Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

The Roundup; iPads konkurrenter

Tråden skapades och har fått 124 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av poseidon84:

Vad fick iPad2 inte högst på? Kameror?

Det skrevs inte ner explicit vad den ena är bättre på än den andra som man brukar göra i tester.

I pros/cons så var det enda i cons att iPad 2 inte har lika bra kamera som iPhone 4.

Test av RIM's platta Play Doh:

The reviews are in: PlayBook not an iPad killer, its biggest hurdle is software | 9 to 5 Mac The reviews are in: PlayBook not an iPad killer, its biggest hurdle is software | Apple Intelligence

Bjuder på en Godbit här från Wired:

During a round of Plants vs. Zombies, gameplay bogged down whenever the animation got intense. Every time I tried to access a Flash game on Facebook, the browser crashed. Yes, every single time. Say goodbye to your well-tended crops, Farmvillians. Another glaring flaw is the PlayBook’s complete lack of native e-mail, contacts and calendar apps. Want those apps? Log on to your Gmail account with the browser. RIM’s WebKit-based browser is about as stable as your bipolar uncle. App ecosystem is lacking. You’ll need to install a driver before you can connect it to your PC or Mac.

Senast redigerat 2011-04-15 11:58

Nämen, en sån överraskning. Vi kan alltså återigen konstatera att iPads starkaste konkurrenter är produkter som inte existerar. Det är när de väl börjar existera som verkligheten kommer in och förstör.

Det är ganska talande att det, såhär ett år senare, fortfarande inte finns någon riktig utmanare. Förutom rena katastrofer som Galaxy Tab, och nu PlayBook, är den starkaste utmanaren bara lite fetare, lite fulare, lite sämre och lite dyrare. Som jag sagt ett ganska bra tag nu tror jag att vi är inne i en repris av förra årtiondets iPod vs ingenting, snarare än 90-talets Mac vs PC (som en del vill få det att låta som).

Det enda som vart värt att lyfta ögonbrynet för hittills har ju vart Xoom. Men den nådde ju inte ända fram den heller...

När skatteåterbäringen kommer..... då du

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-23 11:23

Skriver det här inlägget på min Xoom med 99s nya app.

Jag köpte Xoomen i fredags och har kört den mycket sedan dess. Xoomen som hårdvara är det inget fel på. Lite tung dock...
Honeycomb och apparna är däremot inte lika kul. Honeycomb är i beta och dom flesta appar, även dom skrivna för Homeycomb, är inte lika snygga och välfungerande som till iOS.
Honeycomb är däremot grym på norifiering och widgets är riktigt trevlig tillskillnad mot stela, döda och tråkiga iOS.

Kameran i Xomm är mycket bättre också men det kommer nog inte som överraskning för någon. Tog en bild med iPaden och med Xoomen...

...det är tydligen omöjligt att kopiera bildurlen från Flickr med Xoomen och jag ska iväg en sväng så jag lägger upp bilderna från iPaden när jag kommer hem istället.

Ursprungligen av ktd:

Honeycomb är däremot grym på norifiering och widgets är riktigt trevlig tillskillnad mot stela, döda och tråkiga iOS.

Amen! iOS behöver verkligen en uppfräschning av notifikationerna. Kanske inte behöver vara just Androids hantering som Apple ska anamma, men den är tveklöst enormt mycket bättre än vad iOS har.

Apropå PlayBook verkar den vara en rent makalös flopp än så länge, nästan i rekordklass. RIM BlackBerry PlayBook: Unfinished, unusable | Mobile Technology - InfoWorld

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-23 16:11

Så, nu sitter jag med iPaden och kan kopiera bildlänkarna.

IPad

Xoom

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-04-23 16:40
Ursprungligen av ktd:

Så, nu sitter jag med iPaden och kan kopiera bildlänkarna.

Om du ska ta jämförande bilder så får du ju ha samma ljussättning på båda.

Ursprungligen av Mija:

Om du ska ta jämförande bilder så får du ju ha samma ljussättning på båda.

