Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mätsökarkameror eller Leica-wannabees

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-09 12:20

Vilken är er inställning till dessa som har utbytbar optik? Finns flera modeller hos Samsung, Panasonic, Olympus etc.

Ge mig en med en _präktig_ fast vidvinkel och jag är med. Har förutsättningar att kunna bli mycket billigare och mindre än exempelvis en 12-24 till min Pentax. Alltså något motsvarande min uråldriga fasta 17 mm Tokina för småbild. Raktecknande förstås.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-09 12:51

Fortfarande fokuserar de inte riktigt lika snabbt som spegelreflex, eller hur?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2010-12-09 13:29
Ursprungligen av planB:

Fortfarande fokuserar de inte riktigt lika snabbt som spegelreflex, eller hur?

Nej, det gör de inte..än.

Många är mycket trevliga, tex de flesta M4/3-kameror, Sonys NEX-5 och även Samsungs NX10 (har tyvärr inte provat nya NX100). Dock har de begränsningar och beter sig ofta som en kompaktkamera med utbytbar optik. Personligen gillar jag mest de vidvinkliga pancakeobjektiven som finns, men det förtar lite av konceptet om man bara använder ett objektiv.

Jag är kluven till spegellösa systemkameror som de ser ut idag. De har för många begränsningar (tex hastighet) för att fullt ut ersätta en spegelreflexkamera, samtidigt som de stora objektiven till viss del förtar poängen med att ha en liten kamera. För mig känns fortfarande kombinationen DSLR + kompaktkamera (eller mobilkamera) som den bästa lösningen.

Dock är jag övertygad om att de spegellösa kamerorna är här för att stanna och att några års utveckling kommer att göra konceptet mycket gott, så framtiden blir intressant.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-09 17:01

Jag har faktiskt aldrig ägt en autofokuskamera ens en gång, bortsett från den kompakt jag köpte för 2 1/2 år sedan. Problemet med kompakten är att den fokuserar fel alldeles för ofta, speciellt i lite forcerade tillfällen. Den är nästan oanvändbar därför. Och en systemkamera skulle jag aldrig köpa. För stor, för tung. Skulle bara bli liggande. Jag kommer bevaka mätsökarkamerorna nära. Tyvärr kan man väl inte hoppas på en riktig digital mätsökarkamera som Leica M9. Kan inte föreställa mig en kamera som passade mig bättre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-10 20:04
Ursprungligen av planB:

Jag har faktiskt aldrig ägt en autofokuskamera ens en gång, bortsett från den kompakt jag köpte för 2 1/2 år sedan.

Gäller principen "En gång är ingen gång" här eller?

Ursprungligen av Reisan:

Gäller principen "En gång är ingen gång" här eller?

Märk väl att han inte använder ordet "kamera" om den sistnämnda. Vilket självfallet renderar i pluspoäng från min inre foto-anakronist.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-29 10:00

Apropå Leica M

Finns det verkligen ingen varningsfunktion eller har killen mer på banken än innanför skallbenet?

Funny Fans: Lens Cap! Video - NHL VideoCenter

Ursprungligen av planB:

Apropå Leica M

Finns det verkligen ingen varningsfunktion eller har killen mer på banken än innanför skallbenet?

Funny Fans: Lens Cap! Video - NHL VideoCenter

problemet med pinsam fotografering genom objektivlocket löser sig själv - den skydlige skäms helt enkelt ihjäl, så tids nog ser det evolutionära trycket till att vi slipper se sånt...

Den enda riktiga mätsökarkameran som är digital och inte är en Leica är väl en Fuji x100? Den kan man ju dok inte byta optik med. Jag äger en Panasonic GF-1 också. Den har extremt snabb autofocus för att vara en "kompakt" i alla fall om man använder fasta gluggar. Äger en 14mm och 20mm och dom är båda skarpa. Där är ju zoomen som finns både stor, långsammara focus och dålig ljusstyrka.

Min dröm vore en x100 med Gf-1:ans snabbhet.

X100 är egentligen inte en riktig mätsökarkamera eftersom den inte har mätsökare. (dvs avståndsmätning med binokulär triangulering.)
epson har dock gjort en (eller två?) modeller liknande cosinas voigtländerkameror med halvformatssensor.

själv har jag inga problem med kontrast-AF, jag tycker att precision är viktigare än hastigheten.
ser fram mot den dagen vi kan köpa spegellösa småbildskameror med EVF för en rimlig summa...

Jag tror att spegelreflex - en dyr avancerad mekanisk brutal elslukande dammsamlande teknik som slits - förvinner inom 10 år. Rörliga delar i denna typ av teknik har ingen framtid. Inom video är nu alla rörliga delar (bandtransport etc) borta - så blir det inom stillfoto också. Spegelreflex är en början-parentes i digitala fotografins utveckling. En övergångsfas. Jag ger tekniken 10 år. Max. Redan om 5 år finns bra ersättning (lika snabba etc). Mina fem öre.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-29 17:42
Ursprungligen av Zimmerman:

. Mina fem öre.

Jag tror naturfotografer ger högst 2 öre för den prognosen.

Naturfotografer styr inte utvecklingen :-D. Vad dom tycker är inte relevant och påverkar inga prognoser alls. Många filmfotografer ger givetvis inte ens ETT öre för digital cinematografi och elektroniska sökare - vilket inte heller betyder någonting alls för utvecklingen. Snart görs inga filmer över huvud taget med kemisk film och digitala filmkameror med optisk sökare är på utgåeende - finns som tillval men försvinner snart helt. Om 10 år är hela Hollywood digitalt och alla biografer som visar nyproducerad film är digitala - detta trots att många cinematografer och biografmaskinister fnyser åt videoprojektorer.
Jag lägger inga värderingar i detta - bara konstanterar en utveckling och tittar i min kristallkula. En kristallkula som jag delar med väldigt många inom dessa industrier.

