Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples möss obrukbara pga accelerationen

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-26 10:57
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Ställer man in en Magic Mouse ordentligt lyckas jag i.a.f flytta muspekaren hela vägen över skärmen (MBP 15,4 tum highres) med en rörelse på ungefär 5-8 centimeter. Att köra med standardinställning skapar mycket riktigt problem.

Håller med om detta, om man inte ställer in acceleration kan jag förstå kritiken. Men tanken är ju att man skall få precision när man rör musen sakta, vid snabba rörelser kommer man längre på samma sträcka så att säga.

• Medlem
  • Hjo
  • 2011-05-26 23:51
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Ställer man in en Magic Mouse ordentligt lyckas jag i.a.f flytta muspekaren hela vägen över skärmen (MBP 15,4 tum highres) med en rörelse på ungefär 5-8 centimeter. Att köra med standardinställning skapar mycket riktigt problem.

Samma för mig trots att jag bara har näst snabbaste inställningen med samma mus på en iMac 27-tum vilket innebär 2560 bildpunkter om jag fattat det rätt.

• Medlem
  • 2011-05-26 12:19

Hur fungerar Apple-musen i Windows? Samma, sämre, bättre?

När jag (högst motvilligt) köpte ett paket Windowsdator till ungarna följde det med en rätt puckad mus. Måste man inte skaffa en annan i Windows också för att det ska fungera okej (sett mot spelarhorizonten)?

Ursprungligen av alix:

Hur fungerar Apple-musen i Windows? Samma, sämre, bättre?

När jag (högst motvilligt) köpte ett paket Windowsdator till ungarna följde det med en rätt puckad mus. Måste man inte skaffa en annan i Windows också för att det ska fungera okej (sett mot spelarhorizonten)?

Min Magic Mouse fungerar bra i Windows XP (Parallels) samt Windows 7 (Bootcamp). Inga problem, även finesser som scroll etc fungerar.

• Medlem
  • Harestad
  • 2011-05-26 16:16

Som sagts innan så finns det flera sätt att få till Windows-accelerationskurva för musen även på Mac.

Jag vill bara lägga till att det är, som det mesta, en vanesak. Jag har alltid suttit med Apples möss och tycker att accelerationskurvan de använder är gudomlig. Dock är de senaste mössen, rent ergonomiskt, helt kassa för mig.

Så just nu är det en Logitechmus som gäller. Och den använder en annorlunda accelerationskurva. Vilket gör att jag har fått lära om flera program t.ex. Photoshop. Med Apples möss sitter banorna som en smäck, medan jag missar kanterna med Logitech. Men som sagt, man vänjer sig.

Mina fem spänn om möss är att bästa stället för dem är ut genom fönstret, jag bor på sjunde våningen ...

Hade konstant ont i armen och värk ner i handen, fingrar osv.

Bytte till platta, all värk försvann. Då hade jag innan plattan provat kulor, rullar och femtielva sorters möss.
Musen i sig är en ergonomisk katastrof.
Jag saknar den inte det minsta. Efter två dagars använande börjar man haja Wacomplatan ordentligt.

Musen måhända har sin plats i spel, fast då borde väl en riktig spel-kontroll vara bättre?

• Oregistrerad
  • 2011-05-26 18:55
Ursprungligen av Goflorp:

Mina fem spänn om möss är att bästa stället för dem är ut genom fönstret, jag bor på sjunde våningen ...

Bytte till platta, all värk försvann. Då hade jag innan plattan provat kulor, rullar och femtielva sorters möss.
Jag saknar den inte det minsta. Efter två dagars använande börjar man haja Wacomplatan ordentligt.

Musen måhända har sin plats i spel, fast då borde väl en riktig spel-kontroll vara bättre?

Musplatta till CS? Är ju liite svårare då, dock ej omöjligt, har testat

Kontroll till FPS-spel suger apa. Helt omöjligt och förstör allt. FPS spel spelas bäst med mus o t-bord.

