Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Externa hårddiskar, automatisk vila?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Har har kopplat både en extern WD hårddisk och en extern Lacie Rugged hårddisk till min Airport Extreme. Från den kommer jag som bekant åt filer via nätverket.

Nu vill jag dock att dessa hårddiskar inte ska spinna 24/7, utan jag ser gärna att de går i vila då de inte använts på ett tag. WD disken gick i automatisk vila, medans Lacie hårddisken fortsatte snurra tills att jag "matade ut" den.

Hur fungerar detta? är det hårddiskarna själva som styr när de ska gå i vila? Är det bara vissa hårddiskar som går i vila av sig själv?

Tack!

Finns en kryssruta under System Preferences/Energy Saver som heter "Put the hard disk(s) to sleep when possible".

Medan en del externa har sovläget inbyggt.

Jo att den inställningen finns det vet jag. Tror dock inte den inställningen går att göra på min Airport Extreme ?

Jag har också noterat att medan mina övriga externa hårddiskar (av blandade märken) snällt går ner i vila när de inte används så vägrar min Lacie-disk att göra detsamma - den spinner på för fullt (och just av den anledningen använder jag den inte längre och lär inte heller köpa fler diskar av det märket).

Ne, det verkar som att det är ny disk av annat märke som gäller. Tråkigt när man annars har en väl fungerande 1TB hårddisk. Men som sagt. Det känns inte bra att låta den va igång 24/7.

1
Bevaka tråden