Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 5 Beta tillgänglig nu.

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Hehe...

Kan du förklara närmare, jag fattar lite dåligt vad du menar...

Har själv inte lyckats få till nåt iMessage alls än. Ska testa mer när även paddan fått iOS 5.

Jag kan ta det via PM senare. Jag har bilder som visar på vad som händer på paddan (jag tog det åt andra hållet, började med paddan:))

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Tabbar finns bara på iPad.

Sant, missade det. Bildredigering verkar också saknas på 3GS.

iTunes/iCloud innebär ju att man har alla FILER på alla enheter. Spotify är väl streamat? Det går väl isåfall inte att jämföra. Det är som att jämföra en radiokanal med en CD hemma i hyllan.
Eller har jag missuppfattat allt? Vad jag fattar har inte Apple någon streamingtjänst (=radio med individuell önskelista) och inte någon sådan inplanerad. Apple säljer väl bara musik? Dom spelar väl ingenting?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-07 14:54
Ursprungligen av Zimmerman:

iTunes/iCloud innebär ju att man har alla FILER på alla enheter. Spotify är väl streamat? Det går väl isåfall inte att jämföra. Det är som att jämföra en radiokanal med en CD hemma i hyllan.
Eller har jag missuppfattat allt? Vad jag fattar har inte Apple någon streamingtjänst (=radio med individuell önskelista) och inte någon sådan inplanerad. Apple säljer väl bara musik? Dom spelar väl ingenting?

Du har helt rätt för dig.

Tyvärr lanserade Apple ingenting som kan konkurrera med Spotify, de ger endast användaren möjlighet att "tvätta" sina egna lokalt sparade mp3'or för att användaren därefter får tillgång till samma låtar i "iTunes in the Cloud" och genom det enkelt kan ladda ner enskilda låtar eller hela album till en av ens egna iOS-enheter. Alltså ingen streaming utan endast nerladdning för att sedan vara sparad lokalt.

Trist, jag trodde vi skulle kunna lämna lokalt sparad media vid detta laget.

Ursprungligen av Zimmerman:

iTunes/iCloud innebär ju att man har alla FILER på alla enheter. Spotify är väl streamat? Det går väl isåfall inte att jämföra. Det är som att jämföra en radiokanal med en CD hemma i hyllan.
Eller har jag missuppfattat allt? Vad jag fattar har inte Apple någon streamingtjänst (=radio med individuell önskelista) och inte någon sådan inplanerad. Apple säljer väl bara musik? Dom spelar väl ingenting?

Nä du har fattat det på samma sätt som jag. Apple står huvudsakligen för tjänster kring KÖPT material, Spotify för HYRT material. Tjänsterna konkurrerar, men inte ansikte-mot-ansikte, typ. Jag själv använder bägge.

Tre tankar, tre svar, samma minut:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-07 14:56
Ursprungligen av BlackSmp:

Tre tankar, tre svar, samma minut:)

Det måste innebära att vi är bäst...eliten, helt enkelt.

Jag har fattat det på samma sätt som dig. Det är inte fråga om en streamningstjänst utan ett push av ditt bibliotek ut till de enheter som har kopplade till iCloud men de lagras lokalt på enheten

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-07 15:08

Jaha nu förstår även jag. Det Itunes cloud erbjuder är alltså bara möjligheten att ladda ner låtarna till tex telefonen?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-07 16:56
Ursprungligen av Adzam 1:

Jaha nu förstår även jag. Det Itunes cloud erbjuder är alltså bara möjligheten att ladda ner låtarna till tex telefonen?

Nej, det är mycket mer än bara låtar.

Ursprungligen av zappee:

Nej, det är mycket mer än bara låtar.

Precis. Adzam 1, ta en titt på keynote-videon, den demonstrerar iCloud väldigt tydligt tycker jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-07 20:04
Ursprungligen av zappee:

Nej, det är mycket mer än bara låtar.

Ja men nu tänkte jag just på musikdelen, för det är bara den jag har pratat om. Hade uppfattat det som att man kunde strömma sin musik från molnet, men så var det ju inte, utan det handlar ju bara om att man kan ladda ner sin musik obegränsat från molnet - med andra ord, spara låtarna lokalt på telefonen.

Är medveten om att själva Icloud består av nio olika delar, där just musiken bara är en liten aspekt av helheten.

Ursprungligen av Capeman:

Precis. Adzam 1, ta en titt på keynote-videon, den demonstrerar iCloud väldigt tydligt tycker jag.