Men å andra sidan, ser att många skriver om Magic Mouse, jag har ju bara en gammal sketen Mighty Mouse, med sladd dessutom. Kan ju vara min som är sunkigh och Magic Mouse som är vassare. Har ju inte testat en sådan så jag vet ej.

Men en mus jag ej sagt nej till hade varit G4 Cube´s genomskinliga mus i ny upplaga med Logitech-prestanda. Fy fan vilken mus det hade varit då.

Det är ju en sån här jävel jag har:

Denna i ny upplaga och det nya alu-t-bordet med svarta bakgrundsbelysta knappar *yum yum*:

Detta är tydligen en Magic Mouse:

Får väl köpa mig en sådan och testa med. Kanske är den något att ha. Den ser trådlös ut?

• Medlem
  • 2011-05-26 19:46
Ursprungligen av Elajtenworld:

... Får väl köpa mig en sådan och testa med. Kanske är den något att ha. Den ser trådlös ut?

Den är trådlös och knapplös, man scrollar genom att smeka musen med långfingret. Den käkar batterier. Därför (skulle jag tro) kan man köpa till NiMH-batterier och laddare i snygg Apple-design.

• Medlem
  • 2011-05-27 10:56
Ursprungligen av Elajtenworld:

Får väl köpa mig en sådan och testa med. Kanske är den något att ha. Den ser trådlös ut?

Du ska inte prova tipsen med tex "Better Touch Tool" först och se om det hjälper dig? För utan tilllägsprogram är magicen inte heller speciellt snabb.

Ursprungligen av Goflorp:

Många nya möss, inte minst Apples, ger precis den effekten på mig, jag får handledsproblem. Den med den hemska pytte-styrkulan ("en sån här jävel" som Elajtenworld så målande beskrev den) vägrar jag använda. Men med rätt mus och rätt arbetsställning så går det fint. Konstigt nog är rätt arbetsställning oftast långt från den avsedda för mig.

Det enda jag inte gillar med Wacomplattor är att jag inte har en. Syrran har två.

Accelerationen är en annan sak. Jag har en ganska stor skärm, och för mig är det en barnlek att fara över hela skärmen när jag vill. Det är inte ens högsta accelerationen.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-27 18:48
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Accelerationen är en annan sak. Jag har en ganska stor skärm, och för mig är det en barnlek att fara över hela skärmen när jag vill. Det är inte ens högsta accelerationen.

Frågan är hur stor rörelse du behöver göra med handen för att fara över hela skärmen.

Ursprungligen av planB:

Frågan är hur stor rörelse du behöver göra med handen för att fara över hela skärmen.

...och ju mindre rörelse (ju bättre acceleration) desto snabbare kass i armen ....

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Många nya möss, inte minst Apples, ger precis den effekten på mig, jag får handledsproblem. Den med den hemska pytte-styrkulan ("en sån här jävel" som Elajtenworld så målande beskrev den) vägrar jag använda. Men med rätt mus och rätt arbetsställning så går det fint. Konstigt nog är rätt arbetsställning oftast långt från den avsedda för mig.

Det enda jag inte gillar med Wacomplattor är att jag inte har en. Syrran har två.

Du får ont i handen iom att du spänner musklerna i armen-handen och sedan gör en mikroskopisk rörelse med handen.
Vi snackar ju inte rodd direkt (stora rörelser), utan förflyttningar på ibland halva mm ...

En billig wacomplatta som Bamboo går att hitta för ca 500:-

Wacom Bamboo Pen - Ritplatta - Hitta lgsta pris, omdmen och information

Så brist på pengar är ingen ursäkt (har du råd med ny mus har du råd med platta?)

För vanligt arbete framför datorn är penna + Wacomplatta grymt överlägset.

