Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig upplösning på QT film vid utrendering

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Arbetar i Adobe premiere CS5.Har en film i premiere bestående av 1 MOV sekvens som är kanon i upplösning samt 2 ljudfiler. När jag utrenderar dem till ny MOV fil så blir upplösningen väldigt dålig. Exporterar ut den med följande inställningar.
Format :QT. Preset DV Pal widescreen, Codec JPEG2000. Fieldorder: progressive, Ascept D1/DV widescreen.
Resultatet blir en QT film som är väldigt dålig. Ser ut som allt är lågupplöst.
Har lite panik, vad gör jag för fel?:

Senast redigerat 2011-05-16 17:05

"DV" betyder i det här fallet gammal hederlig tjock tv-PAL 720x576 pixlar. Så inte undra på att det blir suddigt!

• Oregistrerad
  • 2011-05-16 11:52

Precis och JPEG2000 dödar väl filmen?

Vid utexporteringen finns bara Aspect: D1/DV pal widescreen, det finns även det du johan säger DV pal vilket jag inte använder. När det gäller codec så är rek från TV motion B eller JPEG 2000. Har även testat att exportera ut den som Animation med samma slutresultat

Ursprungligen av Kottemannen:

[...]DV pal widescreen, det finns även det du johan säger DV pal vilket jag inte använder. [...]

Men DV PAL Widescreen är även det lågupplöst PAL. Fast i en annan proportion. Kanske 720x400 eller nåt!

Vad ska du använda den till?
DVD? Youtube? Vissa på datorn? TV?
Det är oftast bäst att rendera ut med de inställningar som är anpassade för vart filmen ska visas.

Ursprungligen av stereodee:

Vad ska du använda den till?
DVD? Youtube? Vissa på datorn? TV?
Det är oftast bäst att rendera ut med de inställningar som är anpassade för vart filmen ska visas.

Används till TV4 lokalTV

JPEG2000? Holy smokes! Det missade jag. Läste det som Motion JPEG...

De enda program jag sett som hanterar JPEG2000 är Graphic Converter, och det enda program som av någon underlig anledning har (hade) det som default är ArchiCad som export för renderingar. Med andra ord - JPEG2000 skall under inga omständigheter användas till någonting öht! Vill man ha komprimerade bilder kör man jpeg, oförstörda kör man png.

DV PAL ser alltid bluddrigt ut på en datorskärm - om man t.ex. bränner en DVD och kör det på en teve - helst en tjockteve - så ser det plötsligt finemang ut :-D.
PAL Widescren är samma upplösning men utdraget till 1024x576 pixlar (16:9). Det är ett anamorft system - om inte materialet är filmat anamorft så ser slutresultatet ihopklämt/uttdraget ut.

Jag förstår inte varför och hur man kan lägga JPEG2000-codec i en DV-fil då DV också är en codec? Skumt. Nå - JPEG2000 är en ovanlig codec i dessa sammanhang. Varför du valt den är ett mysterium. Kör ut en .mov med H264 i 10 megabit. Sedan undrar jag vad ursprungsmaterialet har för codec och upplösning. Exportera ut till samma upplösning som ursprungsmaterialet - om det är anamorfisk DV så välj 1024x576. Är det HDV 720 så välj 1280x720 - är det HDV 1080i så välj 1920x1080. Etc. Etc. Sedan var det det där med om ursprungsmaterialet är interlaced eller inte...

Senast redigerat 2011-05-16 14:51

Problemet löst. Skapade ett nytt projekt i premiere. Använde samma filer som tidigare och gjorde en ny färdig film, exporterade ut ny mov fil med Codec JPEG2000 och det blev helt ok. Märkligt.
Tack för Er hjälp

Skickade ett jobb till TV4 lokalTV för några veckor sedan och man blir rätt deprimerad efter att redigerat allt i full HD och sedan konvertera det till SD.
Det ser tyvärr rätt trist ut men det är så det ska se ut i det formatet.

Jag hade dock stora problem med att få till ett bra resultat med JPEG 2000.
Verkar vara någonting med att JPEG B försvunnit eller på något sätt gömts undan de senaste åren. Försökt hitta en lösning men det finns en hel uppsjö frågor om just vart det försvunnit men inga svar.
JPEG B tyckte jag gav ett bättre resultat än JPEG 2000.
Löste sig för att en dator på jobbet hade B installerat

Underliga är att jag kan exportera till JPEG B från både Premier Pro CS5 och Media Encoder CS5 men inte från FCP eller Quicktime Pro

Varför detta med JPEG2000? Jag skickar massor av material till både utländska bolag, SVT och TV4 - i .mov/H264. Det är ett bra leveransformat och filerna blir lättare att ftp:a. Jag skickar alltid HD också - progressivt. Vilken upplösning bolaget sedan vill sända i - och om dom vill interlace'a - är inte min bizniz.
Detta säger jag och utgår då givetvis från att materialet ska sändas och inte redigeras/bearbetas. Då gäller en bra grundprincip: exportera ut och skicka materialet i samma codec och upplösning som det är inhämtat i.

(jag har levererat JPEG2000 EN gång - och detta var till en e-biograf där dom kör med Digital Cinema Initiatives specifikationer (DCI accepterar bara JPEG2000 som codec...idag).

Ursprungligen av Zimmerman:

Varför detta med JPEG2000? Jag skickar massor av material till både utländska bolag, SVT och TV4 - i .mov/H264. Det är ett bra leveransformat och filerna blir lättare att ftp:a. Jag skickar alltid HD också - progressivt. Vilken upplösning bolaget sedan vill sända i - och om dom vill interlace'a - är inte min bizniz.
Detta säger jag och utgår då givetvis från att materialet ska sändas och inte redigeras/bearbetas. Då gäller en bra grundprincip: exportera ut och skicka materialet i samma codec och upplösning som det är inhämtat i.

(jag har levererat JPEG2000 EN gång - och detta var till en e-biograf där dom kör med Digital Cinema Initiatives specifikationer (DCI accepterar bara JPEG2000 som codec...idag).

Kanske är olika om man skickar till TV4 för lokala sändningar än för reklam som sänds i hela Sverige.
De specar jag fick när jag skickade till lokalTV var iallafall Motion Jpeg B/Jpeg 2000 i SD.

Hittade en lösning för att få tillbaka Motion Jpeg B som exportalternativ FCP/Quicktime Pro:
Skriv det här i Terminalen:

qtdefaults write LegacyCodecsEnabled yes

Jag upplever att färgerna blir "mustigare" i JPEG2000, men jag får nog tusan kolla en gång till. Detta var ett förslag vi fick från Tv -teknik och vi tyckte att det var ett format som gav ett "bättre" resultat än motion B. Men självklart skall jag lyssna och lära av Er som producerar på en annan nivå än det vi gör.
Tack för nyttig information

Senast redigerat 2011-05-17 06:02
1
Bevaka tråden