jag säga.

Ja visst är den söt

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Sen undrar jag lite hur det funkar att hyra filmer från amerikanska App Store, man måste ha ett amerikanskt Apple ID reggat har jag förstått. Exakt hur går det till, när jag redan har ett svenskt ID. Ingen risk för problem på nåt sätt, och får man ha flera olika Apple-ID?

Du måste skapa ett separat apple-ID för detta. Hur man gör för att skapa ett US-konto finns det massvis med guider för på nätet. I korthet så loggar man ur sitt svenska apple-id, ändrar till US store i itunes och försöker köpa en gratisapp. Sedan väljer man att skapa nytt konto, googlar upp nån lagom tuff US-adress och väljer "none" som betalningsmedel. Gift cards kan man köpa på ebay. Jag skulle dock ta det försiktigt med att ladda på allt för mkt i stöten på kontot då det ryktats om att apple ibland stänger ned konton som de misstänker inte är kosher så att säga och det vore ju synd att bli av med flera hundra dollar. I övrigt är det inga problem att ha flera apple-id, det är bara att logga in och ut med dem som man behagar. Varje id måste ha en unik mailadress dock.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Har sparkat igång den och det var ju smidigt, ja förutom att jag ogillar att stega runt och leta bokstäver med en fjärr...

Med Remote-appen kan du använda tangentbordet på din iPhone, iPod Touch eller iPad så fort det behöver matas in bokstäver på ATV:n. Mycket smidigt!

Citat:

När man kikar på foton i Aperture på datorn så blir ju bilderna ungefär som dataskärmen, alltså i bredbild. Men när man kikar på samma bilder på flatskärmen via ATV2 så visas de mer som 4:3-format. Allt annat visas ju i 16:9 eller anpassat till skärmen. Har inte valt 4:3 i inställningarna heller. Vaffö blir det så?

Händer då åtminstone inte för mig. Tänk på att de flesta Macar har 16:10-skärm, medan TV:n har 16:9 och kamerorna 3:2, om du inte fotar i något slags 16:9-läge eller i efterhand beskär bilderna.

Citat:

Sen funkar den lilla tungspateln, ja menar fjärren, helt ok. Men, det blir rätt irriterande att den även påverkar min MBP om den står i samma rum, så att t ex Front Row hoppar igång titt som tätt när man styr ATV2 med den. Kan man på något sätt stänga av IR-ögat i datorns inställningar så att den inte reagerar på fjärren?

Du kan parkoppla ATV:n med en fjärr och datorn med en annan, så slipper du det problemet. Lägger du in Candelair (gratis tredjepartsdrivrutin för fjärrkontrollen) kan du stänga av Macens IR-mottagare helt.

Ursprungligen av Samuel K:

Du kan parkoppla ATV:n med en fjärr och datorn med en annan, så slipper du det problemet. Lägger du in Candelair (gratis tredjepartsdrivrutin för fjärrkontrollen) kan du stänga av Macens IR-mottagare helt.

Det går att stänga av utan Candleair. System Preferences - Security - General - Disable remote control infrared receiver.

Min kategori "Movies" har försvunnit efter att jag jailbreakade min apple tv2, så att jag kunde hyra filmer via iTunes. Vet inte om den försvann efter jailbreak eller efter installationen av PLEX.

Någon som vet hur jag får tillbaka den igen?

Jag har en ny Apple TV2 som jag försökt jailbreaka enligt PeeMan's tydliga seas0npass-guide. Första gången fick jag ett "error 1602" fel efter att iTunes tragglat igenom återställningensprocessen, men jag försökte en gång till och då verkade återställningen gå bra. Men... När jag kopplar ATV'n till min TV så dyker Apple-loggan upp under 15-20 sekunder och försvinner därefter utan att menyerna visas. Svart skärm visas alltså.