• Medlem
  • 2011-05-26 19:41

Jag sitter med en vit trådad Pro Mouse (gud give att den håller i minst fem år). Håller den mellan tumme och lillfinger. Klickar med pek-, lång- och ringfinger samtidigt. Har gjort så i alla år i tjänsten och på fritiden (med andra Apple-möss med samma princip). Har aldrig haft musarm. Men ett ständigt pekfingerklickande som i Windows hade inte fungerat i längden. Är jag ute och cyklar när jag anar att den här musproblematiken handlar om ”Varför kan det inte vara som det kan vara i Windows?”. Inget illa menat.

Den vita med "plittan" uppepå är sopor, kulan kleggar igen och sedan kan man kasta den - vilket jag gjort.

I princip alla möss är otyg med allt "datande" - måhända undantaget spel då.

Wacomplatta är inte en "musplatta" det är en platta med en penna - enkelt uttryckt.
Det tar 2-3 dagar att få ordning på koordination penna-öga-hand, sen jäklar...

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-05-27 10:41

Hatar dessa höga möss ala Logitech och Microsoft som händerna krampas runt. Musen skall vara låg och inte så stor, så att man kan röra den smidigt med fingrarna utan att behöva flytta hela armen/handen. Den som vilar sin hand på en mus gör fel, handloven skall ligga still på bordet.

Därför har jag i stort alltid föredragit Apples möss framför andra tillverkares, magic mouse är kanon och sen har jag magic trackpad för enklare jobb och surfning.

Jag tror det helt och hållet är en smaksak, precis som det är skrivet tidigare. Jag klarar inte av att ha inställningarna på något annat sätt än som de är i OS X "out of the box". Jag får ingen precision alls, muspekaren far fram och tillbaka över hela skärmen, har svårt att pricka rätt o s v. Känner inget behov av att lyfta musen (eller fingret, jag använder Magic Touchpad) för att nå över hela skärmens yta - jag rör bara musen/fingret olika snabbt.

Sen ja, Mighty Mouse var ganska värdelös. Magic Mouse gillade jag skarpt, men Magic Touchpad är sju gånger bättre ändå.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-27 15:28
Ursprungligen av Capeman:

Jag tror det helt och hållet är en smaksak, precis som det är skrivet tidigare. Jag klarar inte av att ha inställningarna på något annat sätt än som de är i OS X "out of the box". Jag får ingen precision alls, muspekaren far fram och tillbaka över hela skärmen, har svårt att pricka rätt o s v. Känner inget behov av att lyfta musen (eller fingret, jag använder Magic Touchpad) för att nå över hela skärmens yta - jag rör bara musen/fingret olika snabbt.

Fast detta med att missa saker är en vanesak, även om det finns gränser. Jag har provat här nu med MM i mitteninställning av "tracking" och måste hela tiden göra "omtag" med musen för att komma någon vart. Oavsett hur hetsigt jag för den måste jag röra den betydligt mer än med min ordinarie mus. Det skulle vara intressant att se hur du arbetar med din mus.

Ursprungligen av planB:

Fast detta med att missa saker är en vanesak, även om det finns gränser. Jag har provat här nu med MM i mitteninställning av "tracking" och måste hela tiden göra "omtag" med musen för att komma någon vart. Oavsett hur hetsigt jag för den måste jag röra den betydligt mer än med min ordinarie mus. Det skulle vara intressant att se hur du arbetar med din mus.

Ja nu har jag ju inga möss längre - men jag hade inga problem när jag ägde en.

Jag kör med två möss.

Magic Mouse som arbetsmus (med laddningsbara batterier o extra batterier i skrivbordslådan) samt Logitech MX1000 som Spel och arbetsmus (när jag har slut på uppladdade batterier)

För justering av hastighet samt inställning av knappar på Logitech-musen använder jag SteerMouse. Till Magic Mouse använder jag de vanliga inställningarna.

Min musmatta är en hård från Steelseries - Vändbar (en matt/sträv yta för arbete o en blank/slät yta för spel. Fast jag använder bara den matta sidan till allt.)

Senast redigerat 2011-05-28 07:39

Två inlägg raderade. Försök undvika att skriva inlägg när ni druckit för mycket.

/Mod

Bevaka tråden