Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone och iPad håller reda på var du är

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zappee:

Du får reda på det genom att du accepterar avtalet för platstjänster och du kan stänga av platstjänster.

Som jag förstår det hjälper det inte att stänga av platstjänsterna?

Ursprungligen av PeeMaN:

Som jag förstår det hjälper det inte att stänga av platstjänsterna?

Nä, men det hjälper slå på kryptering av backupen. En kryssruta. Glöm.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-26 08:32
Ursprungligen av Goflorp:

Nä, men det hjälper slå på kryptering av backupen. En kryssruta. Glöm.

På vilket sätt skulle det hjälpa?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-26 07:15
Ursprungligen av PeeMaN:

Som jag förstår det hjälper det inte att stänga av platstjänsterna?

Delvis, loggning finns kvar men datan används aldrig.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-26 08:33
Ursprungligen av zappee:

Delvis, loggning finns kvar men datan används aldrig.

Det var väl inte ursprunget till den här tråden? Data kan inte användas av applikationerna i din iphone men datat kan ändå komma i orätta händer, ellerhur?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-26 17:17
Ursprungligen av studiox:

På vilket sätt skulle det hjälpa?

Ursprungligen av studiox:

Det var väl inte ursprunget till den här tråden? Data kan inte användas av applikationerna i din iphone men datat kan ändå komma i orätta händer, ellerhur?

Absolut, kryptering + pinkod är det absolut bästa skyddet.

Det är iofs sant men eftersom det krävs att du måste ha tillgång till den fysiska telefonen eller din synkdator för att komma åt datat så tror jag att det stora flertalet människor kommer att ha större problem (både praktiska och säkerhetsmässiga) än detta data om du tappar din telefon eller din dator.

I mina ögon är frågan uppförstorad. Som jag ser det så finns det "legitima" skäl till att Apple (liksom Android) sparar informationen en "stund" men Apple glömmer att rensa ut listan, vilket är slarvigt/klantigt/dumt/ogenomtänkt/enkelt misstag (välj det som passar bäst)

Ursprungligen av BlackSmp:

I mina ögon är frågan uppförstorad. Som jag ser det så finns det "legitima" skäl till att Apple (liksom Android) sparar informationen en "stund" men Apple glömmer att rensa ut listan, vilket är slarvigt/klantigt/dumt/ogenomtänkt/enkelt misstag (välj det som passar bäst)

Ge mig ett legitimt skäl är du snäll... Över ett år är långt ifrång "en stund". En stund är den tid någon sitter på toaletten dagen efter en redig fylla!

Ursprungligen av PeeMaN:

Ge mig ett legitimt skäl är du snäll... Över ett år är långt ifrång "en stund". En stund är den tid någon sitter på toaletten dagen efter en redig fylla!

Jag skulle föreslå att du läser om det som jag skrev. Missen är att Apple inte rensar listan efter en stund. Jag skrev aldrig att det var vettigt att lagra informationen i telefonen (och i din backup) över ett år

  • Oregistrerad
  • 2011-04-26 11:16
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är iofs sant men eftersom det krävs att du måste ha tillgång till den fysiska telefonen eller din synkdator för att komma åt datat så tror jag att det stora flertalet människor kommer att ha större problem (både praktiska och säkerhetsmässiga) än detta data om du tappar din telefon eller din dator.

Jag angav faktiskt ett skäl här http://www.99.se/iphone/286521-iphone-ipad-haller-reda-pa-ar.html#post1988718

Eller du kanske aldrig har varit i USA eller planerar att åka dit, eller till något annat land som kan ha liknande lagar och förordningar.

Ursprungligen av studiox:

Jag angav faktiskt ett skäl här http://www.99.se/iphone/286521-iphone-ipad-haller-reda-pa-ar.html#post1988718

Eller du kanske aldrig har varit i USA eller planerar att åka dit, eller till något annat land som kan ha liknande lagar och förordningar.

Du menar följande text?

Citat:

...nu får dom en fin-fin möjlighet att ta reda på vad du exakt gjorde i usa...

