Har uppgraderat till iPad 2 och med båda plattorna sida vid sida är det ju kul att jämföra – kanske fler uppgraderare kan fylla på med åsikter och erfarenheter?
Att plattan är klart snabbare märks kanske inte så mycket i Safari som jag hade trott. Däremot när man läser pdf:er! Har för vana att ladda in DN och SvD varje morgon som pdf-utgåvor i appen GoodReader, och där jag tidigare måste vänta i några sekunder så fort en ny sida har mycket bild-/färginformation (i regel stannar läsningen upp inför GoodReaders frustrerande rutnät bara för att man de där sekunderna senare ska kunna konstatera att det var en MediaMarkt-reklamhelsida den kämpade med...) klarar samma app i iPad 2 dessa infotunga pdf-sidor på sekunden. Ett stort lyft!
Men – är inte skärmen lite… sämre? Jag får inte riktigt samma bett i kontrasten. Den känns lite ljusstarkare utan att man får någon bättre upplevelse av det. Mitt exemplar har dock lyckligtvis inget av de blödningar man kunnat se på de där skräckbilderna som cirkulerat på Engadget, Gizmodo etc.
Kameran gillar jag mer än jag hade trott att jag skulle göra. Eller, kamerorna, rättare sagt. Gillar verkligen att man bara kan "vända" från det ena hållet till det andra med en touch uppe i högerkant.
Ett annat lyft är appen Remote, som jag använder flitigt med iTunes/AirPlay kopplad till ett stort Drobo-baserat serverbibliotek, som segade en del i första Paddan. Trodde det uteslutande berodde på iTunes (3TB låtar på Drobon…) men samma app reagerar faktiskt snabbare och med färre och kortare laddningstider på iPad 2.
Så, är det värt att uppgradera om man redan har första generationens iPad?
Nja, inte om man mest surfar, mailar, twittrar, läser rss, ordbehandlar osv. Safari är som sagt INTE hisnande mycket snabbare än på första iPad. Och kamerorna är inget man skaffar ny iPad för. Men mina personliga skäl känns fullgoda – jag älskar iPad som filmspelare (med apparna MKV Tools på macarna och Buzz Player HD i Paddan) och min gamla iPad med bara 16GB behövde helt enkelt bytas ut mot en med 64GB.
Och nu har familjen dessutom en extrapadda som hemma-wifi-platta. Känslan av att ha ännu fler Macprylar, som bieffekt av varje uppgradering man gör, ska inte underskattas…