Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Kunna se på streamad film.
Lyssna på streamad musik (från bibliotek samt Spotify).
Surfa <- inte jättenödvändigt.
Titta på Youtube och play-kanaler (fler än svt). Gärna hyra film via cdon eller liknande tjänst.
Kan jag göra allt detta via en iPad som fjärrkontroll?
I dag har jag en Mac Mini kopplad till en d/a-omvandlare för ljudet, macen styrs med tangentbord och mus.
Jag skulle vilja ha något ännu smidigare - går det?
Igenom den så kan du hyra film/tv-serier från iTunes och även strömma musik/film från ditt lokala iTunes-bibliotek. Spotify och Play-kanaler kan du köra på din iPad ifrån vilken du sedan skickar vidare ljud+bild till din AppleTV via AirPlay och upp på tv'n samt till din ljudanläggning.
Det enda du gör är att du reggar ett amerikanst iTunes-konto och sedan köper du iTunes-vouchers på x antal dollar som du fyller på ditt konto med, detta då du inte kan koppla ditt svenska betalkort till ditt amerikanska konto. Efter detta är det bara att hyra så mycket du har pengar till
Nackdelen, om man nu verkligen tycker det är en nackdel, är att svenska undertexter inte existerar...än.
Med mjukvaran Plex finns det många olika playtjänster, youtube, streama film direkt till din iPad, klarar i princip alla kända filformat samt med headweb installerat som plug-in så kan du hyra film direkt i Plex. Du kan använda valfritt VNC eller remote program till iPaden för att styra det på din mac mini.
Det är ju så klart subjektivt men helt ärligt, man skapar kontot EN gång och sedan behöver man inte bry sig utan bara hyra vad man vill. Kallar man det för krångligt så har man nog måååånga saker som man upplever som jobbiga
Ursprungligen av kenjon:
Jag kan använda mitt svenska AmExlort, inget krångel. Inga svenska texter, men annars precis som för amerikanerna....
Kan du använda det!? Jag har ett svenskt iTunes-konto men vill ha ett amerikanskt och vill inte ha 2 konton. Kan man byta land månntro?
Edit: Provade att 1) byta land på mitt konto men "your bank's address information doesn't match the information given" och 2) registrera ett nytt konto med samma resultat. Provade med båda mina svenska AmEx-kort. Då återstår sålunda bara iTunes-presentkort från USA.
Jag har en Mac Mini under TV-bänken och en iPad (samt iPhone) som jag har Rowmote Pro (inte den billigare) på och med den appen kan jag styra program så som Plex, iTunes, Spotify, etc. samt även använda som trackpad och tangentbord.
Du måste ha två konton i så fall.
Jag använder mitt amerikanska konto enbart på AppleTVn, allt annat har jag mitt svenska konto på, och kör hemmadelning på det.
Jag använder mitt amerikanska konto enbart på AppleTVn, allt annat har jag mitt svenska konto på, och kör hemmadelning på det.
Men hur i helsike fick du det att funka med svenskt AmEx? Jag antar att jag får be en kompis handla lite gift cards på iTunes åt mig. Eller lägga in om tillfällig adressändring hos AmEx.