Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Remote krånglar till och från hela tiden. (Win 7)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem med appen Remote som jag tänkt att använda för att styra uppspelningen av iTunes. Det hela är väldigt skumt för ibland fungerar det helt klockrent i en halv dag och så plötsligt lägger det bara av. Jag lägger till mitt bibliotek och matar in de där fyra siffrorna gång på gång på gång men det går bara inte. Idag när jag kom hem från jobbet fungerade det helt problemfritt, till min oerhörda förvåning, hela kvällen men nu la det av igen.

Jag har gett iTunes fri passage genom brandväggen och även testat att stänga av den helt. Även antivirusprogrammet har jag stängt av. Men inget hjälper. Eftersom det fungerar hur bra som helst emellanåt blir det svårt att förstå vad som är fel. Börjar bli riktigt desperat nu. Återställde tom telefonen till december förra året men då fungerade Remote inte alls så det var bara att återställa den igen.

Någon som haft samma problem men löst det? Eller någon som har någon misstanke om vad som kan vara fel? Mycket tacksam för all hjälp för det här driver mig till vansinne.

Jag har Airplay aktiverat och kan sända musik från datorn till min förstärkare om det kan ha någon betydelse. Men det har jag svårt att tro.

Tack på förhand!

//Lars

Jag antar att du har senaste version av iTunes (10.2.2) och Remote (2.1.1)? Vilken version av OS X kör du?

Tack för ditt svar Capeman. Oj, mitt fel, glömde att jag var inne på ett Apple forum i hastigheten. Ber om ursäkt. Jag kör Windows 7, tyvärr får man väl säga, då OS X verkar så mycket enklare och nästan alla jag känner använder det. Men jag kör alltså Windows 7 64bit Ultimate. iTunes är 10.2.2.12. Läste någonstans att Bonjour, som jag inte riktigt vet vad det är faktiskt, skulle kunna behöva repareras. Någon som känner till något om detta?

Är så frustrerande att det fungerar perfekt ibland och så lägger det plötsligt av och är helt omöjligt att få igång. Var hemma hos en kompis som har Mac och där gick det hur bra som helst att lägga till hans bibliotek och styra iTunes med det. Och där fungerade det en hel dag utan problem. När jag någon gång emellanåt får det att fungera här hemma så vågar jag knappt andas av rädsla för att det ska lägga av. Och det börjar kännas löjligt när man försökt slå in koden 50 gånger utan resultat.

Jag har som sagt lagt till en Airplay-licens så att jag kan strömma musik till min receiver och lyssna där och det är ju bra. Men om jag får Remote att fungera funderar jag på att köpa en iPad och styra musiken från den. Det hade varit en mycket smidig och trevlig lösning.

Tar tacksamt emot alla tips och förslag på lösningar. Tack på förhand!

//Lars

Har inte använt Windows (annat än i jobbet) på ganska många år nu, så någon annan får nog hjälpa dig här. Lycka till!

• Medlem
  • Täby
  • 2011-05-13 12:50

Jag förtydligade rubriken så kanske någon som kan svaret lättare får upp ögonen för tråden.
/Mod

• Oregistrerad
  • 2011-05-13 13:28

Du behöver nog om-installera bonjour. Du kan behöva kolla på din brandvägg också, då windows 7s brandvägg är "superstängd" från början.

Tack för svaren och förtydligandet av rubriken! Jag läser på många engelskspråkiga sidor och förstår att detta är ett ganska vanligt problem. Men jag prövar med att installera om bonjour. Vad är egentligen bonjour, har aldrig riktigt förstått det? Och jag använder inte Windowsbrandväggen alls utan kör Norton Intenet Security och har testat att stänga ner hela det programmet utan resultat. Men det skummaste enligt min åsikt är ju att det bevisligen har fungerat i kortare perioder. Så allt kan ju inte vara fel. Mysko problem det här

Nu verkar det fungera igen. Jag gjorde följande inställningar:

Control Panel -> Administrative Tools -> Services -> Windows Firewall – Disabled
Control Panel -> Administrative Tools -> Services -> Bonjour-tjänst – Started

Alltså jag stängde av Windows brandvägg som jag trodde var avstängd eftersom jag använder Norton 360 och dess brandvägg. Men tydligen var den inte det trots allt. Och jag hämtade hem och installerade om Bonjour. Det har fungerat problemfritt hela kvällen men jag kommer att vara bra nervös imorgon när jag ska se om det fortfarande fungerar. Men fantastiskt bekvämt att sitta i soffan och bläddra bland sina skivor på iPaden och välja musik man vill lyssna på. Jag återupptäcker skivor som jag nästan glömt att jag har.

Så tack studiox för tipsen om att ominstallera Bonjour och att verkligen se till att Windows brandvägg är avstängd! För inte tusan skulle jag ha kommit på det själv. Nu återstår bara frågan hur jag skapar ett iTunes-bibliotek till. Prövade mig fram och kom på att om man håller nere shift-knappen samtidigt som man startar iTunes så får man möjlighet att skapa ett nytt bibliotek samt att växla mellan biblioteken när man har två att välja mellan.

