Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte av kamerasystem, tankar...

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jisses , det gjorde ju en lusentapp på den pancake-40:an jag vill ha till gumman.....

Tack för den länken Kasaen/Striberger!

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-22 08:45

Om jag en regnig dag införskaffar mig digital uppsättning igen, så hade jag kunnat tänka mig något i stil med en Pentax K-5 med följande tre Pentax-gluggar - 14mm, 31mm och 77mm. Bra brännvidder som täcker det mest vardagliga behoven. Uppsättning blir kompakt, med bra funktioner och bra byggt.

Ursprungligen av Reisan:

Om jag en regnig dag införskaffar mig digital uppsättning igen, så hade jag kunnat tänka mig något i stil med en Pentax K-5 med följande tre Pentax-gluggar - 14mm, 31mm och 77mm. Bra brännvidder som täcker det mest vardagliga behoven. Uppsättning blir kompakt, med bra funktioner och bra byggt.

Ja, vad har du gjort?
sålt allt det digitala och köpt nån mellanformatatre?

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-22 15:28
Ursprungligen av Goflorp:

Ja, vad har du gjort?
sålt allt det digitala och köpt nån mellanformatatre?

Ja, jag fotograferar numera enbart analogt. Småbild och mellanformat.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-22 18:15
Ursprungligen av Reisan:

Respekt.

Jag har dåligt samvete för den HBL utrustning jag investerade för närmare 50000 i slutet av 90-talet, och som jag aldrig använder längre. Och 2:a hands värdet är helt katastrofalt på gluggarna jag köpte nya, så jag vill inte sälja heller.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-23 00:53
Ursprungligen av planB:

Respekt.

Jag har dåligt samvete för den HBL utrustning jag investerade för närmare 50000 i slutet av 90-talet, och som jag aldrig använder längre. Och 2:a hands värdet är helt katastrofalt på gluggarna jag köpte nya, så jag vill inte sälja heller.

Ja, jag förstår. Jag har hittills haft tur i köp/säljmarknaden, både med det digitala och analoga. Investera nyligen i just HBL-uppsättning.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-23 18:09
Ursprungligen av Reisan:

Ja, jag förstår. Jag har hittills haft tur i köp/säljmarknaden, både med det digitala och analoga. Investera nyligen i just HBL-uppsättning.

Har du lust att berätta mer om din HBL utrustning?

En av anledningarna till att jag knappt fotograferar längre är att jag saknar hantverket, även om det var jobbigt och dyrt med all kemi. Men man KAN inte jämföra den skapande känslan datorskärm med analog framkallning och kopiering.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-23 21:08
Ursprungligen av planB:

En av anledningarna till att jag knappt fotograferar längre är att jag saknar hantverket, även om det var jobbigt och dyrt med all kemi. Men man KAN inte jämföra den skapande känslan datorskärm med analog framkallning och kopiering.

Du kan väl formulera lite frågor som du vill ha svar på. Jag vet inte riktigt vilken omfattning jag ska berätta. Skicka ett PM. Så behöver vi inte ta upp den här tråden med off-topic.

Ursprungligen av Reisan:

Du kan väl formulera lite frågor som du vill ha svar på. Jag vet inte riktigt vilken omfattning jag ska berätta. Skicka ett PM. Så behöver vi inte ta upp den här tråden med off-topic.

Skapa en annan tråd då, vi är fler som är intresserade

"Reisan dokumenterar krisen analogt"

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-24 00:30

Skapa en annan tråd då, vi är fler som är intresserade

"Reisan dokumenterar krisen analogt"

Mm, jag ska starta en ny tråd inom kort...

Edit: Jag kommer inom kort att börja som skribent på en underavdelning som handlar om foto, på en ny sajt som lanserar den 1 maj, där ett av mina första inlägg tar upp det här. Så jag kommer att länka in det i en ny tråd.

