Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskelista för iOS 5.0

Tråden skapades och har fått 232 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag skulle vilja ha möjlighet att kunna lista över personer som kan ringa (med ljud) till mig fast jag har stängt av ljudet, t.ex. frugan. Så att jag kan vara tillgänglig om det skulle vara något viktigt. SE telefoner har sedan flera år haft denna möjlighet.

Nått liknande Photosynth direkt i Photoapen.

Vet inte om jag redan skrivit detta, men en sak som retar mig idag och som jag skulle vilja ha åtgärdat, är att man ska kunna dela ut sitt internet från iPhonen via WiFi kabel eller BT, även om iPhonen har internetuppkopling via WiFi själv.

Som det är nu så har jag ett Telia-abb med fri surf och även tillgång till deras Homerun-zoner. Men när man t ex är på Gardemoen så har Telia en Homerun-zon där numera, så kan man ändå inte använda sin fria surf på sin bärbara med iPhonen som modem. Det är surt tycker jag. Man kan ju surfa ihjäl sig på det det sättet via 3G om man vill, men det blir stopp om det är WiFi från början.

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Vet inte om jag redan skrivit detta, men en sak som retar mig idag och som jag skulle vilja ha åtgärdat, är att man ska kunna dela ut sitt internet från iPhonen via WiFi kabel eller BT, även om iPhonen har internetuppkopling via WiFi själv.

Som det är nu så har jag ett Telia-abb med fri surf och även tillgång till deras Homerun-zoner. Men när man t ex är på Gardemoen så har Telia en Homerun-zon där numera, så kan man ändå inte använda sin fria surf på sin bärbara med iPhonen som modem. Det är surt tycker jag. Man kan ju surfa ihjäl sig på det det sättet via 3G om man vill, men det blir stopp om det är WiFi från början.

Dr Tinnitus

Finns det moderna datorer utan WiFi på? Du kan väl surfa på HomeRun utan att blanda in din iPhone?

• Medlem
  • International user
  • 2011-05-04 20:43

Dr Tinnitus

Lär ju bli ganska dyrt att surfa 3G i Norge dock...

Ursprungligen av pmarriott:

Finns det moderna datorer utan WiFi på? Du kan väl surfa på HomeRun utan att blanda in din iPhone?

Nej det verkar inte så.

Har försökt ett par gånger nu på Gardemoen på väg till och från jobb men får inte till det. Min iP4 hittar och loggar automatisk på Homerun WiFi, men min MBP hittar inte ens nätverket Homerun.

Ursprungligen av zappee:

Lär ju bli ganska dyrt att surfa 3G i Norge dock...

Fast nu var det ju inte just det jag egentligen menade, utan att jag vill kunna skicka det Homerun som min iP4 loggar på vidare till min MBP på något sätt, så jag slipper pilla med en liten mobil när jag har en laptop med mig. Men jag får det alltså inte att funka.

Dr Tinnitus

• Medlem
  • International user
  • 2011-05-05 08:12

Nej det verkar inte så.

Har försökt ett par gånger nu på Gardemoen på väg till och från jobb men får inte till det. Min iP4 hittar och loggar automatisk på Homerun WiFi, men min MBP hittar inte ens nätverket Homerun.

Fast nu var det ju inte just det jag egentligen menade, utan att jag vill kunna skicka det Homerun som min iP4 loggar på vidare till min MBP på något sätt, så jag slipper pilla med en liten mobil när jag har en laptop med mig. Men jag får det alltså inte att funka.

Dr Tinnitus

Fast Homerun är vanliga WLANs så de bör du se på din laptop också.

Ursprungligen av zappee:

Fast Homerun är vanliga WLANs så de bör du se på din laptop också.

Jo det kan tyckas, men detta Homerun på Gardemoen dyker inte upp i listan över nätverk över huvud taget i min MBP utan bara i min iP4. Fan vet varför. Har ju använt andra Homerun t ex på Arlanda direkt med min MBP vill jag minnas.

Dr Tinnitus

Dom Homerun jag testat i Sthlm's innerstad är segare än att surfa med 3G :-D. Otroligt! Ibland är det ca. 2-300 kbps. Man kan ju verkligen hoppas att Telia tar sitt eget Homerun på allvar en vacker dag. Har dom inte fattat att WiFi har utvecklats en hel del senaste åren?
Alltså: Jag har surfat med min MBP på Homerun, men det har varit så segt att jag istället surfat med MBP genom min iPhone som då är hookad till 3G - och fått lite sprutt på surfen. Det är verkligheten idag - Homerun. Man kan knappt treo det. Hur kan dom lyckas ha SÅ segt WiFi idag? Det är ju en prestation i sig :-D.

