Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fixa kraschad extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-15 11:21

Jag har en extern hårddisk (Freecom 1,5 TB) som jag kör Time Machine till, från min MacBook Pro. Har dessutom ett stort manuellt arkiv på den, som jag inte vill förlora.
Sedan ett par dagar hittar inte datorn disken när jag sätter igång. I Skivverktyg syns "första raden", alltså själva hårddisken med sitt namn, men inte "andra raden" - så jag kan inte kontrollera, reparera eller återskapa. När jag startar DiskWarrior (4.0), börjar hårddisken låta och blinka - men dyker inte upp i programmet.

Jag har en misstanke om vad som orsakat felet, nämligen att det händer då och då att strömmen till hårddisken bryts utan att disken "matas ut" först från skrivbordet - och då brukar man ju få ett surt meddelande. Kan det ha hänt en gång för mycket nu?

Finns det något jag kan göra för reparera eller åtminstone få ut innehållet, eller är det bara att bita i det sura äpplet och lämna in den på verkstad?

Finns massor av trådar...

Sök!

Kan ju även vara så att ditt "chassi" till den externa HDD gått sönder, köp ett nytt externt chassi, kostar 2-400kr, så kan du utesluta att HDD gått sönder iaf

Som nämns ovan är detta ett mycket vanligt ämne. Var vänliga sök innan ni skapar nya trådar! Se exempelvis nedanstående tråd.

http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/275624-hur-raddar-innehallet-pa-kraschad-harddisk.html

Stänger här.

/Mod

1
Bevaka tråden