Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Facebook-virus - kan det drabba Mac?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Vet någon om det nya bin Laden viruset på Facebook (man klickar på en film) finns till OSX? Råkade klicka på den, och det hände typ ingenting. Sen när jag startade om datorn så stanna den på en startsida där jag fick välja om datorn var OSX eller hårdisken... (kommer ej exakt ihåg hur denna sida såg ut). Sen efter detta har den i princip fungerat normalt... Några tankar?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2011-05-09 18:23

Såg "startsidan" ut som den gör när du håller ALT-tangenten nedtryckt vid start eller omstart av datorn?

Korrekt.

Varför starta om datorn?

Macar brukar det vara fiffigare sätta i vila.

Har du
a) pillat med "startskiva"- inställningarna
b) Startat från DVD ?

Det finns inga virus till mac, noll, inga alls.

Det finns några trojaner, varav en är ett "antivirusprogram" man skall ladda ner och måste installera själv.
väl installerat tjuter det om att ens dator är "infekterad" (självklart), fat det är bara lureri. De vill att man skall lämna
sina kontokortsuppgifter och köpa deras fullversion. Fast de istället plundrar ditt konto eller köper saker du får betala...

Mitt tips. LÄS VAD SOM STÅR I RUTOR. Starta om datorn behövs inte, sätt den i vila.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-09 19:58
Ursprungligen av cardaroy:

Hej,

Vet någon om det nya bin Laden viruset på Facebook (man klickar på en film) finns till OSX? Råkade klicka på den, och det hände typ ingenting. Sen när jag startade om datorn så stanna den på en startsida där jag fick välja om datorn var OSX eller hårdisken... (kommer ej exakt ihåg hur denna sida såg ut). Sen efter detta har den i princip fungerat normalt... Några tankar?

Den mesta skadliga koden som finns på Facebook är av typen clickjacking och oftast helt "ofarlig" då den bara postar länkarna vidare.

Är det Osama bin Laden scams on Facebook - Security Labs du syftar på?

Ursprungligen av zappee:

Den mesta skadliga koden som finns på Facebook är...

...dyngan so många medlemmar skriver!

  • Medlem
  • 2011-05-10 08:48
Ursprungligen av LCR:

...dyngan so många medlemmar skriver!

Det här var ju årets citat på 99mac!

1
Bevaka tråden