Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bild från systemkamera till iPad

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-04-27 11:45

Hur bär jag mig smidigast åt om jag är hos en kund och tar bilder som jag genast vill visa på iPaden?
Alltså hur för jag snabbt och smidigt över bilderna och samtidigt har dem kvar på minneskortet.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-27 13:43

Fungerar klockrent med min iPad och mitt camera connection kit (inköpt via Ebay med både SD och USB ingång på samma)

PS för iPad kan inte redigera mina 12 Mpix foton men visa upp går utmärkt, likaså HD-Film fungerar direkt från min kamera till iPaden. Format jpeg-hd eller vad det nu heter.

Intressant. Lirar iPaden alltså Mjpeg? Det är .mov-filer antar jag. Jag gissar att endast kameror som filmar med .mov-filer funkar - och bara vissa codecs som H264 och Mjpeg (som ju är en gammal beprövad industristandard).

Ursprungligen av Cokey:

likaså HD-Film fungerar direkt från min kamera till iPaden. Format jpeg-hd eller vad det nu heter.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-27 22:41
Ursprungligen av Zimmerman:

Intressant. Lirar iPaden alltså Mjpeg? Det är .mov-filer antar jag. Jag gissar att endast kameror som filmar med .mov-filer funkar - och bara vissa codecs som H264 och Mjpeg (som ju är en gammal beprövad industristandard).

Ja det är .mov-filer.
Det korrekta formatet enligt Panasonics hemsida är: QuickTime Motion JPEG HD
Min kamera kan även filma i AVCHD Lite men stödjs då ej av iPad varav jag valt den förstnämda.
iMovie klarar av att redigera den perfekt både i iPad och på min Mac.

Blir ganska "tunga" filer men iPaden har inga problem med den och den importeras väldigt snabbt via camera connection kit måste jag säga.
1 minut och 5 sekunder = 184,5 MB och det längsta klippet jag slängt in i iPad än så länge är typ 6 minuter långt. Så den var ju lite småstor för paddan men inga problem alls.

Finns sedan en massa bra fotoredigeringsprogram (med tanke på vad de kostar). Jag använder Photogene.

Om du gör svängen om hemma kan du ju göra en preset i t ex LightRooms "publiceringstjänster" som pöttar iväg dem till en viss mapp och som sedan syncas till ipaden.

Kopierar du dem bara rakt över blir det rejält stora bilder (12 MPxel?) som hamnar på iPads skärm. Det tar upp plats i onödan.

vidare skulle jag aldrig visa oredigerat material för kunden, men det är väl bara jag.

  • Avstängd
  • International user
  • 2011-04-27 22:44
Ursprungligen av ntg:

Hur bär jag mig smidigast åt om jag är hos en kund och tar bilder som jag genast vill visa på iPaden?
Alltså hur för jag snabbt och smidigt över bilderna och samtidigt har dem kvar på minneskortet.

Köp ett Eye-Fi kort och installera ShutterSnitch på iPaden. Då har du bilden från systemkameran på paddan inom några sekunder. Funkar kalas.

Ursprungligen av Mattias L:

Köp ett Eye-Fi kort och installera ShutterSnitch på iPaden. Då har du bilden från systemkameran på paddan inom några sekunder. Funkar kalas.

Måste testas! Såg även att Eye-Fi har en egen gratis app (Shuttersnitch kostar 119 kr) som med ett Eye-Fi X2-kort skickar direkt till Ipad eller Iphone utan att man kopplar upp sig mot ett trådlöst nätverk. Måste Shuttersnitch ansluta till trådlöst nät för att fungera eller funkar den direkt till Ipaden utan ett separat nätverk?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-28 17:47
Ursprungligen av maxcarlgren:

Måste testas! Såg även att Eye-Fi har en egen gratis app (Shuttersnitch kostar 119 kr) som med ett Eye-Fi X2-kort skickar direkt till Ipad eller Iphone utan att man kopplar upp sig mot ett trådlöst nätverk. Måste Shuttersnitch ansluta till trådlöst nät för att fungera eller funkar den direkt till Ipaden utan ett separat nätverk?

Wi-Fi minneskortet måste vara anslutet till samma nätverk som iPaden.

Några har beskrivit det här i tråden, men Lee Morris har en Vimeo-video där han berättar och visar.

How To Directly Tether Your Camera To An iPad By Lee Morris on Vimeo

Synd att man måste jailbreaka för att pumpa bilder direkt till iPaden - annars är man ju låst till hemmets WiFi...och där har man ju datorn med jätteskärm som visar bilderna. Hela grejen faller ju om man inte kan använda kamera+iPad mobilt...på fältet. Apple borde släppa på restriktionen för jailbreaka är inget alternativ för många.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-28 18:42
Ursprungligen av Zimmerman:

Synd att man måste jailbreaka för att pumpa bilder direkt till iPaden - annars är man ju låst till hemmets WiFi...och där har man ju datorn med jätteskärm som visar bilderna. Hela grejen faller ju om man inte kan använda kamera+iPad mobilt...på fältet. Apple borde släppa på restriktionen för jailbreaka är inget alternativ för många.

Då får man göra enligt det andra alternativet.

  • Avstängd
  • International user
  • 2011-04-28 20:12

Med nya "Direct Mode" så ansluter kortet direkt till iPaden. Inget Jailbreak behövs. Har man en iPhone 4 så kan man brygga med P"ersonal Hotspot" inte heller där behöver man jailbreka. Och ja, jag har provat

Lee Morris video kom innan Personal Hotspot funktionen i iPhone 4 och innan Direct Mode på Eye-Fi.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2011-04-28 18:56

"Direct mode" verkar inte kräva att man är uppkopplad på ett trådlöst nät?

Citat:

Direct Mode offers the flexibility of anywhere. After a quick set up, take photos wherever you are – then when you’re ready to transfer, just turn your camera on and let Eye-Fi do the rest. The Eye-Fi X2 card will create its own Wi-Fi network and transfer to the free iPhone/iPad or Android app. No matter where you are, you’ll get your photos and videos on your device in no time.

Direct Mode | Eye-Fi UK

Eller har jag fallit för något finurligt marknadsföringsknep, likt det som gjorde att jag köpte ett Eye-Fi GEO och trodde - något naivt - det skulle geopositionera mina bilder vart jag än var (hint: Det gjorde inte det och är nu återlämnat.)

Lee Morris säger att man måste jailbreaka i filmen. Visar sedan hur man hämtar programmet som behövs på av Apple icke certifierad "AppStore" :-D.
Kanske har det hänt grejer sedan Lee Morris gjorde filmen. Verkar ju inte behövas jailbreak enligt denna info. I don't know. Vill gärna ha förstahandsinfo av någon som verkligen testat irl.

Ursprungligen av Micke F:

"Direct mode" verkar inte kräva att man är uppkopplad på ett trådlöst nät?

Direct Mode | Eye-Fi UK

Eller har jag fallit för något finurligt marknadsföringsknep, likt det som gjorde att jag köpte ett Eye-Fi GEO och trodde - något naivt - det skulle geopositionera mina bilder vart jag än var (hint: Det gjorde inte det och är nu återlämnat.)

1
Bevaka tråden