Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Organisera filer med FileMaker och Applescript är toklätt!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Åt en kund så kläckte jag ett kul problem idag och då lärde jag mig ännu ett sätt att använda FileMaker. Tänke berätta om det här, och om någon har behovet av att lösa ett liknande problem, så får ni hojta till. I så fall kanske jag lägger upp det hela på min Applescript-site, annars fortsätter jag istället att arbeta på min plan för världsherravälde.

I all korthet:
Man kan använda FileMaker och Applescript för att flytta omkring och sortera in filer enligt vissa kriterier i en annan mappstruktur än den man råkat skaffa sig som man inte är nöjd med.

Bakgrund
Kunden har på sin server en mapp som innehåller teckningar av kläder de skapar. Eftersom de hållit på i över 10 år så innehåller en av mapparna där över 4000 filer, vilket inget operativsystem på planeten gillar. Över nätverket är det inte alls kul.

De 4000 filerna i samma mapp är alltså alla plagg i alla säsonger sedan 10 år tillbaka.

De bad mig organisera om detta filarkiv så att det införs så kallade säsongsmappar (ca 4 säsonger per år). En del av plaggen förekommer i flera säsonger, så jag skapade en lösning där FileMaker omorganiserar alla filer så att de ligger i säsongsmappar. En del filer blir därmed duplicerade om de förekommer i flera säsonger.

Lösningen
Förarbetet bestod i att importera alla filer till FileMaker och märka dem med vilken säsong de hör till. Säsongerna lagras i en separat tabell och på varje post/plagg märker man vilken säsong det hör till.

Att importera filer till FileMaker är hur lätt som helst, man bara pekar på en mapp och väntar en stund så blir varje fil en post i FileMaker och man har sökvägen och filnamnet i varsitt fält. Toklätt och mycket snabbt. Även filen kan man få lagrad i FileMaker också.

Att märka filerna tog lite längre tid, men med fiffiga sökningar och ersätt fältinnehåll så var det inte så farligt.

Applescriptet börjar sedan i FileMaker, loopar igenom alla säsonger, söker fram alla filer som hör till den säsongen (vilket är posterna märkta att de hör till den säsongen), skapar säsongsmappar på disken, kopierar filerna som hör till säsongen till mappen, sedan tar den nästa säsong. Originalen ligger alltså kvar orörda och den nya strukturen skapas av Applescript.

För mig som gillar att programmera och verkligen går igång när jag lyckas få en dator att jobba åt mig är det jättekul att med en kaffekopp i näven titta på när datorn åstadkommer ordning och reda i mappen på ett sätt som manuellt skulle ha tagit flera veckor. I lööööve it!

Någon annan som behöver detta?
Om någon annan har behov av detta, tex organisera om filer baserat på vadsomhelst så hojta till här så kan jag presentera det hela i någon mera konkret form.

Några saker Applescript kan läsa av och märka poster med är tex:

  • EXIF-data i bilder

  • Text inuti PDF-filer eller Word-dokument

  • Filnamn

  • Datum filen är skapad eller ändrad eller storleken eller filtypen

  • Alla möjliga data man kan läsa av om filen om man öppnar den i rätt program, tex Acrobat Reader, Graphic Converter, Adobe Indesign, Adobe Illustrator, Word, Excel, iTunes osv... Alltså kan man sortera upp alla möjliga typer av filer man slängt i samma mapp.

Anledningen att jag frågar är nämligen att jag tror att det inte kan vara så många som behöver något sådant här? Eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-15 18:38
Ursprungligen av Taz_1999:

Anledningen att jag frågar är nämligen att jag tror att det inte kan vara så många som behöver något sådant här? Eller?

En "mig närstående person" sparar fortfarande ALLT på skrivbordet. Alla ikoner lägger sig i en hög högst upp till höger. När hon nån gång behöver hitta en fil ropar hon på mig....

Personligen skulle jag önska att du kunde göra ett apple-script som sorterar upp pappers-papprena på mitt fysiska skrivbord. jag köper det dyrt!

I övrigt - du är fantastisk Taz. Återkommer när jag har ett FileMaker-behov.

Tack för berömmet!

Tyvärr har jag inget som kan städa ditt riktiga skrivbord från papper och grejer, men din "närstående" kanske kan ha en smula nytta av detta Applescript som städar datorns skrivbord?

Applescript-tips från Intelligent Mammals AB - Clean up your desktop

Det har även publicerats här på 99.se:
http://www.99.se/applescript/26949-st-da-skrivbordet-i-mac-os-x-med-appelscript.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-17 20:24

Till IngoX

Lär dig GTD, finne en bok på adlibris för 40kr

  • Medlem
  • 2011-04-18 00:42

Gammal tråd.

1
Bevaka tråden