Många naturfotografer fnös säkert också åt digitala bilder - samma lirare kör nu digitalt och fnyser åt tanken på kameror utan spegelreflex - med elektroniska sökare istället.

(naturfilmare blev digitala för många år sedan - elektroniska sökare hela vägen - gör fetproduktioner typ BBC's Life etc - helt digitalt - inga rörliga delar - inga optiska sökare)

Ursprungligen av planB:

Jag tror naturfotografer ger högst 2 öre för den prognosen.

Ursprungligen av Zimmerman:

Naturfotografer styr inte utvecklingen

...och sportfotograferna då?

en grupp som abslout *inte* styr utvecklingen är hollywoods mastodontprojektfotografer. möjligtvis indie-filmare med budget (som i liten budget), men det dröjer nog inte länge innan sony o panasonics enklare digicams tar tillbaka den kakan som canon fick lukta på ett tag...

Är jättenöjd med min GF1 så när som på avsaknaden av sökare, vilket är irriterande när man fotar i solen. Har dock ryktats om nya hus med denna funktion ett tag, så vi får väl se. x100 har ju träffat rätt där, dock med fast objektiv, och tung prislapp.

Ursprungligen av eskimo:

Är jättenöjd med min GF1 så när som på avsaknaden av sökare, vilket är irriterande när man fotar i solen. Har dock ryktats om nya hus med denna funktion ett tag, så vi får väl se. x100 har ju träffat rätt där, dock med fast objektiv, och tung prislapp.

man kan ju undra varför panasonic håller fast vid 'mini-SLR'-designen i G3 och inte hakar på den väldigt starka mätsökar-inspirerade trenden?
sökaren uppe i vänstra hörnet är ju nästan helt optimalt på alla sätt. (panasonics och olympus tidiga 4/3-DSLR hade ju också en mätsökar-liknande layout medels porro-prisma.)

Dmw lvf1 Övriga fototillbehör - Jämför priser på PriceRunner Sverige

Ursprungligen av eskimo:

Är jättenöjd med min GF1 så när som på avsaknaden av sökare, vilket är irriterande när man fotar i solen. Har dock ryktats om nya hus med denna funktion ett tag, så vi får väl se. x100 har ju träffat rätt där, dock med fast objektiv, och tung prislapp.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-05-29 20:16

Köpte till min GF1, använde ett par gånger men gav upp...ersätter inte på långa vägar en riktig sökare...

Absolut, men då blev den också genast 40% dyrare och 20% större.
Sen ska den väl vara lite si och så med, men jag har inte provat själv. x100 spelar ju i en egen liga på den fronten.

Är det någon som provat X100:ans optiska sökare med elektronisk head's-up-overlay? Verkar ju spontant vara oerhört lockande. Det bästa av två världar. På rekommendation av folk här och på fotosidan införskaffade jag en Canon S95 som jag är riktigt nöjd med i övrigt, men det där med att komponera bilder i solljus kan man ju glömma...

Ursprungligen av GustafMA:

Är det någon som provat X100:ans optiska sökare med elektronisk head's-up-overlay? Verkar ju spontant vara oerhört lockande. Det bästa av två världar. På rekommendation av folk här och på fotosidan införskaffade jag en Canon S95 som jag är riktigt nöjd med i övrigt, men det där med att komponera bilder i solljus kan man ju glömma...

Jag tycker kameran och sökaren är grym. Sen har den absolut sina brister. En grej som jag personligen älskar med den digitala sökaren är att om du har inställt på svart vitt så är det så i sökaren, vilken vacker värld.

Alla tester jag läst har lovordat deras hybridsökare till vansinne.

Ursprungligen av eskimo:

Alla tester jag läst har lovordat deras hybridsökare till vansinne.

... men kameran har tydligen sina egenheter (plus och minus) och passar nog inte alla:

Citat:

[...]it's a camera that requires some time to really appreciate it. Mainly though, we wanted to rigorously assess which drawbacks prove to be truely significant after extensive real-life use, and which ones you can be charmed into forgiving.

Just posted: Our in-depth Fujifilm X100 review: Digital Photography Review

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-04-10 16:16

Det börjar verkligen arta sig på den här fronten.

Vill man inte sälja bilen och skaffa en M9, återstår det att inventera försöken av epigonerna.

Jag har alltid haft en soft spot för Fuji. Min första Mellanformatare var en Fuji 6x4.5 kamera från 80-talet med mätsökare och utfällbar bälg. Ovanligt med en mellanformatare som jag bokstavligen kunde ha i fickan. Ångrar att jag gick Hasselblad spåret och inte istället satsade på en Fuji 6x9. Nåväl.

FUJIFILM X-Pro1 ett stort steg på vägen till en perfekt mätsökarkamera. Äntligen börjar man fatta att man skall dra nytta av 50 års kamerautveckling fram till den digitala revolutionen och återinföra ordentliga reglage och riktiga sökare. Utseende påminner mycket om Fujis 6x9 mätsökare. Bara en 1/3 så stora....

Grymt!

Fujifilm X-Pro1 Hands-on Preview: Digital Photography Review

1
Bevaka tråden