Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

konvertera m4v till avi eller liknande?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En ganska basic fråga antar jag men att föröka googla fram något öppnar bara en hel djungel av svar som jag inte kan sålla. Jag har gjort ett bildspel som video i iMovie och sparat som m4v. De flesta som skall använda den har PC och får problem med formatet. Vilket format skall man använda för att det skall passa de flesta PCar? Kan någon föreslå ett program till att omvandla m4v-filer till något PC-vänligt format?

Tacksam för all hjälp!

Bengan

QuickTime 7 Pro eller MPEG Streamclip.

Tack för tips! Laddade ner QuickTime 7 Pro. Funkar bra!:)

Vilket format valde du?

Vill man packa Windows-filer (.wmv) direkt inifrån QTpro så finns en plugg från Flip4Mac - den kostar dock penningar.

Valde .mov men det är kanske heller inte så PC-vänligt.

Skall kolla upp .wmv-pluggen. Det kanske är det bästa för Windows.

Grejen är att jag gör lite fotojobb och har en kund som vill ha ett bildspel jag gjort. Det blir kanske fler beställningar så jag försöker också hitta en bra lösning för bildspel. Har hittills använt Lightroom och iMovie men det finns säkert smidigare lösningar fast det skall jag kanske ta i en annan tråd.

Ursprungligen av benganj:

.mov är bara en container, precis som avi. Säger ingenting om hur filmen faktiskt är kodad.

Att leverera mov till PC är lika osäkert som m4v. Båda formaten kräver troligtvis tredjepartsspelare hos PC-användaren och då är det lika bra att skicka m4v och slippa besväret att omvandla till mov.
AVI är ett säkert kort för alla plattformar. Frågan är vilken codec man ska använda. Säkrast är DV (PAL) i AVI-container, men det ser nog för jävligt ut som bildspel :-D. Ser bara bra ut om man lirar det genom en PAL-TV.

Ursprungligen av benganj:

Skall kolla upp .wmv-pluggen. Det kanske är det bästa för Windows.

Grejen är att jag gör lite fotojobb och har en kund som vill ha ett bildspel jag gjort. Det blir kanske fler beställningar så jag försöker också hitta en bra lösning för bildspel. Har hittills använt Lightroom och iMovie men det finns säkert smidigare lösningar fast det skall jag kanske ta i en annan tråd.

Det bästa hade väl varit att inte göra någonting?

Vem kan inte öppna en .mp4 (eller .m4v) på sin dator?

Det är ju inga exklusiva Mac-format vi snackar om precis...

Så sant...men Windows Mediaplayer kan lik förb. inte lira filerna :-D. Kanske senaste playern i senaste Win - maybe. Osäkert dock. Jag har hört att MS äntligen har bestämt att lira även ISO-standard - om det slagit igenom vet jag inte.
Det vettigaste är ju om Win-användare hämtade hem QT, men det gör dom inte (inte ens om man mailar direkt länk till gratis QT - en installation som går i ett nafs). Bara dom som har iTunes i sina PC's har QT. Däremot har dom inga som helst betänkligheter att hämta hem Flash. Det har alla.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det bästa hade väl varit att inte göra någonting?

Vem kan inte öppna en .mp4 (eller .m4v) på sin dator?

Det är ju inga exklusiva Mac-format vi snackar om precis...

Säg till den som ska spela upp filerna du skapar att installera VLC så är det inga problem, VLC spelar upp "allt".

Frågeställaren undrade om lämpligt format för leverans till andra - och lämpligt verktyg för omvandling.

Ursprungligen av keptang:

Använd VLC för att spela upp, tar "allt".

Ursprungligen av Zimmerman:

Frågeställaren undrade om lämpligt format för leverans till andra - och lämpligt verktyg för omvandling.

Ja, och du skriver om uppspelning i din post. Ändrar posten så att ingen blir ledsen.

Sådärja. Laddade ner QT 7 och Flip4Mac så nu är den omvandlad till .wmv. Det funkade fint förutom att färgerna blev lite extra mättade i efter omvandlingen. Det funkar den här gången men skall jag fortsätta göra bildspel och sälja så får jag nog hitta en lösning där det är lättare att kontrollera färgerna. Tack för hjälpen så länge, speciellt Mr Z.
/B

1
Bevaka tråden