- Gabbe
- Medlem ●
Jag använder en MacBook Pro i båten som navigator.
Den är elansluten med datorbatteriet borttaget till med en adapter från ett cig.uttag.
Magnetkontakten lossnar dock lätt av misstag och jag får starta om.
Finns det något sätt att få till en fast elanslutning - utöver att limma fast kontakten i datorn.
Efter att ha mätt på batteriet och på kontaktbladen med datorn elansluten:
Kontaktbladen räknat från batterifackets kortsida:
1: + in
2: okännt
3: laddning t batteriet
4: laddning t batteriet
5: laddning t batteriet
6: - jord
Har någon en susning.
För att spara ström - segelbåt med begränsat med batterikapacitet.
Man slipper underhållsladdningsförbrukningen.
Har inte mätt på min dator - men uppfattningen verkar vara att man minskar
elförbrukningen med omkring hälften.
Kan aldrig i livet tro att datorns underhållsladdning skulle stå för halva förbrukningen. Det är nog snarare några enstaka procent. Möjligen var det annorlunda förr, men moderna batterier är nog mycket bättre.
Ska man bara köra på extern el så är det lika bra att ta ur batteriet - det kan skadas om det bara laddas i evighet och aldrig belastas.
Kör man på interna batteriet så räcker det som bekant en viss tid - vad gör man sedan när man är ute på sjön i en fritidsbåt? Det är ont om väggutag därute på havet så någon uppladdning av det interna batteriet blir det inte.
Lösningen för alla som har båt är alltså att driva datorn på båtens 12-voltssystem (som laddas när man kör motor och/eller solcell) - precis som man gör med allt annat; radio, GPS, ekolod, belysning, etc, etc.
Jag tror också att underhållsladdningen är marginell - i alla fall inget att bry sig om om man har bra solcell och minst två bilbatterier. Så länge det är ljust och solcellen jobbar så ger den säkert tusen gånger mera än vad underhållsladdningen tar. Typ.
Jag antar att du har en solcell på båten.
En laptop med batteriet kvar dra 2-3 A - en dator utan batteri drar ca. 1 A.
Min solcellspanel på 30W ger 2,5 A teoretiskt om solen ligger på vinkelrätt.
Problemet är datorn inte är den enda förbrukaren - autopilot, kylskåp, lanternor, belysning m.m.
Batterierna är bara ett lagringsmedium - tillför inga Amperisar.
Tillbaka till min fråga - vet någon något om batterikontaktbladen - eller var man kan leta info......
En laptop med batteriet kvar dra 2-3 A - en dator utan batteri drar ca. 1 A.
Min solcellspanel på 30W ger 2,5 A teoretiskt om solen ligger på vinkelrätt.
Problemet är datorn inte är den enda förbrukaren - autopilot, kylskåp, lanternor, belysning m.m.
Batterierna är bara ett lagringsmedium - tillför inga Amperisar.
Tillbaka till min fråga - vet någon något om batterikontaktbladen - eller var man kan leta info......
Jag skulle bestämt avråda från att leka med de kontakterna. Dessutom drar underhållssladdningen INTE 1-2 A extra kontinuerligt. Möjligen drar det lite tills batteriet är fulladdat. Och då kan du ju ovänt spara på båtens batteri genom att köra datorn på batteri mot slutet av din färd.
En laptop med batteriet kvar dra 2-3 A - en dator utan batteri drar ca. 1 A.
Min solcellspanel på 30W ger 2,5 A teoretiskt om solen ligger på vinkelrätt.
Problemet är datorn inte är den enda förbrukaren - autopilot, kylskåp, lanternor, belysning m.m.
Batterierna är bara ett lagringsmedium - tillför inga Amperisar.
Tillbaka till min fråga - vet någon något om batterikontaktbladen - eller var man kan leta info......
Testade med min MacBook. När jag svarar på detta inlägg drar datorn 0.11A med laddat batteri och nätdelen inkopplad. Tar jag ur batteriet drar datorn fortfarande 0.11 A.
Min MB drar nästan 700 mA vid batteridrift (står - 690 Ma) med Safari igång och trådlöst bredband på, enligt Systeminfo. Vid laddning kan batteriet få över 3,5 A enligt Systeminfo (står (+) 3671). Detta tycker jag borde betyda att datorn kan dra över 4 A från en extern strömkälla vid laddning (0,7 A + 3,5 A).
Hummel: har du mätt med multimeter?
Klart man ska "leka" med kontakterna. Man ska lösa problem och ewxperimentera - det är det som är att vara människa och inte bara en konsumentrobot.
Jag skulle dock inte jiddra med lösningen att gå via batterikontakterna inne i datorn. Man kan i.o.f.s. tillverka en kloss - i trä t.ex. - som har formen av batteri och kontaktytor på rätt plats (som många videokameror har). Men för mig skulle detta vara en trist omväg.
Jag skulle skruva fast en bygel i Macen där kontakten sitter - borra små hål i aluminiumkroppen alltså (jag skiter alltid i andrahandsvärden då jag ger bort gamla datorer till vänner och släkt när jag köper nytt). Eller så bara ett långt gummiband som går tvärs över burken och håller fast kontakten.
Där satt den! :-D. ALLT finns på nätet. ALLT.
(Hittade nyss själv ett obskyrt oljerör till en gammal Yanmar marinmotor på nätet. Det tog en kvart. Röret är beställt och kommer nästa vecka. Hallelujah.)
