- Sixten
- Medlem ●
Byter kamerasystem från Nikon D300 till Pentax K-5.
Försöker ha dussinet saker i huvet, "tänker högt" här
LR kan läsa bilderna Check
Byte av minneskort till SD, 2x16GB SD Check
Sälja Kameran, med batterigrepp och objektiv - in progress
Vidvinkel såld - check
Macro 60mm - in progress ...
Pentax batterigrepp - batterityp, pris, prestanda etc. Check
Objektiv:
35/1,8G ersätts med Sigma 50mm/1,4
Tokina 12-24/f4 ersätts med Sigma 10-20/f3,5 (skaffar troligen ett beg)
Kit-Zoomen 18-55 medföljer.
Gamla stativet funkar, om än lite tungt.
+ SD-läsare är inbyggt i Macen
+ kommer bort från Nikon
+ betydligt bättre ISO-egenskaper
+ ljusstarkt 50mm
+10-20 är bättre än det 12-24 jag hade
+ 16Mpix istf 12.5 - bättre vid beskärning
+ bättre omfång - 14,1 EV
+ Mindre kamera , D300:an kan man mörda folk med...
+ Lättare kamera (tung kamera är en dealbreaker för min fru (reumatiker)).
- Det är dyrt byta system
- Mindre begutbud på delar, objektiv etc
- kommer behöva köpa en ny blixt framöver ...
Definitivt beslut är inte taget än. jag har säkert missat tänka på ngt ...
Har Canonfolket här på forumet ngt de vill lägga till så lyssnar jag gärna.
Är du säker på det?!...
Tufft - men eftersom du har listat "kommer bort från Nikon" som ett plus så känns det som att du vet varför du vill lämna Nikon. Då är det nog bara att köra.
Jag har ibland funderat på att uppgradera mitt kamerahus till ett nyare men är så nöjd med min 20D så det blir inte av.
Jag har ibland funderat på att uppgradera mitt kamerahus till ett nyare men är så nöjd med min 20D så det blir inte av.
Kul att du gillar din 20D—den hade jag också innan.
Jag var också jättenöjd (bortsett från ISO-prestanda) med min som jag köpte som instegskamera, när jag egentligen ville köpa Canons "riktiga" instegskamera på den tiden. Men precis som nu, så upplever jag ergonomin mycket bättre på motsvarande 20D (och bättre).
Rebellerna, eller 550, 1000 och allt vad de heter är helt enkelt för små för mig.
Nu har jag 5D mkII. Det är en bit mellan 20D och 5D mkII, men det har runnit en del vatten under broarna sedan 20D kom, och det finns några modeller att välja på.
Det är dags för dig att uppgradera nu!
Jag förstår inte tvekan. Goflorp har ju visat med all önskad tydlighet den senaste tiden att pentaxen är en mycket kompetent kamera och att den även fyller det subjektiva vill-ha behovet.
Utbudet av begagnade gluggar i det högre segmentet kommer däremot objektivt (no pun intended) sett vara begränsat. I Sverige.
Jag förstår inte tvekan. Goflorp har ju visat med all önskad tydlighet den senaste tiden att pentaxen är en mycket kompetent kamera och att den även fyller det subjektiva vill-ha behovet.
Utbudet av begagnade gluggar i det högre segmentet kommer däremot objektivt (no pun intended) sett vara begränsat. I Sverige.
Finns ingen tveka, flera annonser på blocket.
Däremot har jag alltid följt Canon dåligt och eftersom det finns
en del Canonister här så är det ju inte fel lyssna på dem.
Hellre det än att dabba sig (igen) med 25000.
Jag har tidigare vädrat varför, men helt kort så tycker att Nikon är tråkigt, apsäkert och att det finns "körglädje" som gränsar till noll i deras grejor.
Jag vill ha bra grejer med gärna med lite passion i det.
Haft K10 och K20 och aldrig vart så nöjd med ngn kamera som då.
