Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalisera DVD-hyllan

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-17 17:23
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag har problem med att rippa ett par av mina DVDer. Jag har Handbrake, RipIt och MacDVDRipperPro, och alla går bet! Finns det ännu bättre? Skivorna i fråga är region 1-skivor, vilket gör det extra intressant att få in dem på hårddisken. Dock tror jag det är irrelevant för jag har rippat region 1 förut.

Det går ju att säga att jag får skylla mig själv som köper region 1, men jag har inte dåligt samvete. (De var svåra att hitta i de svenska kanalerna.)

DVD-spelarens regioninställning kan bara ändras ett begränsat antal ggr. I värsta fall har du nått den gränsen om du spelat både Region 1 och Region 2.

Ursprungligen av planB:

DVD-spelarens regioninställning kan bara ändras ett begränsat antal ggr. I värsta fall har du nått den gränsen om du spelat både Region 1 och Region 2.

Nej, det är det jag inte har, för det är därför jag vill rippa dem, för att inte behöva ändra inställning. Så jag låter bara DVD-spelaren stå och fråga medan jag rippar. Det har funkat förut, men på just dessa skivor var det kört.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-18 09:44
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Nej, det är det jag inte har, för det är därför jag vill rippa dem, för att inte behöva ändra inställning. Så jag låter bara DVD-spelaren stå och fråga medan jag rippar. Det har funkat förut, men på just dessa skivor var det kört.

Du kan inte rippa en Reg. 1 skiva utan att Reg. 1 är inställt i DVD-läsarens mjukvara. Den kan göra denna ändring utan att fråga. Regioner är inte bara en inställning på applikation- eller operativsystemnivå utan ställs även in i dvd-läsarens mjukvara.

Från Apples support sida:

Citat:

Inledningsvis går det att spela skivor för alla regioner i Apples dvd-spelare. När du spelar en skiva sparas skivans region i dvd-enhetens minne och det leder till att du fortsättningsvis bara kan spela skivor från det området.

Ursprungligen av planB:

Du kan inte rippa en Reg. 1 skiva utan att Reg. 1 är inställt i DVD-läsarens mjukvara. Den kan göra denna ändring utan att fråga. Regioner är inte bara en inställning på applikation- eller operativsystemnivå utan ställs även in i dvd-läsarens mjukvara.

Från Apples support sida:

Men jag har ju rippat reg 1-skivor utan att ändra! Så det gäller i alla fall inte alltid. Systemuppgradering, skillnad mellan systemversioner?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-18 21:06
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men jag har ju rippat reg 1-skivor utan att ändra! Så det gäller i alla fall inte alltid. Systemuppgradering, skillnad mellan systemversioner?

Du behöver inte aktivt gå in och ändra. När du laddar med en Reg 2 skiva ändras den tillbaka till Reg 2. Nästa gång du laddar med en Reg 1 skiva, byter den igen, osv, tills de fem ändringarna är slut. Det kan vara det som hänt dig, och det är dåligt att den inte varnar eller meddelar varje gång den ändrar - kan jag tycka.

Med Ripit har jag rippat skivor från olika regioner utan at det påverkat "antalet gånger man kan ändra"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-18 20:39

Det som planB säger är helt korrekt. Oavsett vilket program ni använder så kommer det att kräva att DVD-läsaren är kompatibel med den region skivan har. Man har fem byten på sig att bestämma vilken region man sedan permanent vill ställa in läsaren att hantera, efter det så är det permanent kodat i maskin arabs eget minne. Inget att göra åt.

Började fundera på om jag skulle göra detta med mina dvd-filmer också, har cirka 70 tror jag, men efter att ha läst genom tråden om codek, kvalitet, filstorlek, vinst vs förlust så tvekar jag. Min vinst skulle vara att jag slapp ha x-antal vita Ikea Kassett-lådor på golvet med filmerna. Möjligen nöjer jag mig tills vidare med att rippa mina cd-skivor.

Det skulle vara lite "gött" att kunna bläddra bland filmerna via min ps3a eller via tv'n(båda stöder hdcp) men om jag riskerar att köra slut på iMac'ens Superdrive i processen kan man ju fråga sig vart vinsten ligger...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-01 16:01
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Började fundera på om jag skulle göra detta med mina dvd-filmer också, har cirka 70 tror jag, men efter att ha läst genom tråden om codek, kvalitet, filstorlek, vinst vs förlust så tvekar jag. Min vinst skulle vara att jag slapp ha x-antal vita Ikea Kassett-lådor på golvet med filmerna. Möjligen nöjer jag mig tills vidare med att rippa mina cd-skivor.

Det skulle vara lite "gött" att kunna bläddra bland filmerna via min ps3a eller via tv'n(båda stöder hdcp) men om jag riskerar att köra slut på iMac'ens Superdrive i processen kan man ju fråga sig vart vinsten ligger...

Är du orolig för Superdriven så kan du ju bara köpa en extern läsare, det kostar inte mer än nån hundralapp.

Ursprungligen av zinned:

Är du orolig för Superdriven så kan du ju bara köpa en extern läsare, det kostar inte mer än nån hundralapp.

har iofs en extern läsare men den behöver ett kabinett. Det är den som sitter i min G5a som dog. Har fortfarande kvar hela datorn, bär mig emot att kasta den

Bevaka tråden