Perfekt. Man kan ju också tillverka en egen lösning utifrån idéen att använda t.ex. nätverksuttaget som ankarplats. Man tar en nätverkskabel - klipper av sladden så att en stump sitter kvar på kontakten - sedan går man vidare i fantasin och utvecklar det...hehehe...eler...alltså någonting som kan klämma fast magsafekontakten/kabeln och som slutar i en nätverkskontakt (eller USB-kontakt). Detta är ju inget olösligt problem för en händig sjöman :-).
Man skulle kunna använda en sån här för att låsa fast MagSafe i RJ45 porten:
OhGizmo! » Archive » JerkStoppers Not Quite As Elegant As MagSafe
Perfekt. Man kan ju också tillverka en egen lösning utifrån idéen att använda t.ex. nätverksuttaget som ankarplats. Man tar en nätverkskabel - klipper av sladden så att en stump sitter kvar på kontakten - sedan går man vidare i fantasin och utvecklar det...hehehe...eler...alltså någonting som kan klämma fast magsafekontakten/kabeln och som slutar i en nätverkskontakt (eller USB-kontakt). Detta är ju inget olösligt problem för en händig sjöman :-).
Buntband. Den lösningen är inte dum, och billig.
Hej!
Enligt sökning på MagSafe på engelska Wikipedia är de yttre stiften jord, de innanför plus och det i mitten laddningskontroll. Tack vare att det är dubbel uppsättning av plus och jord kan kontakten sitta åt bägge hållen. Jag har märkt att datorn inte laddar när mittenstiftet täcks för, men att den ändå går på nätström. Utöver mittenstiftet går det även bra att täcka för ena sidans plus och jord då det är dubbelt upp av dem. För att spara laddcykler på batteriet då jag oftast har MacBook:en stationär, täcker jag för mittenstiftet med mjuk plast typ kraftigare plastpåse. Då varken laddas batteriet ur eller upp trots att det sitter i. Det ska stå (Laddar inte) i batteristatusen och symbolen av en stickkontakt samt "0" mA i systeminfo, ström (kan ta några minuter innan strömmen landar på "0"). Lysdioden i MagSafe kontakten ska inte lysa. Det kan tyckas vanskligt att täcka för stift men detta skulle kunna ske av misstag att något kommer i kläm i kontakten. Det gäller förstås att hålla kolla på batteriet själv. Jag brukar ladda upp batteriet till runt 50 % som Apple rekomenderar. En viss självurladdning sker med ca 1 % i veckan. Men minst en gång i månaden laddar jag ur till ca 15 % och sedan upp till ca 80 %.
/blåzippa
Stirra er inte blinda på amperetal. Det handlar om effekt, vilket är en produkt av ström och spänning. Laddaren till min 13" MBP är märkt 110-230 V och 1,5 A. 1,5A gäller vid 110V. Effekten är sålunda 110x1,5=165W. Vid 230V sjunker spänningen i princip motsvarande den högre spänningen. 165W/230V=0,72A. Batteriet inne i datorn kan mycket väl laddas med 3,5A men vid en lägre spänning. Strömmen till batteriet är alltså inte nödvändigtvis densamma som datorn matas med då det är olika spänningar. Har ni noterat hur de kablar som matar delar av landet med högspänning 40000 volt ser ganska klena ut jämfört med de gigantiska kablar man kan se mata den lokala distributionscentralen i kvarteret? Det beror på att vid högre spänning sjunker strömmen och då kan man ha klenare kablar, plus att ström genererar förluster då det finns en resistans i ledningen. Vid högre spänning och lägre ström minskar förlusterna. Det är av denna anledning som spänningen transformeras ner ju närmare förbrukaren man kommer. De allra flesta av våra moderna apparater behöver egentligen bara några få volt, ändå har vi 230V i uttaget. Varför? Jo, för att om vi skulle ha exempelvis 12V i uttaget skulle vi få ha 20 ggr grövre kablar för att leda fram samma effekt. Plus att dammsugaren funkar bättre med en 230V motor en 12V. Och hur skulle kabelvindan se ut med en 150 mm² anslutningskabel?
Notera även att min laddare är märkt med en sekundärström på 3,5A och en spänning på 16,5V. Detta ger en verklig effekt på 60W. Resten (165-60=105W) är värmeförluster i laddaren, i den mån laddaren verkligen drar så mycket ström som märkningen anger. Gör den det går det alltså mer effekt i värmeförluster i laddaren än vad som matas vidare till datorn.
Notera även att min laddare är märkt med en sekundärström på 3,5A och en spänning på 16,5V. Detta ger en verklig effekt på 60W. Resten (165-60=105W) är värmeförluster i laddaren, i den mån laddaren verkligen drar så mycket ström som märkningen anger. Gör den det går det alltså mer effekt i värmeförluster i laddaren än vad som matas vidare till datorn.
Det finns inte än chans att det skulle bli 105 W i värmeförluster i laddaren, den skulle bli alldeles för varm för vad elektroniken skulle klara av. Apples laddare är dessutom väldigt effektiva med en verkningsgrad på över 95 % skulle jag tro. Fast det står dock 1,5 A på Input vilket jag inte kan förklara, -än. De e intressant, ska försöka luska i det.
Men trådskaparen har antagligen en 12 V laddare i sin båt vilket medför att den drar ännu mer ström än vad datorn får.