Hm, om ändå Cupertino kunde börja med SLR...
För mig är inte märket religion. Men precis som du antyder så köper man ju inte bara ett kamerahus, utan man köper in sig i ett system.
Det är förmodligen en av anledningarna till att folk verkar loyalare/mer nitiska än de kanske är? Man sitter ju lite fast i systemet när man investerat i glas och kringutrustning.
Jag brukar faktiskt rekommendera kompisar att i alla fall i huvudsak titta på Nikon eller Canon, mest för att det är så utbredda system att man vet att hjälp finns att få överallt. Både om hur man skall lära sig kameran och bra begagnatmarknad för allt möjligt.
Men vad Nikon/Canon framförallt representerar för mig (har som jag skriver ovan en 5D mkII) är tidsbeprövad och oändligt förfinad ergonomi.
När jag tar min kamera i handen vet jag precis var alla reglage finns. De är stora och tydliga där det behövs och jag behöver aldrig "titta efter".
Jag skjuter mest i Av och M. I Av läget har jag bländaren på pekfingerhjulet (med ISO lätt tillgängligt), exponeringskompensationen på tummen och autofokus separat på baksidan av huset.
Alla vänjer sig väl att fota på ett visst sätt, men de sakerna jag nämner ovan måste finnas lättillgängligt utan att man måste titta efter.
En kompis har Pentax K20, eller vad den heter och jag tror att man måste gå in i en meny för att ända ISO? Stämmer det? Det hade gått tokbort i så fall...
Nu är det nog inte så på K5, som ju har en väldigt bra sensor för övrigt, men jag menar att det är inte "bara" sensoregenskaperna som räknas.
Kanske tänka efter en och två gånger innan du satsar allt på Sigma. Utan att orka googla (igen - har gjort det tidigare) har jag för mig att 50/1.4 är väldigt stor och tung med gigantisk filterdiameter. Dessutom nästan motsvarande 80 mm vilket ju gör den mindre lämpad som normal för alla tillfällen. För porträtt är den nog bra å andra sidan. Personligen tror jag att jag skall skaffa den nya 35/2.4 som är prisvärd. Träffade en (sällsynt) pentaxfotograf här i Kina som var väldigt nöjd med sitt, bla för porträtt (bra bokeh) och som lätt och smidigt allroundobjektiv. Det enda problemet är att det kan kännas lite plastigt (men bör vara tillräckligt hållbart ändå) samt att det inte har manuell "override" av autofokusen som de flesta andra pentaxobjektiv (dvs att an kan vrida på fokusringen även i AF-läge utan att behöva koppla om rattar och spakar först). Tror inte att några andra tillverkare än Pentax har manuell override.
Ville jag lägga en massa pengar skulle jag nog hellre ta ett djupt andetag och satsa på en FA 31/1.8 AL Ltd. En av de tre "prinsessorna" som de kallas här i Kina (vad kallas de i Sverige egentligen? De andra två är 43/1.9 och 77/1.8). Jag frågade handlaren jag köpte min K-5 av, och han sa att de som köper prinsessobjektiv väljer inte ett utan köper alla tre på en gång. Antingen har man pengar eller också inte... Kunde åtminstone fingra lite andäktigt på ett skyltex i butiken!
Vad gäller 10-20-gluggen faller den bort för mig pga den kraftiga distorsionen på full vidvinkel då jag fotar en del arkitektur. Om man inte kommer att göra det är den kanske ett ok val. Eller var det kanske 10-20/4-5.6 som led av detta? Kan vara värt att kolla upp.
Pentax själva har tydligen en ny supervidvinkelzoom på gång om man skall tro på de patentansökningar som lämnats in (tror det nämns i Pentaxians-tråden). Kanske att jag väntar på den om inte jordbävningen lagt den på is för all framtid. Annars är ju Pentax original 12-24 ett väldigt fint objektiv om än väldigt dyrt. I synnerhet i Sverige. Ett fast 10 eller 11 mm hade ju annars varit allra trevligast...