Hur ska de göra för att klara av det?

Det finns gränser för min paranoia även om det verkar räcka med att ha en Casioklocka för att bli klassad som terrorist.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-26 12:55
Ursprungligen av BlackSmp:

Du menar följande text?

Hur ska de göra för att klara av det?

Det finns gränser för min paranoia även om det verkar räcka med att ha en Casioklocka för att bli klassad som terrorist.

USA Immigration Authority har rätt att genomsöka din dator och din telefon utan någon som helst anledning. De har även rätt att ta en backup på din dator. Om dator är lösenordsskyddad kan de kräva att du berättar lösenordet. Om du vägrar kastas du i fängelse och om NSA få näsan efter dig plockar de bara fram Patriot act och då kastas du i fängelse utan rättegång.

Om då råkat befinna dig i samma kvarter som en terrorist och råkar ha "fel utseende" så kan du sitta i skiten.

(nej jag är inte ett dugg konspiratorisk, du kan ju googla lite på otrevliga historier om folk vars datorer skjutits sönder för de sett "misstänksamma" ut)

Ursprungligen av studiox:

USA Immigration Authority har rätt att genomsöka din dator och din telefon utan någon som helst anledning. De har även rätt att ta en backup på din dator. Om dator är lösenordsskyddad kan de kräva att du berättar lösenordet. Om du vägrar kastas du i fängelse och om NSA få näsan efter dig plockar de bara fram Patriot act och då kastas du i fängelse utan rättegång.

Om då råkat befinna dig i samma kvarter som en terrorist och råkar ha "fel utseende" så kan du sitta i skiten.

(nej jag är inte ett dugg konspiratorisk, du kan ju googla lite på otrevliga historier om folk vars datorer skjutits sönder för de sett "misstänksamma" ut)

Jag tänkte snarare på att du skrev att de kunde veta vad "jag har gjort" utifrån denna information. Och det var det som jag undrade över. Hur avslöjar denna positionsinformation vad jag har gjort?

Jag hävdar fortfarande att för de allra flesta, utom ett ytterst litet fåtal människor, så finns det betydligt känsligare information att bekymra sig över i så väl telefon som dator.

Vilket fortfarande inte hindrar att jag tycker att Apple bör fixa så att informationen raderas efter en lämpligt kort tidsperiod såsom Android gör.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-04-27 07:31
Ursprungligen av studiox:

USA Immigration Authority har rätt att genomsöka din dator och din telefon utan någon som helst anledning. De har även rätt att ta en backup på din dator. Om dator är lösenordsskyddad kan de kräva att du berättar lösenordet. Om du vägrar kastas du i fängelse och om NSA få näsan efter dig plockar de bara fram Patriot act och då kastas du i fängelse utan rättegång.

Om då råkat befinna dig i samma kvarter som en terrorist och råkar ha "fel utseende" så kan du sitta i skiten.

(nej jag är inte ett dugg konspiratorisk, du kan ju googla lite på otrevliga historier om folk vars datorer skjutits sönder för de sett "misstänksamma" ut)

Jag skulle söka för den paranojjan du har, jösses!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-27 07:47
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag skulle söka för den paranojjan du har, jösses!

Vilken paranoia?
Amerikanska myndigheter har rätt att göra precis allt det där och de gör det dagligen, testa åka till USA någon gång.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-04-27 08:14
Ursprungligen av zappee:

Vilken paranoia?
Amerikanska myndigheter har rätt att göra precis allt det där och de gör det dagligen, testa åka till USA någon gång.

Då ligger problemet hos USA, inte i att iPhone lagrar platsdata. Om de vill kan de nog sätta dit dig för vad som helst, oavsett vilken telefon du har.

Ursprungligen av Vassius:

Då ligger problemet hos USA, inte i att iPhone lagrar platsdata. Om de vill kan de nog sätta dit dig för vad som helst, oavsett vilken telefon du har.