Jag är ganska säker på att ATV-firmware-versionen var 4.1.1 (alltså 4.2.1), men det KAN även bara ha varit 4.1. Kan det i så fall vara 4.1 som gjorde att jailbreaken har misslyckats? Jag antar att det är möjligt för mig att återställa min ATV i iTunes, men det vill jag antagligen inte eftersom den då även uppdateras till senaste iOS 4.2 (4.3) som inte är idealt ur jb-synvinkel.

Min fråga blir därför vad jag kan och bör göra nu? Är det möjligt att uppgradera min ATV till 4.1.1 (4.2.1) på nåt sätt? Är det nån idé att prova med Greenpoinson istället? Jag har läst att man måste återställa sin ATV innan Greenpoison-jb. Stämmer det eller är det "ofarligt" att prova?

Har ni några andra förslag på vad jag kan prova med för att fixa det här? Det är halvkul med en icke-fungerande ATV.

Ursprungligen av Mattias_N:

Jag har en ny Apple TV2 som jag försökt jailbreaka enligt PeeMan's tydliga seas0npass-guide. Första gången fick jag ett "error 1602" fel efter att iTunes tragglat igenom återställningensprocessen, men jag försökte en gång till och då verkade återställningen gå bra. Men... När jag kopplar ATV'n till min TV så dyker Apple-loggan upp under 15-20 sekunder och försvinner därefter utan att menyerna visas. Svart skärm visas alltså.

Jag är ganska säker på att ATV-firmware-versionen var 4.1.1 (alltså 4.2.1), men det KAN även bara ha varit 4.1. Kan det i så fall vara 4.1 som gjorde att jailbreaken har misslyckats? Jag antar att det är möjligt för mig att återställa min ATV i iTunes, men det vill jag antagligen inte eftersom den då även uppdateras till senaste iOS 4.2 (4.3) som inte är idealt ur jb-synvinkel.

Min fråga blir därför vad jag kan och bör göra nu? Är det möjligt att uppgradera min ATV till 4.1.1 (4.2.1) på nåt sätt? Är det nån idé att prova med Greenpoinson istället? Jag har läst att man måste återställa sin ATV innan Greenpoison-jb. Stämmer det eller är det "ofarligt" att prova?

Har ni några andra förslag på vad jag kan prova med för att fixa det här? Det är halvkul med en icke-fungerande ATV.

Det finns goda nyheter och sämre nyheter. De goda är att du fortfarande kan återställa och jailbreaka din ATV, de dåliga är att XBMC inte fungerar på 4.3 än. Gör så att du återställer din ATV till senaste versionen (det gör den automatiskt med "återställ och uppdatera" eller vad det heter i iTunes.) jailbreaka sen med senaste versionen av seasonpass (som finns att ladda ner på hemsidan). Jag tror att det går att köra Plex på 4.3, så det är ju iallafall något.

Tack för svaret. Det går alltså inte att pressa in default-4.1.1(4.2.1)-firmwaren på min ATV så den blir som när jag köpte den? Mitt huvudsyfte med jailbreakningen var att kunna köra just XBMC eftersom jag hört att Plex på ATV inte ska vara lika bra (och stabil) som XBMC.

Ursprungligen av Mattias_N:

Tack för svaret. Det går alltså inte att pressa in default-4.1.1(4.2.1)-firmwaren på min ATV så den blir som när jag köpte den? Mitt huvudsyfte med jailbreakningen var att kunna köra just XBMC eftersom jag hört att Plex på ATV inte ska vara lika bra (och stabil) som XBMC.

Precis så är det. 4.3 är det enda som funkar. Men enligt XBMC-forumet ska XBMC nu även fungera på 4.3.

  • Medlem
  • bromma
  • 2011-03-31 23:02

Jag är helt tokig. Jailbreakad om min ATV eftersom XBMC spökade. Tänkte installera PLEX istället. Men nu lyckas jag inte installera någon utan dem. Hur fan hittar jag ip till min atv?

mvh

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-31 23:55

Det finns under "Allmänt" i menyn.