Så långt jag hunnit använda kameran är jag iaf väldigt nöjd med den nya vädertätade Pentax 18-135. Tyst och snabbfokuserande samt förvånansvärt lätt och smidigt. Slår med hästlängder "ditt" gamla Sigma 17-70 i känsla, fokusprecision och snabbhet! Så för mig lutar det åt att gå helt på Pentax när det gäller objektiv. Kanske även Tokina om de exempelvis släpper sitt 11-16 även för Pentax. Har haft bra erfarenheter av Tokina på den analoga tiden.
Skaffa inte blixten med en gång - harrejavvlar vad bra K-5an är på fotografering i dåligt ljus!
Jag hade också satsat på Pentax K-5 om jag haft en 20000:- budjet. (Men nu har jag inte det... Helt andra prio just nu. )
Pentax har ett ljusstarkt kort tele med rätt brännvidd, 55mm. 50mm är något för kort för att vara kort tele. Som komplement till den skulle jag skaffa ett vidvinkel zoom eller fast zoom i regionen 20mm. Jag är en sådan där medel-vidvinkel / kort tele-person och älskar ljusstyrka. Till mitt kära Minolta MD-system hade jag 35/1.8, 50 1.4, 85/1.7 och 100/2.5 och skulle köra samma filosofi med ett digitalsystem.
Att ett 50mm skulle ersätta ett 35mm vet jag väl inte om jag kan hålla med om, men jag förmodar att du är ute efter en längre brännvidd, då Sigma även har ett 30/1.4. Värt att tänka på är att Sigmas ljusstarka HSM-objektiv är lite lattjo i autofokusen. Jag funderade på ett 50/1.4 till 5D'n när jag bytte system, men det slutade med att jag köpte Canons variant efter att ha prövat 2 olika ex i butiken med olika fokusfel. Så om det är samma problem med Pentax som med Canon så är det värt att pröva i butik först.
Hur är det med gluggar? Det är väl det jag skulle oroa mig mest för om jag bytte system och hade vant mig vid en viss kvalitet.
Gluggar finns, av alla kvaliteter. Man får nog leta länge innan man saknar ngt.
Jag skall inte hålla på med ngt riktigt obskyrt, (typ tilt-shift) eller så.
Gillar t ex "pannkaks-40:an" som finn - ett 40mm som är ngn centimeter tjockt.
Jag kan lugnt säga att jag blev totalt förförd av all bråte som finns till Nikon (och Canon) som man ändå inte kommer köpa.
Kameran är för mig ett verktyg. Jag behöver inte ha den med bäst serviceavtal...
Nikons och Canons grejer är också väldigt stora och tunga.
Min fru kan inte lyfta en liter mjölk dagen efter en fotosession med en d300/d700/d3.
Nä, det är nackdelen med tunga systemkameror.... en 5D mk II med batterigrepp, två batterier och en 70-200/2.8L IS USM en hel dag, då är man rätt mör i armarna, vilket är det jag fotar med mycket. Men man får fina triceps.
Frua är ju reumatiskt sjuk så en dag med ovan utrustning och hon kan knappt lyfta armarna dagen efter.
Det blir möe meducin då, och det är inte roligt.
Kamera och allt utom ett 60Macro och 2*16GB minneskort har nu gått.
60mm intressenten kommer inom en timma och minneskorten ligger på eBay.
Är det inte panik så lanserar Sony snart en ny alpha, A77. Den kommer blir ngt i hästväg...
Om man vill köpa på sig lite objektiv, lönar det sig ta dem från England/Tyskland?
Var köper man i så fall?
Absolut. Jag har handlat en del från dnet24.de och de är riktigt schyssta, sparade ganska många tusenlappar på min A850. Beror iofs på vilken valuta som ligger sämst just nu, euron var ganska låg när jag handlade. Ska man göra stora inköp kan man i stället ta en weekend på andra sidan atlanten och utnyttja den skruttiga dollarn, blir inte lika billigt men man får med en semester i priset
Ska man göra stora inköp kan man i stället ta en weekend på andra sidan atlanten och utnyttja den skruttiga dollarn, blir inte lika billigt men man får med en semester i priset
Precis så jag gjorde för ett par år sedan. Det kan jag varmt rekommendera.
