- Tangen
- Medlem ●
- Stockholm
Det är inte speciellt bra att datan är så enkel att komma åt. Jag har rest en del i mellanöstern, samt en del i länder som inte kommer så bra överens med andra länder som jag varit i. Det gör att vid en nitisk kontroll (och dom sker) sitter och kollar på mitt rörelsemönster utifrån min dator.
Kan man inte döda filen på något sätt?
Jag är då inte speciellt intresserad av att ha informationen kvar i den.
Det är inte speciellt bra att datan är så enkel att komma åt. Jag har rest en del i mellanöstern, samt en del i länder som inte kommer så bra överens med andra länder som jag varit i. Det gör att vid en nitisk kontroll (och dom sker) sitter och kollar på mitt rörelsemönster utifrån min dator.
Kan man inte döda filen på något sätt?
Jag är då inte speciellt intresserad av att ha informationen kvar i den.
Alltså dina kollegor på SÄPO får väl ge dig en annan tjänstetelefon
Gotta lööööööve the JB-team!
en sak som faktiskt slog mig, USA (landet vi alla älskar att hata) där kan ju migration border snoka och kopiera filer i din dator utan att du kan säga något emot det - nu får dom en fin-fin möjlighet att ta reda på vad du exakt gjorde i usa och var... ruggigt.
en sak som faktiskt slog mig, USA (landet vi alla älskar att hata) där kan ju migration border snoka och kopiera filer i din dator utan att du kan säga något emot det - nu får dom en fin-fin möjlighet att ta reda på vad du exakt gjorde i usa och var... ruggigt.
Mycket ruggigt!
Integritet, självklart, men hur mycket har ni att dölja? Vi lever inte riktigt i George Orwells 1984, men det låter på en stor del utav er som att ni antingen tror det, har ett helt fantastiskt hemligt liv eller bara är paranoida upp över öronen.
Opposition är bra, men jag lutar mig tillbaka och njuter av att jag är ledig över påskhelgen samtidigt som min telefon fortsätter, för det har den alltid gjort, att hålla koll på var jag är.
Glad påsk på er!
Integritet, självklart, men hur mycket har ni att dölja?
Jag tycker det bör handla om det? Skulle du kunna skriva ut ditt personnummer här i forumet? Om inte, vad har du i så fall att dölja?
I USA kan du bli misshandlat av FBI, eller ännu värre NSA bara för att du råkar vara på fel plats vid fel tillfälle - fast du är oskyldig. Denna information kan mycket väl användas av myndigheter runt om i världen. Låt oss säga att du åker till Israel och råkar ha möte med fel person och din telefon blir undersökt på flygplatsen - för detta kan du bli mördad. Vanliga svensson har inget att "dölja" heter det, men detta är så typiskt den svenska godtrogna metaliteten.
Jag tycker det bör handla om det? Skulle du kunna skriva ut ditt personnummer här i forumet? Om inte, vad har du i så fall att dölja?
I USA kan du bli misshandlat av FBI, eller ännu värre NSA bara för att du råkar vara på fel plats vid fel tillfälle - fast du är oskyldig. Denna information kan mycket väl användas av myndigheter runt om i världen. Låt oss säga att du åker till Israel och råkar ha möte med fel person och din telefon blir undersökt på flygplatsen - för detta kan du bli mördad. Vanliga svensson har inget att "dölja" heter det, men detta är så typiskt den svenska godtrogna metaliteten.
Personnumret säger exakt vem jag är, men ett antal positioner behöver inte nödvändigtvis peka på vem jag är. Min telefon kan vara begagnad till exempel. Dessutom står det i avtalet att informationen är anonym och inte används av Apple eller några samarbetspartners.
Ditt sista stycke känns lite väl mycket Hollywood i mina ögon, men du har helt rätt i att det säkerligen finns en svensk godtrohet.
Personnumret säger exakt vem jag är, men ett antal positioner behöver inte nödvändigtvis peka på vem jag är. Min telefon kan vara begagnad till exempel. Dessutom står det i avtalet att informationen är anonym och inte används av Apple eller några samarbetspartners.
Ditt sista stycke känns lite väl mycket Hollywood i mina ögon, men du har helt rätt i att det säkerligen finns en svensk godtrohet.
För att jag ska få i datat så behöver jag ju tillgång till din telefon, och då borde jag väl rimligtvis kunna lista ut vem du är - framförallt om jag är myndighet. Resonemanget kring integriteten påvisar att det ändå är viktigt, eftersom ingen vill ange sitt personnummer här i tråden (vilket är rätt konstigt då jag kan få tag på det ändå)
För att jag ska få i datat så behöver jag ju tillgång till din telefon, och då borde jag väl rimligtvis kunna lista ut vem du är - framförallt om jag är myndighet. Resonemanget kring integriteten påvisar att det ändå är viktigt, eftersom ingen vill ange sitt personnummer här i tråden (vilket är rätt konstigt då jag kan få tag på det ändå)
Eller datorn.
Edit: Och du lär knappast kunna ta reda på allas personnummer här om du tror det.
Nåja, ditt resonemang med personnummer haltar en aning. Jag lämnar inte bilen olåst och bilnycklarna i trots att det är enkelt att slå sönder rutan och stjäla bilen även om bilen skulle vara låst.
Nåja, ditt resonemang med personnummer haltar en aning. Jag lämnar inte bilen olåst och bilnycklarna i trots att det är enkelt att slå sönder rutan och stjäla bilen även om bilen skulle vara låst.
Det där hängde jag inte med på alls, vad har din låsta bil med integritet att göra?
