Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 för redigering?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norberg
  • 2011-05-08 20:29

Hej jag undrade om det är någon här på forumet som har testat att redigera film på iMac G4/G4 cube? Nästa år, när jag börjar 7:an skall jag få ett nytt rum. Där jag skall införskaffa en iMac 27". Jag tänkte att man skulle kunna skaffa en iMac G4 (sphere med den roterande skärmen) och ha bredvid den nya. På den nya hade jag tänkt mig typ, AE, Apple Motion, Photoshop och 3DS MAX (Eller något sådant). På G4:an hade jag tänkt mig att jag skulle kunna köra Final Cut Express för lättare redigering av mindre projekt. Någon som har någon invändning? (Allt tomrum i mitten av bilden finns inte)
På bilden ser ni att på hörnskrivbordet står det två datorer (den stora 27" iMac den lilla iMac G4). Som ni ser står det en MacBook på ett nattduksbord berdvid grönskärmen och kameran. (Det är min nuvarande dator).

/Alf

PS. Jag kommer troligen få en iBook G4, nu skall jag sova

Kom ihåg att nyare program bara funkar på Intel-macar. Du måste alltså köra äldre version av t.ex. FCE på en G4. Men visst går det bra att klippa video på en G4:a. Jag klippte på en G4:a tills för bara ett halvår sedan (det var i.o.f.s. en Quad med RAID och 18 GB RAM).

Ursprungligen av Zimmerman:

Kom ihåg att nyare program bara funkar på Intel-macar. Du måste alltså köra äldre version av t.ex. FCE på en G4. Men visst går det bra att klippa video på en G4:a. Jag klippte på en G4:a tills för bara ett halvår sedan (det var i.o.f.s. en Quad med RAID och 18 GB RAM).

ja, just det. 4 CPU:er och 18GB RAM .....

vad har lampfoten? 1 CPU och 2GB RAM ?

Vad är anledningen att ha en urgammal dator jämte den nya?

• Medlem
  • Norberg
  • 2011-05-08 20:59

Som extradator för mindre projekt bredvid min andra för större projekt! Billigare. Kan redigera flera filmer samtidigt

Det är ett lotteri att köpa "unix i en lampfot"-datorn som den skämtsamt kallas.

Det sitter en hög med kondensatorer i den som helt plötsligt kan börja läcka, det som läcker ut kallas elektrolyt och pajjar gärna kretskort...moderkortet ryker. Kass. kasta.
Det är mkt svårt reparera och en Apple-Service-Provider kommer vilja byta moderkort som är svindyrt i den. Du får betala mer än vad du köpte datorn för...

Vidare måste du som sagt skaffa äldre PPC-versioner av den programvara du vill köra.
Den är heller inte så snabb som du vill tro. Använd pengarna till att sätta i en i7 i den dator du skall köpa istället. (tror det kostar 1800), köp sedan bra med minne till din iMac 27", minst 8GB (köp ej från Apple, det är gördyrt).

Bättre låta en fet iMac stå och tugga nattetid när du ändå sover. Funkar för mig med att konvertera film.

Senast redigerat 2011-05-08 22:06

Jag har redigerat mycket video på en PowerBook G4 Titanium 800 MHz i 1GB RAM. Det var länge sedan och vad jag vill säga är att man redigerat video länge på datorer nu. Det var inget som slog igenom förra året liksom. Ska man redigera HD så kanske lampfoten är i vekaste laget...med det beror på codec och diskspeed etc. Kanske det faller på grafikkortet.
Men snackar vi SD (inte HD alltså) så är det bara att ösa på :-D. Även med en lampfot. SD (PAL t.ex.) i DV-codec kommer att gå alldeles utmärkt. Men inte fler än en ström så klart. Och grymma renderingstider för vissa filter. Men det går och det gjordes av tusentals människor när dessa lampfötter såldes som nya.

För mig är dock G4 ett dött kapitel. Stendött. Jag vill inte ga G4'or även om dom gav mig dom gratis. Detta beroende på att det är Motorola PPC i dom och ingen mjukvara görs för denna plattform längre. Apple har också helt lagt av att stödja plattformen. Den är dödens död. För mig är det som en Atari, Sinclair, Facit ABC :-D. Men Quaden var verkligen ett fint monster - prestandamässigt är den fortfarande riktigt pigg. Jag kan inte se någon annan maskin som är fem år som står sig så bra som den gamla Quaden. Den var verklige the state of the art. Sista muskelvrålet innan Intel kom in (första generationerna var segare än Quaden - på vissa saker i alla fall).

