Jag tar och skickar upp denna tråd i ljuset igen. Jag håller nu på att rippa mitt DVD-bibliotek till iTunes för att få en lika elegant och lätthanterlig samling av film som jag redan har för musik.
Som läget är nu flyttar jag runt MBPn varje gång det vankas film och har mer eller mindre bestämt mig att köpa en AppleTV 2. Jag funderar också på att installera AirVideo i iPaden för att kunna se filmerna den vägen.
Min uppfattning om det hela är att AppleTV 2 är den effektivaste lösningen för att streama musik och film från iTunes. Finns det någon vinst i att använda Plex och ge sig på jailbreak?
Detta gäller alltså i mitt scenario där jag alltså har rubbet i iTunes och även Apple Remote på iPad för fjärrstyrning. Som det ser ut nu är min tanke att helt enkelt använda AppleTV i standardutförandet. Bildvisning m.m ser jag som lite värre, mitt bildbibliotek ligger nämligen i Adobe Lightroom och där får jag intrycket att det blir lite besvärligt med AppleTV. Dock visar jag nästan aldrig bilder på TVn utan på datorn. Det är musik och film som är det primära.
Jag har idag ett amerikanskt iTuneskonto så rent tekniskt har jag full tillgång till Netflix, iTunes-hyrvideo m.m. Dock står det inte i fokus för mina planer på AppleTV utan det är streaming av det rippade musik/filmbiblioteket som jag siktar på. Jag har mina DVDs placerade på ett obekvämt ställe och därför ser jag det som betydligt enklare att köra rubbet från iTunes.
För närvarande har jag lagt in 52 filmer i iTunesbiblioteket.
Edit: Finns det några nackdelar med AppleTV för mina behov eller är det bara att köpa?