Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen service (trasigt micro-sim, återställa, what to do?)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag fick idag en iPhone 4 från jobbet, troligtvis har den haft någon ägare tidigare för jag behövde inte göra någon aktivering när jag pluggade in den i iTunes.

Fick hjälp hos en äppel-återförsäljare att klippa till mitt vanliga sim till ett micro-sim, verkade funka fint för telefonen känner direkt av det och jag kan låsa upp det.

Nu är det dock så att jag får "Ingen service". Telefonen har varit igång ett par timmar, dock har jag fipplat med både synkronisering och uppgradering av programvara så den har inte legat ifred i flera timmar, men jag tycker den har fått jobba i lugn och ro nog länge.

Jag är inte jättehaj på iPhones (min förra, en 3GS, gjorde aldrig nåt väsen av sig om man säger så), men nånstans känns det som att jag borde få registrera telefonen innan den går att använda? Eller kan det vara sim-kortet som är paj trots allt? Har ingen möjlighet att testa i en ny telefon just nu, tyvärr.

När jag pluggade in den så valde jag direkt att återställa från säkerhetskopia, men kanske borde jag ha valt att starta som ny telefon? Vad händer då med de säkerhetskopior som finns, kan jag lyfta in dem sen?

Tacksam för all hjälp!

//Jenny

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-18 19:05

Börja med att kräva din operatör på ett riktigt Micro-SIM. Stoppa i det nya kortet, koppla in till iTunes och låt ev. aktivering slutföras innan du synkar/återställer. generellt sett skall det inte vara ngt problem med att återställa från en gammal backup. Detta kan du även göra vid ett senare tillfälle om du först vill testa telefonen helt ren med det nya Micro-Simkortet

Hej FreddeB! Tack för ditt svar.

Hade hoppats att slippa krångla med nytt sim-kort då det är en jobbtelefon och jag misstänker att turerna runt detta kan vara mer än lovligt krångliga, eller åtminstone ta längre tid än vad jag har lust att vänta. Kan det vara sim-kortet som strular trots att telefonen hittar det utan problem?

Har för övrigt provat en total återställning och startat som en ny telefon, men jag fick ändå inte upp nån sorts aktiveringsprompt och det var fortfarande "Ingen service". Har för mig att jag fick det med 3GS:en, är det inte något som saknas då?

//Jenny

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-18 19:21

Du kan aldrig lita på ett klippt SIM-kort och det är ingen större idé att fortsätta felsöka med ett hackat kort. Vilken operatör som helst skall kunna ge dig ett aktiverat Micro-SIM rakt över disk i butiken eller skicka hem ett till dig via deras kundtjänst. Att det är ett företagsabonnemang förändrar inte saken.

Har klippt mitt kort själv och har inga problem. Men som FreddeB säger, ordna ett riktigt microsim från operatören för att utesluta eventuella problem med telefonen, eller testa med någon annans microsim som du vet funkar.

Man kan ju klippa fel.

Tack båda.

Har beställt ett nytt micro-sim nu, förhoppningsvis hinner det komma innan påskhelgen. Vi har ingen Telenorbutik i den här stan, tyvärr, så chansen att få ett nytt micro-sim över disk är rätt liten. Ska dock höra med Phone House imorgon, om nån har så borde det vara dem.

Jag hoppas att det är sim-kortet, för nu har jag provat ALLT annat.

//Jenny

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-19 09:22

Är du säker på att telefonen inte är operatörslåst till en annan operatör? Då uppför sig ju telefonen precis så. Tycker inte alls det är något problem att köra med ett klippt kort och inser inte varför man inte skulle kunna lita på ett sådant?

Ursprungligen av ridax:

Är du säker på att telefonen inte är operatörslåst till en annan operatör? Då uppför sig ju telefonen precis så. Tycker inte alls det är något problem att köra med ett klippt kort och inser inte varför man inte skulle kunna lita på ett sådant?

Om man klippt fel eller har otur så kan det väl strula?

Men som du säger kan den vara operatörslåst också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-19 12:20

för ett snabbt svar så är det väl bara att köpa kontantkort som är microsim?

1
Bevaka tråden