Senast redigerat 2011-04-24 02:17
  • Medlem
  • Lund
  • 2011-05-23 22:22
Ursprungligen av planB:

du säger det, själv tycker jag det är underbart vad jag kan få fram med en rawfil sittande vid datorn.
nu har jag tillbringat ca 20år i labbet, sv/v och färg och jag saknar det inte för ett dugg
Hantverket kan du få fram med dagens teknik lika väl och vill du ha till det ställ en flaska med gammal fix brevid skärmen och använd gummihandskar när du jobbar
Bara en tanke

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-23 22:58
Ursprungligen av miri:

du säger det, själv tycker jag det är underbart vad jag kan få fram med en rawfil sittande vid datorn.
nu har jag tillbringat ca 20år i labbet, sv/v och färg och jag saknar det inte för ett dugg
Hantverket kan du få fram med dagens teknik lika väl och vill du ha till det ställ en flaska med gammal fix brevid skärmen och använd gummihandskar när du jobbar
Bara en tanke

I mörkrummet använde man sig av ljus och fysiska material. Det var så man skapade. Slutresultatet är detsamma men vägen dit är helt annan. Ibland är vägen en del av nöjet.

• Medlem
  • Lund
  • 2011-05-24 20:35
Ursprungligen av planB:

I mörkrummet använde man sig av ljus och fysiska material. Det var så man skapade. Slutresultatet är detsamma men vägen dit är helt annan. Ibland är vägen en del av nöjet.

kan hålla med lite , men efter ett stort antal år i ångor som är cancerframkallande och som gav luftvägproblem så kan jag nog finna en lika stor njutning i att se en bild ticka fram från en storskrivare.

Ursprungligen av miri:

...och vill du ha till det ställ en flaska med gammal fix brevid skärmen och använd gummihandskar när du jobbar
Bara en tanke

Suveränt.

Spill ut lite av sölet med så kan det lukta sådär äckligt "filmlabbigt" om det hela... fifan....

Ursprungligen av Reisan:

Du har bara film på hjärnan alltså?

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-23 00:53

Du har bara film på hjärnan alltså?

Ha ha ha, den var bra den!

Ursprungligen av Reisan:

Får man fråga varför??

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-23 17:38
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Får man fråga varför??

Kortfattat: Rei Trulsson - Att gå från digital till analog fotografering - Rei Trulsson

För mig personligen som ofta behöver bilder man själv tar i arbetet, känns det som om det måste finnas en bra och snabb framkallningsservice som erbjuder samtidig inscanning av bra kvalitet för att analogt nuförtiden skall vara ett alternativ. Sådant finns ju i USA (North Coast Photographic Services) men hur är det i Sverige? Utan att kolla kan man ju gissa på Crimson. RP Foto i Göteborg finns väl inte längre? Verkar som att de togs över av Sandeng(?) men de framkallar inte E6 och det står inget om inscanning: http://www.sandeng.se/produkter/filmframkallning

Att fota färgneg istället för dia om man skulle gå tillbaka till analogt ger ingen bra magkänsla direkt. Har inte tagit mer än några enstaka rullar analogt de senaste åren men skulle det bli mer skulle det absolut bli Ektachrome eller Velvia.

Svartvitt är ju en helt annat sak. Skulle vara kul, men vet av erfarenhet att tiden inte räcker till för mörkrumsslabbande. Har redan alltför många okopierade neg liggande...

Frun har bara ett klagomål på nya kameran.
Hon får lägga mycket mer tid på att "putsa" bort damm etc från modellen.
Annars blir det obönhörligen avslöjat...

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-23 17:02

Vinden har vänt och jag har åter infört digital fotoutrustning. Men jag kommer givetvis att använda och pyssla med analog fotografering och framkallning parallellt. Men när det kommer till fotouppdrag eller liknande, där man ska leverera bilder till någon annan än sig själv, så är det smidigast med digitalt system.

Välkommen hem igen Rei

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-24 07:36

Välkommen hem igen Rei

Tack vännen!

Bevaka tråden