Iofs sant men Xoomen har väl blixt och den verkar vara på. Det är faktiskt en parameter när man ska bedöma användbarheten på kamerorna.

Sedan är ju kameran på iPad tänkt som en filmkamera för att ge rörlig bild till iChat/FaceTime.

Kameran i den andra är ju tänkt dubblera som mobilkamera.

Du kan ju lika gärna jämföra en citybil av valfritt fabrikat med en Volvo FH16-700 Lastbil.
- vaddå? De är ju båda bilar .....

fast den ena kan fickparkeras smidigt på avenyn, den andra lastar 35 ton sprängsten ...

men, visst är det roligt att de klämt in en bra kamera i lådan.

Ursprungligen av Goflorp:

Sedan är ju kameran på iPad tänkt som en filmkamera för att ge rörlig bild till iChat/FaceTime.

Kameran i den andra är ju tänkt dubblera som mobilkamera.

Du kan ju lika gärna jämföra en citybil av valfritt fabrikat med en Volvo FH16-700 Lastbil.
- vaddå? De är ju båda bilar .....

fast den ena kan fickparkeras smidigt på avenyn, den andra lastar 35 ton sprängsten ...

men, visst är det roligt att de klämt in en bra kamera i lådan.

Nu tycker jag att du gör samma misstag som många Androidlusers och som Macalope påpekade i sin suveräna veckokrönika. Kommer med svepskäl varför man inte kan jämföra två jämförbara devices (eller i detta citat: varför man inte ska jämföra en Playbook med en Ipad)

The Macalope Weekly: A river in Egypt | Tablets | MacUser | Macworld

Citat:

Clearly not. Inasmuch as it doesn’t, you know, have an e-mail client.

So for the same reason that it doesn’t make sense to compare the PlayBook against a Virginia ham, it doesn’t make sense to compare it against an iPad. They are different products intended for different purposes and different users.

No! Other than the fact that RIM is simply not competing with the iPad in the e-mail space, they are not! The iPad is eminently suitable for a variety of business tasks which is probably why it’s doing so well in the corporate market. It’s true the PlayBook, as shipped, is pretty much designed for someone who already owns a BlackBerry, but that’s hardly a winning strategy.

Dvs: sak samma vad kameran är avsedd för. Den finns där, kan användas och kan jämföras med andra device som också har kameror. Är kameran bättre på Xoomen så är den helt enkelt bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-24 20:00

Självklart är det exakt samma förutsättningar när bilderna togs . Det är ungefär 20 sekunder mellan dom. Men som redan sagts så har Xoomen "blixt"...
Man kan ta stillbilder med iPaden och Apple har lagt energi på Photo Booth så Apple har tänkt att man ska ta stillbilder med iPaden.

Goflorp, är du vekligen allvarlig i din jämförelse? Tycker du verkligen att det är lika stora olikheter och användingsområden mellan Xoom och iPad som mellan en liten citybil och en lastbil?
överallt jämförs dom två och ligger alltid i samma kategori när dom omnäms. Du kommer inte hitta lastbilar om du går in till en personbilsförsäljare. Däremot hittar du både iPad och Xoom om du går in på tex. Best Buy. Du hittar dom tom. i samma avdelning och väldigt nära varandra.
Men jag vet att fanboys, oavsett vilken tillverkare dom avgudar, har svårt att acceptera någon som helst kritik mot deras "gudar" och det kommer oftast dom mest befängda argument och bortförklaringar till ditten och datten.

Men nog om det, man får helt enkelt tycka vad man vill om kameran i iPaden. Själv tycker jag att den är sämre i iPaden. Men jämför jag med min Canon DSLR så är Xoomen sämre...

Nu har jag kört Xoomen i ytterligare ett dygn och den blir tyvärr inte bättre. Honeycomb känns verkligen inte färdig för release och iOS är så mycket stabilare.
Sen att i stort sett alla appar inte alls är så snygga och rena som dom till iOS gör inte saken bättre men sämst är nog avsaknaden av bra apps.
Jag hopps verkligen att Google skärper till sig och att apputveklarna börjar leverera. För även fast jag är en iOS och Applemänniska så är det bara bra med riltigt konkurrens.
Ju bättre Android är ju bättre kommer iOS bli.