Det där hängde jag inte med på alls, vad har din låsta bil med integritet att göra?
Han gör ju en liknelse att även om det är lätt att hitta personnummer vill han inte ge ut det eller göra det "lättare"...
Precis som att även om det går att göra det lätt att sno bilen, vill han inte underlätta genom att ha nyckel i och olåsta dörrar...
Några inlägg raderade. Dels för att vi ska hålla oss till ämnet i trådarna, och dels för att vi försöker undvika politiska diskussioner (utom någon enstaka gång i Loungen kanske).
/Mod
Kan ju påpeka att en exakt likadan fil existerar för t ex Android - här finns ett program för att läsa ut den: https://github.com/packetlss/android-locdump
Tror själv att det mest är klantigt av Apple - antingen en ren bugg, något de inte tänkt på att man behöver rensa, eller så har de kommit fram till att det inte utgör något direkt säkerhetshot. AppleInsider har en artikel om det här.
Tror själv att det mest är klantigt av Apple - antingen en ren bugg, något de inte tänkt på att man behöver rensa, eller så har de kommit fram till att det inte utgör något direkt säkerhetshot. .
Varför finns informationen där i överhuvudtaget då?
Sannolikt för att
The change comes with a feature introduced in iOS 4 – Mutlitasking and Background Location Services. Apps now have to use Apple’s API to operate in the background – remember, this is not pure unix we’re dealing with – it is only a logical multitasking through Apple’s API. Because of these new APIs and the sandbox design of 3rd party applications, Apple had to move access to this data. Either way, it is not secret, malicious, or hidden. Users still have to approve location access to any application and have the ability to instantly turn off location services to applications inside the Settings menu on their device. That does not stop the generation of these logs, however, it simply prevents applications from utilizing the APIs to access the data.
Informationen fanns i telefonen redan innan IOS 4.0 men då i en annan form.
Sannolikt för att
Informationen fanns i telefonen redan innan IOS 4.0 men då i en annan form.
Det där säger bara att apples GPS inte går att accessa direkt för applikationer som är i "background mode" - Det har ju inget att göra med att apple valt att spara historiken av detta data. Även om det var en bugg, dvs. tanken var inte att oändligt lagra data så vore det ju intressant att se hur länge apple planerade att lagra data. En minut, en timme, en dag, en vecka, en månad, ett år? .
Kan ju påpeka att en exakt likadan fil existerar för t ex Android - här finns ett program för att läsa ut den: https://github.com/packetlss/android-locdump
Med den skillnaden att användaren har full kontroll över den på android. Den är inte påslagen per default - du måste gå in i inställningar och slå på den själv. Beteendet är väldokumenterat och telefonen talar om för dig vad det innebär när du slår på den.
Min är förstås avslagen. Jag tar hellre några sekunder extra för att hitta GPS-positionen i början av varje GPS-session än att låta telefonen spara en massa data om mina rörelser och vanor.
Kan det inte vara så att Apple använder denna information för att förbättra wifi lokalisering? Vet inte exakt vilken info som sparas, men om man sparade wifi-nät och gps position och skickade detta till Apple så skulle de snabbt ha en jättebra databas för att lokalisera via wifi. Jag ser inget fel i detta så länge det sker anonymt och informationen dödas inom rimlig tid från kundernas enheter.
Har själv undrat över hur wifi-lokaliseringen kan fungera så bra. Ute på öar där jag är säker på att Google-bilar och liknande aldrig satt son fot, så hittar den minsann min position ganska bra. Dessutom har jag på mitt wifi en extern riktantenn mot ett visst håll och sannerligen så positionerar den mig ofta får långt åt just det hållet när jag är i området. Kanske en slump?
Men det kanske finns mycket enklare förklaring än så?
Det är väl klart som tusan att det drar på batteriet att basbandschippet är igång, men hur hade du tänkt att en mobiltelefon annars skulle fungera? Blir liksom lite svårt att hålla kontakt med omvärlden utan nät, hur mycket batteri det än må spara...
Då var Apple stämda också, Apple Accused in Suit of Tracking IPad, IPhone User Location - Bloomberg
Och Steve säger att de inte håller koll på folk:
Q: Steve,
Could you please explain the necessity of the passive location-tracking tool embedded in my iPhone? It's kind of unnerving knowing that my exact location is being recorded at all times. Maybe you could shed some light on this for me before I switch to a Droid. They don't track me.
A: Oh yes they do. We don't track anyone. The info circulating around is false.
Sent from my iPhone
Apple kommer ju bli tvungna att gå ut och förklara det här lite närmre, den saken är säker. Det stora i det här är ju egentligen inte att iphonen reggar vart man är, utan att den gör det utan att man får reda på det eller avaktivera det. Att informationen (vad vi vet än så länge) inte skickas till Apple spelar ingen roll.
Frågan jag ställer mig är, följer informationen med även om man gör en "total reset" av telefonen?
Kan ju vara bra att veta om man är sugen på att sälja den senare till exempel.
Apple kommer ju bli tvungna att gå ut och förklara det här lite närmre, den saken är säker. Det stora i det här är ju egentligen inte att iphonen reggar vart man är, utan att den gör det utan att man får reda på det eller avaktivera det. Att informationen (vad vi vet än så länge) inte skickas till Apple spelar ingen roll.
Frågan jag ställer mig är, följer informationen med även om man gör en "total reset" av telefonen?
Kan ju vara bra att veta om man är sugen på att sälja den senare till exempel.
Du får reda på det genom att du accepterar avtalet för platstjänster och du kan stänga av platstjänster.