Jo det kan tyckas, men detta Homerun på Gardemoen dyker inte upp i listan över nätverk över huvud taget i min MBP utan bara i min iP4. Fan vet varför. Har ju använt andra Homerun t ex på Arlanda direkt med min MBP vill jag minnas.

Dr Tinnitus

Har du provat att skriva in "homerun" i rutan efter att du har valt "Join other network"?

Kanske kan ta spekulationer kring Homerun i en tråd om det istället?

• Medlem
  • Boden
  • 2011-06-04 14:26

1. Aktiva ikoner. Jag vill kunna se på ikonen om jag är inloggad på Skype till exempel.
2. Fler appar i mappar. Jobbigt att ha 2 olika spel mappar. Mapparna skulle kunna bli mindre sega att öppna också.
3. Widgets. Vill ha bland annat todolista och kalendern på hemskärmen och på lockscreen.
4. Bättre notifikationer (kommer antagligen)

Så... vilka önskningar fick i uppfyllelse?

Först och främst: Notifications! En önskning som var ganska självklar. Om apple inte skulle släpps notification center skulle android ligga år framför.

Ursprungligen av Patrik D:

Främst:

• Notifications

• Möjlighet att formatera mail

Det blir intressant att se om Apple kommer att öppna upp notificationscenter så att man kan lägga in egna "widgetar"

iPod-loggan försvann

Jag saknar verkligen en funktion. Att man kan låsa mappar med lösenord, det finns många appar som jag inte vill att folk pillar i, som innehåller personlig info, anteckningar, facebook, dropbox etc. Och så ska man kunna välja om ikonerna ska visas eller om det helt enkelt ska vara ett snyggt hänglås.

Tänkte precis på det samma (antar att det smög in ett m framför appar).
Framförallt nu när min dotter börjar bli äldre, klåfingrig, nyfiken och vill låna iPaden.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Tänkte precis på det samma (antar att det smög in ett m framför appar).
Framförallt nu när min dotter börjar bli äldre, klåfingrig, nyfiken och vill låna iPaden.

Nej alltså jag vill kunna lägga appar i mappar och låsa just den mappen med lösenord.

Nej alltså jag vill kunna lägga appar i mappar och låsa just den mappen med lösenord.

Jag ser den obefintliga hanteringen av olika användare som ngt jobbigt.

iPaden blir lika privat som ens mobil, man vill banne mig kunna få ha saker i fred ibland.
Ännu värre är när ens jobbarkompisar enbart för att jävlas lånar paddan och söker på
google på diverse "fula ord".

Väl hemma sitter gumman i soffan och undrar lite försynt varför man sökt på "fläskfe**a" ????

Ursprungligen av Goflorp:

Jag ser den obefintliga hanteringen av olika användare som ngt jobbigt.

Absolut. Det borde finnas ett val för "Logga ut", då man kommer till någon slags startskärm och kan välja mellan de användare som finns, skriva in lösen och sedan vara inloggad som någon annan.. Loggar man in som en annan får man sin egen bakgrundsbild, egna appar, inställningar mm. Jag och sambon är alltid oense om sånt på iPad:en, lite irriterande är det allt

Jag vet inte om jag skrivit det redan...men jag vill ha möjlighet att ge en grupp en specifik ringsignal - inte bara individer. Det gick med min Nokia för 7 år sedan.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag vet inte om jag skrivit det redan...men jag vill ha möjlighet att ge en grupp en specifik ringsignal - inte bara individer. Det gick med min Nokia för 7 år sedan.

Den hade riktigt avancerad ringhantering

Ex kunde man ställa in så att mellan 9-12 så gällde "möte", ingen ringsignal, enbart vibration och den släppte enbart igenom t ex "Fru" och "dagis"...alla andra hamnade på röstbrevlåda.
Efter 17 så höjdes rigsignalen till full tuta eftersom man cyklade hem ...

osv.

Skulle gilla en "Avancerad ringhantering"-knapp. Hade man det valet kunde man ställa in en massa saker liknande ovan.

Bevaka tråden