Jo, måhända har du rätt, men vissa av oss måste åka till USA (och andra mer eller mindre trevliga platser på jorden) lite då och för att få tak över huvudet och mat på bordet. Med tanke på att man uppenbarligen kan hamna på Guantanamo för att man bär kikare på fel plats vid fel tidpunkt eller äger en Casio-klocka så kunde man ju minimera risken att de ska se något i deras ögon skumt mönster i ens rörelser. Att det är USA som har problem hjälper dig föga när en statsanställd sadist har sin gummiklädda arm upp i arslet på dig inför din transport till närmaste federala fängelse.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-27 10:47
Ursprungligen av zappee:

Katastrof!!

Ursprungligen av zappee:

Hmm. Den påstår att jag befinner mig i krokarna kring Santa Monica Blvd i Los Angeles. Det vore trevligt om jag var där, men just nu sitter jag i Eslöv.

Ursprungligen av pmarriott:

Hmm. Den påstår att jag befinner mig i krokarna kring Santa Monica Blvd i Los Angeles. Det vore trevligt om jag var där, men just nu sitter jag i Eslöv.

Skrev du in din routers MAC-adress?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-27 12:30
Ursprungligen av pmarriott:

Hmm. Den påstår att jag befinner mig i krokarna kring Santa Monica Blvd i Los Angeles. Det vore trevligt om jag var där, men just nu sitter jag i Eslöv.

Som keptang skriver måste du skriva in mac-adressen till din trådlösa enhet som sänder ut. Inte din dator.

Ursprungligen av zappee:

Som keptang skriver måste du skriva in mac-adressen till din trådlösa enhet som sänder ut. Inte din dator.

jo, routerns mac-adress.

Ursprungligen av pmarriott:

jo, routerns mac-adress.

Wifi 2,4 GHz-bandet var det som hade registrerats hos mig. Ethernet går ju inte att söka på så klart.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag skulle söka för den paranojjan du har, jösses!

Med tanke på vad man har läst på sistone tycker jag att rädslan kan vara befogad. Jag ser helst att man inte kan ta reda på var jag har varit fullt så enkelt.

Min routers MAC-adress visar placeringen där jag bodde för ett år sedan och sedan den flytten har jag inte mitt SSID publikt så då klarar jag mig. Ett tips till alla paranoida.

Äsch... Du hann före:)

Så jag lägger bara till direktlänken till Apples egna länk: Apple - Press Info - Apple Q&A on Location Data

Man kan notera att:

Citat:

We plan to cease backing up this cache in a software update coming soon

samt

Citat:

This data is not the iPhone’s location data—it is a subset (cache) of the crowd-sourced Wi-Fi hotspot and cell tower database which is downloaded from Apple into the iPhone to assist the iPhone in rapidly and accurately calculating location. The reason the iPhone stores so much data is a bug we uncovered and plan to fix shortly (see Software Update section below). We don’t think the iPhone needs to store more than seven days of this data.

och till sist

Citat:

When I turn off Location Services, why does my iPhone sometimes continue updating its Wi-Fi and cell tower data from Apple’s crowd-sourced database?
It shouldn’t. This is a bug, which we plan to fix shortly (see Software Update section below).

  • Oregistrerad
  • 2011-04-27 16:30
Citat:

of the crowd-sourced Wi-Fi hotspot and cell tower database

Det där är rätt intressant eftersom jag tyckte se mig ett tydligt mönster över exempelvis stockholm (som har en sådär 3 triljoner basstationer) - Rätt intressant att se var basstationer befinner sig

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-27 18:16

Inget ont som inte har något gott med sig,

"Software Update
Sometime in the next few weeks Apple will release a free iOS software update that:

reduces the size of the crowd-sourced Wi-Fi hotspot and cell tower database cached on the iPhone,
ceases backing up this cache, and
deletes this cache entirely when Location Services is turned off.
In the next major iOS software release the cache will also be encrypted on the iPhone."

Nu kan ju även alla sluta vara rädda för att bli spårade när det inte ens är deras information.

Bevaka tråden