En annan sak som inte funkar så i Hobeycomb bra är Flash. När man kommer till sidor med Flash, tex. 99.se (reklamen), blir sidan rätt seg. Det går trögt att scrolla i sidan och responsen blir lidan.
Jag saknar inte Flash ett dugg på mina iOS-enheter nu förtiden när dom flesta har stöd för iOS med HTML5 och andra lösningar och efter att jag sett hur det funkar på Honeycomb så är jag bara mer glad att Apple inte har stöd för Flash.
Fast om Apple bestämmer sig för att fixa Flashstöd så skulle dom inte acceptera att det segaf ner iPaden på samma sätt.

Sluta komma med anklagelser och referera till gudar.

Jag anser bara att jämföra kamerorna är rätt meningslöst då den ena enbart är till för att ge rörlig bild till FaceTime.

Xoom en hade de nog tänkt att man skulle leka fotograf med ute på stan.

Därav att det är likadant som att jämföra en citybil med en lastbil.... Det blir ju inte bra hur man än gör.

  • Medlem
  • Kalifornien
  • 2011-04-24 23:00
Ursprungligen av Goflorp:

Sluta komma med anklagelser och referera till gudar.

Jag anser bara att jämföra kamerorna är rätt meningslöst då den ena enbart är till för att ge rörlig bild till FaceTime.

Xoom en hade de nog tänkt att man skulle leka fotograf med ute på stan.

Därav att det är likadant som att jämföra en citybil med en lastbil.... Det blir ju inte bra hur man än gör.

Enbart facetime? Då är det ju ingen mening att överhuvudtaget ha en baksidekamera, eller möjlighet att fota?

Tror inte heller Xoomen är tänkt som en fotograf kamera eftersom den har en storlek på 10,1 tum, aningen stor som kamera, right?

Är varken ett Android eller Apple fanboy, har flertal av båda tillverkarna i huset.

Ursprungligen av Goflorp:

Sluta komma med anklagelser och referera till gudar.

Jag anser bara att jämföra kamerorna är rätt meningslöst då den ena enbart är till för att ge rörlig bild till FaceTime.

Xoom en hade de nog tänkt att man skulle leka fotograf med ute på stan.

Därav att det är likadant som att jämföra en citybil med en lastbil.... Det blir ju inte bra hur man än gör.

Sorry Goflorp. Jag tycker att du är helt fel ute. Det är visst rättvist att jämföra kamerorna mellan Ipad och Xoom eftersom de är två produkter i samma startfält och med samma användingsområde: ta bilder. Kameran på Ipaden är sämre, punkt.

Att sedan allting annat på Xoomen verkar suga i jämförelse med Ipaden är en annan sak. Eller ska vi låta testare av Xoom komma undan med att påstå att Xoom är avsedd för hackälskande geeks som älskar prestandasiffror och därför inte ska jämföras med Ipad som är till för den stora massan av vanliga användare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-24 22:04

På Googles convent, när dom presenterade Honeycomb på just en Xoom, så visade dom en hel del med just videochat. Desto mindre med stillbilder.
Så att Motorola tänkt att man skulle leka fotograf är nog något du får stå för själv. Jag tror att dom helt enkelt tänkt att eftersom vi ändå sätter i kameror kan vi ju lika bra använda moderna kameror som faktiskt funkar.
Sen har ju, som jag sa innan, Apple tänkt att man ska ta stillbilder med iPaden eftersom det går att göra det i kameraappen om har tom. en app som bara tar stillbilder, Photo Booth.

Ursprungligen av ktd:

På Googles convent, när dom presenterade Honeycomb på just en Xoom, så visade dom en hel del med just videochat. Desto mindre med stillbilder.
Så att Motorola tänkt att man skulle leka fotograf är nog något du får stå för själv. Jag tror att dom helt enkelt tänkt att eftersom vi ändå sätter i kameror kan vi ju lika bra använda moderna kameror som faktiskt funkar.
Sen har ju, som jag sa innan, Apple tänkt att man ska ta stillbilder med iPaden eftersom det går att göra det i kameraappen om har tom. en app som bara tar stillbilder, Photo Booth.

