Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

förhandstitta typsnitt?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I nian kunde man dubbelklicka på typsnittsikonen och få fram hur snittet såg ut (iaf en del).

Men det kan man inte göra under Jaguaren för då aktiveras den i Suitcase (där man iofs kan förhandstitta).

Finns det någon annan lösning så att man slipper ladda 4000 snitt?

• Medlem
  • 2003-02-21 15:19

Jag har sökt med ljus och lykta efter något liknande själv. Skulle vara väldigt bra med ett program som kunde visa och skriva ut oaktiverade typsnitt.

I nian (och även på Windows) var det väl ATM som grejade biffen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 17:31

Jag tittade in på den här tråden i hopp om att hitta det perfekta svaret, men finner bara frågor!

Bra, för jag har i alla fall hittat detta:
X Font Info

Dra och släpp typsnitt, så får du se på dem. Finfint och gratis, men av någon anledning så hostar det upp de flesta av mina gamla teckensnitt. Men när det funkar funkar det bra!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 17:40

Nej X Font Info är inte alls så dumt.

Det klarar PostScript och Truetype, jag misstänker att det fixar allt som OS X kan svälja. Synd bara på den där buggen.

Font Sampler, gratis med trevlig ikon. Finns på Versiontr.....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 18:56

Har hört att Apple har sett över den funktionen i Mac OS X 10.3 Hemligt va?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 19:22

Psst...låter bra! Då behöver man kanske inte svetta ihjäl sig efter ett tredjeparts-program för detta?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 19:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
I nian (och även på Windows) var det väl ATM som grejade biffen?

För protokollet så var det inte ATM som fixade det i nian utan Finder självt.

Trist och jobbigt att den funktionen inte finns i X men mycket är ju bättre;
man kan använda Postscript-typsnitt utan ATM,
man kan använda .ttf-filer utan att köra genom konverteringsprogram och
man behöver inte starta om Cocoa-program för att använda nya typsnitt.

Det har diskuterats här...

J.

Crazy Brown Fox Jumped Over the Lazy dog

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 13:55

Som sagt, Mac OS X 10.3. Font Book
Slut på hemligheterna!

Tycker folk borde vara mera upphetsade över Font Book än man märkt hittills. Inom publishing har det ju väldigt länge efterlysts ett riktigt bra typsnittshanteringsprogram inbyggt i systemet. Jag tycker det verkar superbt! Men ingen här på 99mac har diskuterat vad jag sett...

• Medlem
  • 2003-07-11 12:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Tycker folk borde vara mera upphetsade över Font Book än man märkt hittills. Inom publishing har det ju väldigt länge efterlysts ett riktigt bra typsnittshanteringsprogram inbyggt i systemet. Jag tycker det verkar superbt! Men ingen här på 99mac har diskuterat vad jag sett...

Det är svårt att diskutera något man inte har provat.

Både FontReserve och Suitcase verkar superba på papper, men FontReserve kraschar oavbrutet och Suitcase är segt som fan. Alltså är det omöjligt att döma om funktionaliteten av FontBook innan man provat det en tid.

Dessutom klarar varken Suitcase eller FontReserve att aktivera typsnitt automatiskt i alla program, vilket man får intrycket av att de ska klara när man läser om dem. På sidan om FontBook kan jag inte se det nämnas alls, även om andra här påstått att det ska fungera.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-11 13:16

Det finns en stor fundamental skillnad mellan Fontbook och Suitcase/Fontreserve.

De sistnämnda jobbar med dynamisk aktivering av typsnitten. Man måste alltså aktivt välja att ha dem igång.

Fontbook gör en riktig installation av typsnittet. Alltså en permanent aktivering om man så vill. Öppna ett typsnitt i Fontbook och välj att installera det istället för bara en aktivering.

Själva typsnittsfilen flyttas alltså från typsnittsmappen i Bibliotek, till den delade mappen för alla användare om man avaktiverar, och tvärt om om man aktiverar.

Suitcase och Fontreserve påverkar aldrig filen, utan gör den bara tillgänglig för systemet.

Den praktiska skillnaden blir att med Fontbook blir inte typsnitten tillgängliga för carbonprogram förrän programmet startats om. Alltså i dagsläget bland annat Photoshop, Illustrator, Indesign, Freehand och typ alla andra större titlar.

Senast redigerat 2003-07-11 20:40
1
Bevaka tråden