Jag gjorde detta och kallade då det nya biblioteket för "Lars stora bibliotek" samt testade att rippa en skiva i Apple Lossless och då hamnade dessa låtar under Min Musik -> iTunes -> iTunes Media -> Music -> Artistens Namn -> Skivans Namn. Är detta rätt gjort? Jag trodde att det på något sätt skulle separeras. Nu ligger samma låtar i rad i samma mapp, den ena på runt 3 MB och den andra på ca 25 MB. Hade varit smidigare att ha de båda biblioteken i två separata mappar. Behändigare på alla sätt och vis, tex vid backup. Och det skapades dessutom en mapp som heter "Lars stora bibliotek". Det andra biblioteket heter "Lars lilla bibliotek" men det har ingen egen mapp. Väldigt förvirrande det här.

Jag vet att detta är ett Mac-forum och jag vet att jag borde konvertera men nu är det som det är. Kanske någon här ändå vet lite mer om att skapa olika bibliotek för iTunes på en PC. För att lyssna på komprimerad musik är ok i telefonen men mycket tveksamt i stereoanläggningen. Är det kanske bättre att investera i en NAS och lägga det andra biblioteket där?. Men hur gör man det rent praktiskt, för man kan väl inte ha dubbla installationer av iTunes? Kanske bättre att ta det i ett PC-forum men är det någon som vet får ni gärna berätta.

Tack för hjälpen alla!

//Lars

Ursprungligen av Townes97:

Jag vet att detta är ett Mac-forum och jag vet att jag borde konvertera men nu är det som det är. Kanske någon här ändå vet lite mer om att skapa olika bibliotek för iTunes på en PC. För att lyssna på komprimerad musik är ok i telefonen men mycket tveksamt i stereoanläggningen. Är det kanske bättre att investera i en NAS och lägga det andra biblioteket där?. Men hur gör man det rent praktiskt, för man kan väl inte ha dubbla installationer av iTunes? Kanske bättre att ta det i ett PC-forum men är det någon som vet får ni gärna berätta.

Du är mer än gärna välkommen att diskutera iTunes här, finns ett underforum för det, men ta det då i en egen tråd och inte i den här tråden som handlar om något annat.

/Mod

Jag ska naturligtvis ta frågorna om iTunes på rätt plats, blev lite ivrig där. Ber om ursäkt. Tyvärr har Remote lagt av igen efter att jag varit bortrest ett par dagar. Och trots att jag gör allt rätt får jag bara beskedet från Remote i iPaden att "Kunde inte hitta". Men först står den lilla cirkeln och snurrar någon minut. Jag har prövat att installera om Bonjour några gånger, sedan sett till att Bonjour att startad med: Control Panel -> Administrative Tools -> Services -> Bonjour. Jag har även startat om Bonjour ett flertal gånger och Windows brandvägg är definitivt avstängd, eller "Disabled" som det heter i mitt engelskspråkiga Windows 7. Även brandväggen i Norton 360 är naturligtvis avstängd. Och datorn har startats om ett flertal gånger.

Jag blir så jäkla ledsen över att det inte fungerar. Ett stort skäl för mig att för dyra pengar köpa en iPad (2, 3G) var just att jag ville kunna sitta i soffan och bläddra bland våra ca 800 CD-skivor och snabbt och smidigt kunna välja vad man vill lyssna på. Vad ska jag ta mig till? Ska jag lägga ner hela projektet eller hyra en nätverkstekniker som kommer hit och fixar det? Men det blir för dyrt och det är nog inte helt säkert att det löser problemet. Eller göra en total ominstallation av Windows 7 och se till att Remote fungerar innan jag går vidare och installerar mina andra program. Jag sliter mitt hår i vanmakt. Det konstigaste av allt tycker jag ändå är att det emellanåt fungerar klockrent och då är det ju fantastiskt smidigt. Men det är tyvärr sällan.

Jag tar mycket tacksamt emot tips på vad som kan vara fel och en liten kort förklaring på vad Bonjour egentligen är för något hade varit trevligt för det förstår jag inte riktigt. Jag är så desperat att jag utfäster en belöning till den som kan komma hem till mig och lösa problemet. Femhundra kronor till den som löser det för mig! Jag bor i Göteborg, Nedre Johanneberg, och menar fullaste allvar med detta. Och jag är en helt vanlig heterosexuell kille som bor med min tjej och inte någon psykotisk yxmördare. Någon på det här forumet kanske bor i Göteborg och kan mer om detta än jag. För jag kan inte mycket. Och som sagt, jag menar verkligen allvar.

Stort tack på förhand!

//Lars

• Medlem
  • Täby
  • 2011-05-19 07:29

Du är helt säker på att du är ansluten till rätt trådlöst nätverk med din iPad och att den inte har råkat gå in på någon grannes av misstag?

Jag har haft problem med att remote inte fungerar att ansluta med om det finns antivirusprogram installerat på win 7 datorer, disablar man det när man ansluter och sedan enablar igen när man har anslutit så brukar det fungera.

1
Bevaka tråden