Bara du blir lycklig så. Orkar inte tjöta mer.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-04-25 16:02

Hej,

Kan tyvärr inte hålla mig längre utan måste kommentera denna tråd. Är Mac-användare (om nu någon skulle tro något annat) som för 2 veckor sedan kom tillbaka med en platta i handbagaget och det blev INTE iPad2. Var förutsättningslöst och testade både iPad2 och Xoom i över en timme var och för mig passade helt enkelt Xoomen bättre.

Varför det undrar man ju då?

Många anledningar som jag ser det. iOS ser jag som ett telefonoperativ där det inte hänt speciellt mycket sedan iPhone version 1 släpptes. HC är ett mer "riktigt" tablet-operativ som jag ser som kraftfullare på många sätt (aktiva widgets på hemskärmarna, möjlighet att anpassa utseende i hög utsträckning, mm).

iPad känns lite rappare då det kommer till att växla sidor/hemskärmar men det ser jag som en effekt av att det är "enklare" (ganska trist ikonmatris ärligt talat). På Android market finns dock ett program kallat "spare parts" som kan påverka inställningar som man normalt inte når och som bl.a möjliggör att inställningar för animeringar och "swipe-hastighet" går att påverka och detta minskar skillnaderna en hel del. Notifieringar dyker upp snyggare på HC.

På programfronten är det just nu en solklar KO till Apples fördel (inget snack om saken), även spelen finns det förstås många fler av till iPad. De Tegra-anpassade titlar som nu börjar dyka upp ser dock riktigt snygga ut på Xoomen. Gissningsvis kommer det dyka upp flera sådana vad det lider.

På utvecklingssidan tycker jag Android är väldigt mycket trevligare att knacka kod för (i ärlighetens namn har jag inte grävt ner mig alltför djupt i XCode dock).

HC/Xoom passar säkerligen inte för alla. För mig är den perfekt dock.

//Danne

Perfekt med en som har förstahandserfarenhet av en Xoom. Jag har en mycket specifik fråga: Fungerar SvenskaSpels flashklient på en Xoom?
De har ju ingen OsX-klient och då är man hänvisad till en flashklient som borde fungera på Xoom också... Gör den det? Det skulle jag vilja veta.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-04-26 18:22

Hej,

Ska säga först och främst att jag innerligt hatar flash!!! med det sagt så provade jag att gå online mot svenska spel och deras pokertjänst just nu precis.

Flashklienten laddar och jag får valet att registrera mig vilket jag försöker. Då jag tryckt på knappen "Bli kund" så verkar jag hamna på någon felsida som informerar mig om att sidan inte finns (eller att länken är gammal och ej längre existerar)). Så tyvärr funkar det inte att testa hur det fungerar i praktiken just för Svenska spels räkning.

Har dock hunnit testa andra flashtjänster och kan väl säga att det fungerar sådär med Adobes grejer. Utan flash installerat på tableten så flyger saker och ting mer eller mindre. Med flash på så verkar sidorna sega ner en hel del. Jag kan inte sätta fingret på exakt varför men jag gissar att Adobes tillägg inte är av godo vad gäller hur optimerat det är än så länge.

Ledsen att jag inte kunde kolla mer grundligt.

M v h

Danne

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-26 16:39

Ja, poker på en padda hade varit fett nice ... vet att det är nån klient på G om inte för ipad så för iphone men men ... segt att vänta

Tack för försöket. Personligen så tycker jag att SvenskaSpels flashklient suger på OsX så jag har inga större förhoppningar för Xoom heller;)

  • Medlem
  • Kalifornien
  • 2011-04-26 22:17

Har precis fått hem min padda! Var lite tveksam först om man skulle köpa en xoom eller iPaden. Men när man haft några timmar med den så förstår man varför Apple är så stora som de är!

