Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS hantering av SMTP-servrar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-18 16:24

Är det ingen annan än jag som svär och sliter sitt hår över hur iOS hanterar SMTP-servrar? Jag har Bredbandsbolaget som ADSL-leverantör i hemmet (smtp.bredband.net) och Telenor levererar 3G (smtp.euromail.se) till iPhone och iPad och trots att det är samma koncern så använder bolagen olika SMTP-servrar vilket ställer till det när jag försöker skicka mail.

Oavsett om jag är uppkopplad via WiFi hemma eller 3G på språng så kan jag ge mig den på att 8 av 10 ggr jag försöker skicka mail så lagras dessa i utkorgen med felmeddelande om att SMTP-servern inte kan nås etc etc eller att jag saknar behörighet yadda yadda. iOS verkar aldrig testa sig igenom listan av servrar eller ens ta sig ned till första sekundära SMTP-server innan den ger upp.

Jag har bökat med detta sedan fw 2.x på ett flertal iDevices men verkar aldrig få till ngt som fungerar eller håller i längden. En enkel lösning hade ju varit om Telenor kunde ge mig ett användarnamn/lösenord till smtp.euromail.se så att jag inte är låst till att sitta inom deras IP-range men icke sa nicke....

Är det bara jag som snart saknar allt hår på skulten?

(och på förekommen anledning - en total reset och att börja om från scratch löser inte detta problem)

Det är väl dina leverantörers fel?

Använd en (SMTP) leverantör som tillåter access utifrån sitt eget nätverk samt med TLS/SSL-kryptering.

T.ex. Google Mail.

Då behöver du dessutom aldrig någonsin behöva bry dig om vilken ISP du använder..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-18 16:30

Jag har egen domän via Crystone och tänker inte hålla på och relaya och mickla, detta kan ju inte vara rocket science...=/

Ursprungligen av FreddeB:

Jag har egen domän via Crystone och tänker inte hålla på och relaya och mickla, detta kan ju inte vara rocket science...=/

Det behöver du inte, ställ om DNS till Googles mailservrar och problemet är löst.

Så kör jag med flera egna domäner (Google Apps såklart).

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-04-18 16:39

En googling på "Crystone SMTP" gav:

Citat:

Du kan också använda våran utgående mailserver(SMTP): smtp.crystone.se
Utgående server kräver autentisering (Med vår server)
Utgående port 587 (Med vår server)
Markera EJ "Använd SSL"
Markera EJ "Server använder säker "

Användarnamn = hela epostaddressen
Lösenordet valde du själv när du skapade mailadressen. Du kan kolla upp det och ändra det i kontrollpanelen.

Det kanske kan tänkas fungera?

Edit: Kan också rekommendera Google Apps

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-18 18:46

Arvid, jag sitter här med dumstruten på huvud och bara garvar! 99.se at it's best TACK!

skicka mig din hemadress via pm så ska jag f-n dra över ett fång rosor.

Men det är ju självklart. Alla företag som hostar mail kör ju SMTP på en !=25 port.

Den enda gången man behöver använda ISPns relay är om man sätter upp en egen mailserver hemma och vill kunna skicka mail genom den. Då får dom gå via ISPns relay.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-18 23:09

IMAP anyone?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2011-04-18 23:12
Ursprungligen av zappee:

IMAP anyone?

IMAP används för att ta emot mail. SMTP som tråden handlar om krävs för att kunna skicka mail, om man bortser från proprietära protokoll som t.ex. Exchange använder.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-19 07:27
Ursprungligen av johanf:

IMAP används för att ta emot mail. SMTP som tråden handlar om krävs för att kunna skicka mail, om man bortser från proprietära protokoll som t.ex. Exchange använder.

Ja, det är sant. Jag skyller på trötthet, jag menade Exchange.

1
Bevaka tråden