Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anteckningar med backup mot Dropbox?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Letar efter ett program som kan ersätta Apples Anteckningar. Helst ska det vara lika snyggt och inte hålla alla möjliga funktioner utan litet, lätt och smidigt med syncning mot Dropbox. Helst automatiskt men annars via en simpel knapptryckning. Några tips?

Har kollat runt en hel del och Meteor Notes verkar vara hetaste kandidaten just nu. Fler tips eller erfarenheter?

• Medlem
  • Täby
  • 2011-05-31 12:18

Jag kör med ett program som heter "PlainText"... fungerar perfekt!

Rekommenderar Simplenote i mobila enheter som synkar sömlöst mot systerprogrammet Notational Velocity i macarna. Båda supersnygga dessutom.

Tack för tips -ska testa detta - men jag tycker att det funkar fint med webbgränssnittet - frågan är om detta program tillför något egentligen när man har Simplenote (som blev min lösning sedan länge och efter att ha prövat "allt" - tyvärr är ju Apples notes-lösning usel - kanske Lion fixar biffen

Ursprungligen av Stinky:

Rekommenderar Simplenote i mobila enheter som synkar sömlöst mot systerprogrammet Notational Velocity i macarna. Båda supersnygga dessutom.

Ursprungligen av Zimmerman:

jag tycker att det funkar fint med webbgränssnittet - frågan är om detta program tillför något egentligen när man har Simplenote

Så tänkte jag också, men Notational Velocity är helt underbart skönt att ha med sig på skärmen under en arbetsdag, i eget programfönster. Skönare att använda än Simplenote i browsern. Helt beroende av det nu.

• Avstängd
  • 2011-05-31 17:23

PlainText för både iPhone och iPad är bra och sparar automatiskt till DropBox, men har problem om du vill editera med Texteditorn i Mac senare då den kodar tex åäö anorlunda.
Jag kör annars iA Writer på paddan som är snabb och enkel också. Ej autospar till DropBox men 2 knapptryckningar sparar samt ett utökat tangenbord mm. Finns även till Mac men lite dyr imho.

• Avstängd
  • Överallt
  • 2011-05-31 18:15
Ursprungligen av LaHe:

PlainText för både iPhone och iPad är bra och sparar automatiskt till DropBox, men har problem om du vill editera med Texteditorn i Mac senare då den kodar tex åäö anorlunda.

Det är Textredigeraren i OSX som är dålig på att automatiskt bestämma textkodningen när du öppnar filer. Ställ in att den ska både öppna och spara med Unicode (UTF-8) så blir det rätt.

• Avstängd
  • 2011-05-31 19:02
Ursprungligen av Mija:

Det är Textredigeraren i OSX som är dålig på att automatiskt bestämma textkodningen när du öppnar filer. Ställ in att den ska både öppna och spara med Unicode (UTF-8) så blir det rätt.

Tackar ödmjukast!
Att det var så enkelt att få detta att funka

MacJournal syncar inte heller med Dropbox i nuläget, men ok mellan iPhone och Mac ändå, För övrigt det överlägset bästa noterings/ journal-programmet i mitt tycke. Jag skulle inte klara mig utan det i alla fall
(Kanske kommer det att synca med Dropbox senare eftersom Mariner åtminstone jobbar på att deras StoryMill kommer att göra det senare.)

Det finns en tweak på Notaional Velocity om det kanvara av intresse. Läs mer på hemsidan: nvALT 2.0 - Notational Velocity Fork

För mej har Evernote slagit ut allt annat i anteckningsväg. Direkt åtkomlighet från samtliga maskiner, och inte minst möjligheten att fotografera t ex en tidtabell på en stolpe eller en prislapp och få innehållet sökbart som text...

Prova! Gratisversionen räcker långt...

En liten reservation: jag skulle aldrig lägga riktigt känslig info i den här typen av molntjänst. Sånt har jag 1Password för...

Hade Evernote tidigare men bytte mot Simplenote. Skillnaden hörs i namnen. Två motsatser. Evernote är för stort och plottrigt och som om man bar med sig en hel skrivmaskin i stället för ett lätt anteckningsblock. Men det är ju en smakfråga.

• Avstängd
  • 2011-06-04 19:29

Hitta en annan idag, Nebulous Notes (for Dropbox) för 15:- ej provat själv dock.

1
Bevaka tråden