Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bytt från 3GS till 4, och 4:an är mycket sämre!

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-05-24 20:26

He, he! Får väl samla mig och testa med att göra en återställning då!

Jag skrev ju tidigare att mottagningen blir uppenbart bättre med bumpern på. Jag kan nu meddela att det funkar likadant när jag har telefonen i ett annat slags fodral, ett flip-lock läderfodral - lika bra(!) mottagning som med bumpern.

Det viktiga verkar vara att man inte håller i telefonen direkt med händerna. Testade och märkte att mottagningen går upp när telefonen bara ligger på skrivbordet för att sedan försämras när man tar i den...

Säkert ett samband med metallramen och antennen som sägs löpa i eller alldeles innanför den. Den verkar alltså bli uppenbart störd av direktkontakten med händerna

Ursprungligen av meko:

Säkert ett samband med metallramen och antennen som sägs löpa i eller alldeles innanför den. Den verkar alltså bli uppenbart störd av direktkontakten med händerna

Metallramen ÄR antennen.

Ursprungligen av meko:

He, he! Får väl samla mig och testa med att göra en återställning då!

Jag skrev ju tidigare att mottagningen blir uppenbart bättre med bumpern på. Jag kan nu meddela att det funkar likadant när jag har telefonen i ett annat slags fodral, ett flip-lock läderfodral - lika bra(!) mottagning som med bumpern.

Det viktiga verkar vara att man inte håller i telefonen direkt med händerna. Testade och märkte att mottagningen går upp när telefonen bara ligger på skrivbordet för att sedan försämras när man tar i den...

Säkert ett samband med metallramen och antennen som sägs löpa i eller alldeles innanför den. Den verkar alltså bli uppenbart störd av direktkontakten med händerna

De flesta mobiltelefoner har i alla tider ofta fått sämre mottagning (sett på signalmätaren alltså) när man tagit upp dem och hållit dem i handen än de har när de ligger fritt för sig själv på t ex ett bord. Så det är inget i sig märkligt med iP4 i det avseendet, även om den direkta orsaken rent tekniskt kan vara lite olika, för resultatet kan alltså bli likartat.

Och som redan påpekats så är det metallramen som är själva antennerna i iP4.

Dr Tinnitus

Ursprungligen av meko:

He, he! Får väl samla mig och testa med att göra en återställning då!

Jag skrev ju tidigare att mottagningen blir uppenbart bättre med bumpern på. Jag kan nu meddela att det funkar likadant när jag har telefonen i ett annat slags fodral, ett flip-lock läderfodral - lika bra(!) mottagning som med bumpern.

Det viktiga verkar vara att man inte håller i telefonen direkt med händerna. Testade och märkte att mottagningen går upp när telefonen bara ligger på skrivbordet för att sedan försämras när man tar i den...

Säkert ett samband med metallramen och antennen som sägs löpa i eller alldeles innanför den. Den verkar alltså bli uppenbart störd av direktkontakten med händerna

Har du mycket handsvett?
Har du provat med en annan iPhone 4 på samma plats med samma operatör?
Din iPhone 4 på olika platser? Hur beter den sig då?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-05-24 22:38

Betackar mig för spydigheter.

Har bara med 100 %-ig visshet konstaterat att det är sämre mottagningsförmåga på min nya iPhone 4 än på den iPhone 3GS som jag använde under knappt två år före.

Detta verkar ju dessutom vara ett vedertaget faktum när man läser runt lite.

Så, handsvett och återställningar eller ej, så tycker jag att det är dåligt och jag är väldigt förvånad över att Apple så tydligt har misslyckats här.

Sedan verkar det ju finnas hur många förklaringar (läs bortförklaringar) som helst på det här problemet.
Inte minst odlade av alla er som inte kan ta in det faktum att också Apple kan begå misstag - fast det vägrade jag själv också att tro tills jag blev överbevisad av min egen nya telefon!

Ursprungligen av meko:

Betackar mig för spydigheter.

Har bara med 100 %-ig visshet konstaterat att det är sämre mottagningsförmåga på min nya iPhone 4 än på den iPhone 3GS som jag använde under knappt två år före.

Detta verkar ju dessutom vara ett vedertaget faktum när man läser runt lite.

Så, handsvett och återställningar eller ej, så tycker jag att det är dåligt och jag är väldigt förvånad över att Apple så tydligt har misslyckats här.