Om du inte ens hittar vilket IP din ATV har så förstår jag att du inte lyckas installera Plex eller XBMC

  • Medlem
  • bromma
  • 2011-04-03 12:26
Ursprungligen av zinned:

Det finns under "Allmänt" i menyn.

Om du inte ens hittar vilket IP din ATV har så förstår jag att du inte lyckas installera Plex eller XBMC

Saken är ju att när jag pluggar in ATV med strömsladd och hdmi till tv, visas applemärket i 10 sek. Sedan blir skärmen svart. Har jag jailbreakat fel?

Ursprungligen av Ovic:

Saken är ju att när jag pluggar in ATV med strömsladd och hdmi till tv, visas applemärket i 10 sek. Sedan blir skärmen svart. Har jag jailbreakat fel?

är det 4.3 du har så måste du göra en tethered boot med Seas0npass.... Om det nu är 4.3 och seas0npass du använt.

  • Medlem
  • bromma
  • 2011-04-03 18:43
Ursprungligen av PeeMaN:

är det 4.3 du har så måste du göra en tethered boot med Seas0npass.... Om det nu är 4.3 och seas0npass du använt.

Körde om tethered boot och anslöt usb och ström. Fungerar nu i ATV-menyn.
Har lagt till mitt nätverk, kopplat ur hdmi-sladden och in med usb-sladden och försöker nu hitta ATV.
Jag har skrivit in "ssh root@appletv.local" fungerar ej
Jag också försökt med "ssh root@IP"

- Jag får samma felmeddelande för båda:
"@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@ WARNING: REMOTE HOST IDENTIFICATION HAS CHANGED! @
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
IT IS POSSIBLE THAT SOMEONE IS DOING SOMETHING NASTY!
Someone could be eavesdropping on you right now (man-in-the-middle attack)!
It is also possible that the RSA host key has just been changed.
The fingerprint for the RSA key sent by the remote host is"

WTF?

Tack för hjälp PeeMan!

Senast redigerat 2011-04-03 19:54
Ursprungligen av Ovic:

"@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@ WARNING: REMOTE HOST IDENTIFICATION HAS CHANGED! @
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Det är för att din SSH-klient tror att någon försöker sig på en Man-in-the-Middle attack.

Enklast är att radera filen known_hosts i katalogen .ssh i din hemmamapp (den filen sparar identiteten på servrar du anslutit).
Det gör man lättast genom att starta Terminalen och köra:

rm ~/.ssh/known_hosts
  • Medlem
  • bromma
  • 2011-04-13 14:22
Ursprungligen av suddgummi:

Det är för att din SSH-klient tror att någon försöker sig på en Man-in-the-Middle attack.

Enklast är att radera filen known_hosts i katalogen .ssh i din hemmamapp (den filen sparar identiteten på servrar du anslutit).
Det gör man lättast genom att starta Terminalen och köra:

rm ~/.ssh/known_hosts

Gjorde detta. Installerade sedan XBMC enligt guiden. Nu när jag kopplar ATV till min tv visas endast ett  märke

Ursprungligen av Ovic:

Gjorde detta. Installerade sedan XBMC enligt guiden. Nu när jag kopplar ATV till min tv visas endast ett  märke

Det har inget med att du tagit bort kända ssh-hosts i din dator att göra. Det påverkar inte ATV över huvudtaget. Är du säker på att du bootat upp den tethered (om den är jailbreakad så)?

  • Medlem
  • bromma
  • 2011-04-13 17:08
Ursprungligen av PeeMaN:

Det har inget med att du tagit bort kända ssh-hosts i din dator att göra. Det påverkar inte ATV över huvudtaget. Är du säker på att du bootat upp den tethered (om den är jailbreakad så)?

Nej nej det vet jag.

Det roliga är att den fungerade utmärkt igår. Kopplade sedan bort strömmen för att byta plats på ATV. Nu visas bara märket. Ska jag köra om tethered?

Bevaka tråden