Skickat från min iPad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-27 13:29

Jag testade också Svenska Spel på min Xoom. Jag kunde regga ett konto helt ok men när man klickar på "Börja spela poker här!" så laddar browsern ett tag sen får man ett felmeddelande att en modul krashat.
Klickar jag på "Har du Mac? Spela poker i vår flashklient" så laddar browsern lite längre men man kommer inte vidare.

Flash funkar inte nått vidare, som Danne sa. Sidor blir lite segare och ibland tom. värdelöst. Jag har satt plugin till On Demand och då funkar det mycket bättre att surfa. Om man vill se en Flashvideo så klickar man bara på en pil, ungefär som ClickToFlash som finns till Mac...

*EDIT* Testade starta om Xoomen och klicka på "Har du Mac?" direkt och då startar faktiskt pokerklienten men det går segt.

*EDIT 2* Eller funkar... Jag tror inte nån har tålamod att sitta och vänta och vänta och vänta och jag har inte testat att köra nått spel ännu.

Senast redigerat 2011-04-27 13:40
Ursprungligen av ktd:

Jag testade också Svenska Spel på min Xoom. Jag kunde regga ett konto helt ok men när man klickar på "Börja spela poker här!" så laddar browsern ett tag sen får man ett felmeddelande att en modul krashat.
Klickar jag på "Har du Mac? Spela poker i vår flashklient" så laddar browsern lite längre men man kommer inte vidare.

Flash funkar inte nått vidare, som Danne sa. Sidor blir lite segare och ibland tom. värdelöst. Jag har satt plugin till On Demand och då funkar det mycket bättre att surfa. Om man vill se en Flashvideo så klickar man bara på en pil, ungefär som ClickToFlash som finns till Mac...

*EDIT* Testade starta om Xoomen och klicka på "Har du Mac?" direkt och då startar faktiskt pokerklienten men det går segt.

*EDIT 2* Eller funkar... Jag tror inte nån har tålamod att sitta och vänta och vänta och vänta och jag har inte testat att köra nått spel ännu.

Synd.

Samtidigt som det blir tydligare och tydligare att Apple gjorde ett teknisk beslut och inte enbart baserat på Jobs ego när de inte tog med flash.

Bara för att jag är så förtjust i att sparka på den som ligger: Kallar man PlayBook för en katastrof så tar man snarast till i underkant, åtminstone utifrån det här. Hur i all världens dagar kommer det sig att den ens är i produktion?

Recension här: BlackBerry PlayBook

Ursprungligen av Samuel K:

Bara för att jag är så förtjust i att sparka på den som ligger: Kallar man PlayBook för en katastrof så tar man snarast till i underkant, åtminstone utifrån det här. Hur i all världens dagar kommer det sig att den ens är i produktion?

Recension här: BlackBerry PlayBook

Tragiskt, och helt obegripligt att de släpper ut den på marknaden. De enda som varit positiva är väl svenska IDG som hyllar den.
"Blackberry Playbook är en helt fantastisk liten surfplatta som erbjuder en ny upplevelse. Synd att den inte finns i Sverige än."

Jo, jag reagerade lite på IDG slutsats och rubrik eftersom de gick stick i stäv med allting annat som jag läst såsom länken som Samuel postade

Citat:

Not useful as a computer; too light to serve as a doorstop.

My friend has not asked for the tablet back (he got it for free at a conference).

Samsung kommer med en tung konkurent. Engadget verkar i alla fall gilla den.
Samsung Galaxy Tab 10.1 Limited Edition review -- Engadget

Ursprungligen av mendezzz:

Samsung kommer med en tung konkurent. Engadget verkar i alla fall gilla den.
Samsung Galaxy Tab 10.1 Limited Edition review -- Engadget

Hur går det för denna? Leveranstiderna verkar nästan i Appleklass men jag har inte sett någon hype kring lanseringen.

Dvs: ingen hype - men de kan fortfarande inte leverera här i Sverige. Jag har en kompis som beställde en via Telia men han har nu avbeställt eftersom han inte kunde få besked om när han skulle kunna få någon (tidigast mitten av augusti(

Bevaka tråden