Dock ska du akta så du inte smugglar med dig saker, tror man "bara" får ha med sig 4 000kr i inköpt varor. Sedan hur och vad som räknas som att de blir använt på plats eller inte får du nog ta och kontrollera med tullverket först.
Edit:
"Behöver jag betala tull- och skatt för mina varor?
Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen"
Källa på tullverket:
Precis så jag gjorde för ett par år sedan. Det kan jag varmt rekommendera.
Dock ska du akta så du inte smugglar med dig saker, tror man "bara" får ha med sig 4 000kr i inköpt varor. Sedan hur och vad som räknas som att de blir använt på plats eller inte får du nog ta och kontrollera med tullverket först.
Fast om man inte har några spår av att t.ex. kameran är köpt under resan, t.ex. originalförpacking, är det lugnt. Tullen kan ju inte veta att man inte köpt den i Sverige före resan.
Fast om man inte har några spår av att t.ex. kameran är köpt under resan, t.ex. originalförpacking, är det lugnt. Tullen kan ju inte veta att man inte köpt den i Sverige före resan.
Absolut, jag instämmer, det är svårt för dom att på plats spåra eller ta reda på var man köpt en produkt, men det är likväl olagligt. Straffavgiften brukar dessutom inte vara så nådig, därmed kan de sluta med att de inte lönar sig alls. Men vill man smuggla och därmed bryta mot lagen (som om man vore den första...) så är de ju självklart så att man får vara redo på risker och problem det kan medföra.
Det snackas en del om CameraNU.nl och fotokoch.de - Foto und Elektronik günstig på diverse fotoforum. De ska funka bra och har vettiga priser. Har ingen egen uppfattning dock. Länkarna hamnade i byrålådan i väntan på pengasäcken som ska ge mig nya gluggar.
Det snackas en del om CameraNU.nl och fotokoch.de - Foto und Elektronik günstig på diverse fotoforum. De ska funka bra och har vettiga priser. Har ingen egen uppfattning dock. Länkarna hamnade i byrålådan i väntan på pengasäcken som ska ge mig nya gluggar.
Jag kan varmt rekommendera CameraNU. Gjorde en beställning en tisdagkväll, och hade grejorna på fredagen. Sparade dessutom en hel del jämfört med om motsvarande beställning hade gjorts i Sverige.
Ett exempel ur deras Pentax-sortiment: deras fasta 200 mm kostar ca 11500 kr på Cyberphoto, medan CameraNU tar 829 euro för samma objektiv. Förutsatt att en euro idag kostar ca 9 kr landar slutsumman hos CameraNU på ca 7800 kr inklusive frakt och avgift för kortköp. Vi en snabb jämförelse verkar prisskillnaden vara ungefär densamma vid köp av Pentax 12-24/4.
Jag kan varmt rekommendera CameraNU. Gjorde en beställning en tisdagkväll, och hade grejorna på fredagen. Sparade dessutom en hel del jämfört med om motsvarande beställning hade gjorts i Sverige.
Ett exempel ur deras Pentax-sortiment: deras fasta 200 mm kostar ca 11500 kr på Cyberphoto, medan CameraNU tar 829 euro för samma objektiv. Förutsatt att en euro idag kostar ca 9 kr landar slutsumman hos CameraNU på ca 7800 kr inklusive frakt och avgift för kortköp. Vi en snabb jämförelse verkar prisskillnaden vara ungefär densamma vid köp av Pentax 12-24/4.
Oj, om deras priser inkluderar VAT, så låter det ju rysligt bra!
Kolla länken jag postade: "€ 829,00 (inc. 19,00% VAT)".