Sedan verkar det ju finnas hur många förklaringar (läs bortförklaringar) som helst på det här problemet.
Inte minst odlade av alla er som inte kan ta in det faktum att också Apple kan begå misstag - fast det vägrade jag själv också att tro tills jag blev överbevisad av min egen nya telefon!

Och ändå säljer den som gräs!

Ursprungligen av meko:

Betackar mig för spydigheter.

Har bara med 100 %-ig visshet konstaterat att det är sämre mottagningsförmåga på min nya iPhone 4 än på den iPhone 3GS som jag använde under knappt två år före.

Detta verkar ju dessutom vara ett vedertaget faktum när man läser runt lite.

Så, handsvett och återställningar eller ej, så tycker jag att det är dåligt och jag är väldigt förvånad över att Apple så tydligt har misslyckats här.

Sedan verkar det ju finnas hur många förklaringar (läs bortförklaringar) som helst på det här problemet.
Inte minst odlade av alla er som inte kan ta in det faktum att också Apple kan begå misstag - fast det vägrade jag själv också att tro tills jag blev överbevisad av min egen nya telefon!

Nej, det är inte ett vedertaget faktum....

Saken är den att iP4 generellt sett har bättre mottagning än tidigare modeller, men det kan under vissa ogynnsamma förhållanden uppstå ett fenomen där fysisk påverkan av dessa metall-antenner kan ge lägre signalstyrka. Detta händer inte alla eller alltid, men det kan hända. När och var det händer beror mycket på en rad olika faktorer så som abonnemang i sig och aktuellt näts belastning och dagsform. I de flesta fall så märker man i praktiken inget av detta då det i de flesta fall sällan inträffar, och när det inträffar så blir det ofta bara så att det trillar en pinne eller två på signalmätaren vilket man oftast inte leder till nåt problem. I vissa fall kan man t o m få högre signalstyrka när man berör denna antenn.

I värsta fall, vilket inte sker särskilt ofta, så kan det leda till tappade samtal, vilket även kan ske med alla andra mobiler då och då när man håller i dessa och signalstyrkan då kan droppa.

Anandtech har gjort mätningar som visar att iP4 generellt har bättre mottagning än tidigare modeller.

Dr Tinnitus

Jag skrev det inte för att vara spydig, det var en helt seriös fråga, sorry.

Lycka till med din telefon.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-05-25 08:26

Jo det är just det, mätningar som visar på bättre mottagning men en rakt motsatt upplevd och verklig effekt...

Tror i alla fall att det här är något som måste rättas till på kommande modeller. Resultatet av den nuvarande lösningen är inte bra helt enkelt.

Klart de säljer som gräs! Mjukvaran är ju oslagbar, det är inte mycket man saknar! Man tar det onda med det goda helt enkelt.
Ett vedertaget faktum måste väl i alla fall vara att bättre mottagning (och längre batteritid) står högt upp på ganska många iPhone-användares önskelistor. Det tror jag i alla fall!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-25 08:39
Ursprungligen av meko:

Jo det är just det, mätningar som visar på bättre mottagning men en rakt motsatt upplevd och verklig effekt...

Tror i alla fall att det här är något som måste rättas till på kommande modeller. Resultatet av den nuvarande lösningen är inte bra helt enkelt.

Klart de säljer som gräs! Mjukvaran är ju oslagbar, det är inte mycket man saknar! Man tar det onda med det goda helt enkelt.
Ett vedertaget faktum måste väl i alla fall vara att bättre mottagning (och längre batteritid) står högt upp på ganska många iPhone-användares önskelistor. Det tror jag i alla fall!

Du svarade inte på den egentligen viktigaste frågan, har du testat en kollegas eller väns iPhone 4 på samma plats?

Du ska inte ha mycket sämre täckning än med en 3GS, då är det något fel på den. Jag har i stort sett likvärdig täckning på min 4a som på min 3GS, och även som en Nexus S.

Jag förstår inte varför du hela tiden ska tjata emot alla förslag som vi ger, det är ganska enkelt. Testa återställ, testa annat simkort, jämför med annan iPhone 4, upplever du problem lämna in den.

meko vill inte testa / svara på frågor som ställs så tråden känns rätt så meningslös.

Tycker tråden kan mergas med http://www.99.se/iphone/278588-iphone-4-tappar-tackning-vid-kontakt-med-nedre-delen-metallramen.html

Och med hänvisning till ovanstående inlägg så stänger vi här.

Fortsätt gärna i den länkade tråden.

/Mod

Bevaka tråden