Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enklaste programmet för att skapa hemsida utan förkunskaper i html?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-27 18:30

Hallå!

Skall ge mig i kast med en egen hemsida men jag saknar helt kunskap i HTML.
Finns det några bra program som kräver minimalt av "knacka kod" men ändå inte begränsar en i design & funktionsmöjligheter för mycket? Jag har senaste Dreamweaver men jag misstänker att det kanske är några snäpp för avancerat för mig?

Tack på förhand!

iWeb kanske är vad du söker; iweb site:99.se - Sök på Google

  • Medlem
  • 2011-05-27 18:36

Second that motion: iWeb.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-27 19:22

Bra tips, det har jag ju också installerat och klart, skall läsa på lite mer om det.
Ser att en del rekommenderar Rapidweaver framför iWeb, vad tror ni om det?
Hur långt kommer man med Designläget i Dreamweaver förresten?

  • Medlem
  • 2011-05-27 21:59
Ursprungligen av Docko:

Bra tips, det har jag ju också installerat och klart, skall läsa på lite mer om det.
Ser att en del rekommenderar Rapidweaver framför iWeb, vad tror ni om det? ...

Gräv där du står. Gå inte över ån efter vatten. Plus något mer talesätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-27 20:20

iWeb är överlägset snabbast att komma igång med och enklast att få till snygga och funktionella webbsidor!
Dreamweaver är å andra sidan ett mycket professionellt program med avancerade funktioner och betydligt mer
fullt av finesser och möjligheter, men det kräver också mer av användaren för att komma till sin rätt.

Rapidweaver är mera styrt än iWeb.

RW (Realmac Software - Creative Software for Macs) har en "butik" där man kan köpa teman (hur hela siten ser ut) och även pluginer med funktioner.
En bra sak är man tämligen enkelt kan byta "skin" på hela sin website om man tröttnat på den.

Min fru använde RW först, men gick sedan över till iWeb. Hon känner att iWeb är trevligare att jobba med och att hon inte behövde massa lulllull i pluginväg etc. www.marinilsson.se om ni vill kika.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-27 22:42

Skall sätta mig och plöja recensioner och tutorials på både iWeb och RW, gillar att göra ordentlig research innan:)
Känns lite oroväckande att Apple inte verkar lägga någon större kraft på att vidareutveckla iWeb, man vill ju inte sitta med ett nedlagt program, utvecklingen måste väl även här gå framåt hela tiden? Eller har Apple lyckats göra programmet så gott som perfekt från början?:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-13 17:12

Läste just att iWeb läggs ner, då blev mitt val lite enklare, kör på Rapidweaver.

Kolla även Freeway. Det gav mig större frihet än RapidWeaver. Softpress: Freeway, powerful, easy-to-use web design software for the Mac

1
Bevaka tråden