Z: Men din quad var väl en G5a, inte G4a? Liiite skillnad i prestanda mot exempelvis en 1 GHz G4 singel-CPU... ?

AndTuts: Jag skulle hellre rekommendera en begagnad bärbar mac istf lampfoten. Vad som helst med Intel är bra mycket kraftfullare än en G4a och så har du något som är flyttbart.

Men det är klart - har du en G4 på ingång som är gratis är det väl bara att köra på ett tag. Men jösses vad skärmen kommer att se trött och grådassig ut när du får din nya iMac!

• Medlem
  • Norberg
  • 2011-05-09 18:42
Ursprungligen av johan_tanying:

Z: Men din quad var väl en G5a, inte G4a? Liiite skillnad i prestanda mot exempelvis en 1 GHz G4 singel-CPU... ?

AndTuts: Jag skulle hellre rekommendera en begagnad bärbar mac istf lampfoten. Vad som helst med Intel är bra mycket kraftfullare än en G4a och så har du något som är flyttbart.

Jag glömde nämna att jag startar en samling av gamla Appledatorer, just nu har jag bara en Macintosh SE och en PowerBook 540, men har köpt en Newton Messagepad, som snart är här från U.S.A.
Så det är därför jag även vill ha den.
Men vet du om det går att koppla en icke-appleskärm till G4 cube:en?

Ursprungligen av AndTuts:

Men vet du om det går att koppla en icke-appleskärm till G4 cube:en?

Ja, den har både VGA och ADC, så du kan koppla en vanlig monitor på VGA-porten.

Senast redigerat 2011-05-09 21:17
  • Medlem
  • Norberg
  • 2011-05-09 20:07
Ursprungligen av Capeman:

Ja, den har både VGA och ADC, så du kan koppla en vanlig monitor på VGA-porten.

Tack!

Jisses. Du har rätt! Jag svamlar så det stänker. :-D. Nå - man kan prodda SD/PAL i en G4'a i alla fall.

Men det är klart - har du en G4 på ingång som är gratis är det väl bara att köra på ett tag. Men jösses vad skärmen kommer att se trött och grådassig ut när du får din nya iMac!

Får man komma med ett välment tips till dig som är en ung människa.

Ha en iMac hemma, den blir kanon till i princip allt.
Säg också rejält med tack till dina föräldrar....

Om du skall ha en "andradator", skaffa en iPad, en med 3G-chip i.
Du kan sitta i skogen och surfa, i skolan, ha kartor, köra massvis med smarta program.
Den väger ytterst lite, går många timmar på en laddning, du kan sitta på resor och se på filmer.
Det finns 1000 sätt använda en i en ung människas liv.

Just kombinationen med en Mac + en iPad är grymt.

Om du verkligen vill använda din G4 och inte bara ha den som dekoration bör du nog satsa på en av de senare modellerna. Snabbare CPU, mer minne, USB2 och bättre grafik...

Mac Specs, Prices, Answers, & Comparison @ EveryMac.com - Est. 1996
iMac and eMac Index

• Medlem
  • Norberg
  • 2011-05-10 14:01

Jag skall nog använda den till, njaaa film, men har en samling. och vad menar du med de senare modellerna, iMac med thunderbolt, eller G5 etc.?
Om jag skriver lite konstigt så har nyss gått upp, lite trög i hjärnan.

Det var ju en lampfot du ville ha. Alltså G4. Någon av de senare modellerna av dessa med andra ord. Anno 2003.

Det var ju en lampfot du ville ha. Alltså G4. Någon av de senare modellerna av dessa med andra ord. Anno 2003.

Som är 2011-2003 = 8 år gamla och som börjar läcka elektrolyt över korten närsomhelst.
Det är ett stort risktagande och den pajjar verkligen när som helst.
När den pajar kan du ha den till att titta på, för du har inte råd reparera den.

Köp inte gammalt skit, jag avråder dig i all välmening.

Svågern envisades med att köpa en sån här, den höll i två månader. Med kass skärm och en
CD som inte alltid ville. Så läckte det ut allt i ett par elektrolytkondensatorer över moderkortet.
Han hade gett 3000:- för den, det skulle kosta närmare 5000 reparera den.
Vilket betydde att det bara var att drämam den i containern.

1
Bevaka tråden