Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Statisk elektricitet

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu tror jag att den stackars trådskaparen tappat intresset för den här tråden. Släpp elektricitetföreläsningarna och återgå till huvudspåret.

/Mod

Orsaken till TS problem har med designen av ett primärsvitchat nätaggregat, kostnadsbesparing kanske.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-08 11:57
Ursprungligen av hummel:

Orsaken till TS problem har med designen av ett primärsvitchat nätaggregat, kostnadsbesparing kanske.

?

Du får gärna förklara det där.

Ts går på mattan och laddar upp sig. Tar i datorn som är jordad. Var på den uppladningen vill försvinna genom datorn, radiatorn, centralen etc. Vad i nätagget finns det för något som skulle motverka det menar du?

Om du gör en nätdel som är galvaniskt skild mellan primär och sekundär sida och inte använder gjord kommer datorn inte ha någon koppling gjord och du slipper problemet. Nu är det inte gjort på det sättet...

  • Oregistrerad
  • 2011-05-08 16:47
Ursprungligen av hummel:

Om du gör en nätdel som är galvaniskt skild mellan primär och sekundär sida och inte använder gjord kommer datorn inte ha någon koppling gjord och du slipper problemet. Nu är det inte gjort på det sättet...

Nej, alla nätagg är ju switchade då allt annat vore omöjligt. Ett galvaniskt nätagg kostar ju som en halv macbook pro. Du behöver ju en extra kärna bara för det. Switchade (diod-agg) som hackar sönder den fina sinusvågen är ju bra mycket billigare, och utvecklar ingen större värme heller.

---

Jag tror helt enkelt trådskaparen får byta matta. Om trådskaparen laddar upp sig och tar i någon annan pryl så kommer ju resultatet bli exakt likadant - eod.

---

Ursprungligen av studiox:

Nej, alla nätagg är ju switchade då allt annat vore omöjligt. Ett galvaniskt nätagg kostar ju som en halv macbook pro. Du behöver ju en extra kärna bara för det. Switchade (diod-agg) som hackar sönder den fina sinusvågen är ju bra mycket billigare, och utvecklar ingen större värme heller.

---

Om med "alla" menar alla nätdelar till MacBook eller MacBook Pro stämmer det. Det finns många seriereglerade nätdelar till andra tillämningar (pga av lägre pris jämfört med primärswitchade vid lägre effekter). Nu blir det dock OT så vi kanske lämnar det här.

Det går ju att skaffa en esd-matta och lägga på golvet...

Dra en tejp med metalltejp (det finns ledande tejp) på kanten av bordsskivan, sätt en tunn tråd därifrån till bra jordpunkt (elementet).

Rätt enkelt lösa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-09 21:16
Ursprungligen av Goflorp:

Det går ju att skaffa en esd-matta och lägga på golvet...

Dra en tejp med metalltejp (det finns ledande tejp) på kanten av bordsskivan, sätt en tunn tråd därifrån till bra jordpunkt (elementet).

Rätt enkelt lösa.

Mera OT.
Om man låter jorda sig vid skrivbordsplatsen utsätts man för andra risker. En vanlig skrivbordslampa kan bli farlig.
För armaturer i miljöer nära jord gäller vissa säkerhetsavstånd plus dubbla fyrkanter på säkerhetsmärkningen (dubbelisolering). Förekommer normal bara i våtrumsarmaturer.

När jag gick i skolan så fick jag lära mig att man kunde ladda upp sig till 20 000V genom att gå på en plastmatta, så troligen är det på golvet felet ligger. ESD tofflor eller en jordad antistatmatta i kontoret borde rimligen lösa problemet. Eller ha en jordad skarvsladd liggande på bordet och lägg fingret mot jordblecket före du tar i datorn om du är orolig, vilket jag inte tror att du behöver vara.

Ursprungligen av rikard.agren:

När jag gick i skolan så fick jag lära mig att man kunde ladda upp sig till 20 000V genom att gå på en plastmatta, så troligen är det på golvet felet ligger. ESD tofflor eller en jordad antistatmatta i kontoret borde rimligen lösa problemet. Eller ha en jordad skarvsladd liggande på bordet och lägg fingret mot jordblecket före du tar i datorn om du är orolig, vilket jag inte tror att du behöver vara.

"ESD tofflor" hjälper om det är ett ESD-golv, inte annars.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-09 21:37
Ursprungligen av hummel:

"ESD tofflor" hjälper om det är ett ESD-golv, inte annars.

Skönt med lite kunskap i debatten...LoL

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-05-08 20:44

Och då var vi tillbaka till ESD-tofflorna då..

(http://www.99.se/macbook-pro/286667-statisk-elektricitet.html#post1989843)

Kasta datorn och börja göra jobbet med papper och penna istället!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-09 21:19

Hur menar du att en skrivbordslampa kan bli farlig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-09 21:25

Det är ca 100-1000 k Ohm skillnad om du är jordad eller inte. Vid en elstöt kan skillnaden vara liv och död.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-09 22:10

Om skrivbordslampan är i plast är den inte farlig. Är den i metall krävs jordat uttag till lampan eller Fi-märkning (dubbla fyrkanter). Oavsett om du själv är jordad eller inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-10 02:08

Det stämmer nog

Bevaka tråden