Såg keynoten igår och ja, förstod att Icloud är så mycket mer än musikdelen (som jag, tillsammans med möjligheten att synka trådlöst, ser mycket fram emot efter att ha sett just keynoten!). Det var just själva musikdelen jag uppenbarligen hade missuppfattat, då det inte alls handlade om möjlighet att strömma musik från molnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-07 20:50

Jag är väldigt nyfiken på photostream-funktionen. Tar man en bild med iPhonen så synkas den till datorn, max 1000 bilder eller 30 dagar om jag förstått det hela rätt. Det jag undrar är om det fungerar andra hållet, dvs om jag laddar upp bilder från systemkameran till datorn - synkas de då till iPhonen och iPaden?

Ursprungligen av baller:

Jag är väldigt nyfiken på photostream-funktionen. Tar man en bild med iPhonen så synkas den till datorn, max 1000 bilder eller 30 dagar om jag förstått det hela rätt. Det jag undrar är om det fungerar andra hållet, dvs om jag laddar upp bilder från systemkameran till datorn - synkas de då till iPhonen och iPaden?

Om du har lagt bilderna i mappen photostream i iphoto så ja det skall de göra. intressant dilema om bilderna är ett format som RAW och de andra enheterna inte kan hantera dem. hmmm vad händer då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-08 20:37
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Om du har lagt bilderna i mappen photostream i iphoto så ja det skall de göra. intressant dilema om bilderna är ett format som RAW och de andra enheterna inte kan hantera dem. hmmm vad händer då?

Men alla enheter kan väl hantera raw-format? Åtminstone vet jag att iPad kan göra det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-07 17:02

Det som Zimmerman var frågande kring och som tre av oss sedan bekräftade gällde iTunes in the cloud, som bara är en del av hela iCloud-lösningen. Som Capeman säger, kolla in Keynote-video

Har de fixat problemen med svensk auto correct? Det vore den största buggfixen för mig.

Ursprungligen av Capeman:

Har de fixat problemen med svensk auto correct? Det vore den största buggfixen för mig.

Jag får en känsla av att det är betydligt bättre...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-08 00:34
Ursprungligen av Capeman:

Har de fixat problemen med svensk auto correct? Det vore den största buggfixen för mig.

Enligt danske Kenneth Lund, som kör LivingSmartTV, så ska det vara fixat. Iaf på danska sidan

Ursprungligen av Capeman:

Har de fixat problemen med svensk auto correct? Det vore den största buggfixen för mig.

Ja det är fixat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-07 21:09

Lite frågor:

1. Funktionen att snabbt scrolla upp på sidor är inte borta bara för att man numera kan dra ner menyraden va? OS:t brukar ju vara smart nog att skilja på olika gester, så antagligen behöver jag inte oroa mig?

2. Kommer det gå att ta bort vädret och aktierna i Notification central? Använder inte aktierna, och nyligen har jag börjat använda SMHIs nya väderapp istället för den inbyggda.

Sen bara en liten åsikt: är det bara jag som tycker att själva Notification central kunde varit lite snyggare? Gillar inte användningen av "trådbakgrunden" där. Skitsak att ens påpeka kanske, men samtidigt hänger det nog ihop med att jag hade velat se lite uppdaterad utseende på operativsystemet; mindre fotorealestiska detaljer, mer grått och stilrent.

1. Har jag svårt att tänka mig. Den ena gesten är ju en tap, den andra en "scroll".

2. Ja, det går att stänga av i Settings.

Private Browsing i Safari. BRA! Jag kanske inte googlar särskilt mycket snuskigheter i min iPhone, men ibland vill man gömma pinsamma googlingar...

AppleInsider | Inside Apple's iOS 5: Safari Reader, private browsing, tabs on iPad

Hur aktiverar man funktionen för shortcut camera i lockscreen? Har letat som en galning
Eller har jag missat något?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-07 22:08

Tror du dubbelklickar, så kommer både den knappen och kontroller för musikuppspelning upp. Tror inte du behöver ställa in något. Kan ha fel, då jag inte själv har testat.

Multigester verkar ha försvunnit...?
Fyra fingrar upp tog ju fram multitask-baren... Samt, man kunde med fyra/fem fingrar svepa vänster/höger för att byta App...
Var tog det vägen månntro...?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-08 07:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-08 09:15

Har kört betan sen igår, och gillar nya funktionerna starkt!

Nu känns det som att man får införskaffa sig en appleTV så att man, på ett enkelt sätt kan överföra bild/ljud till tvn...

Notiserna och lockscreen fungerar mycket bra tycker jag. Likaså att kunna starta kamera direkt från lockscreen..

Över lag så tycker jag inte betan buggar speciellt mycket, var ganska långsam i början men det var nog precis när den började installera apps och så.. (iPhone 4)

Ser starkt fram emot att kunna synca enheten mot iCloud, uppdatera OTA och slippa USB-kabeln.

  • Medlem
  • 2011-06-08 09:20
Ursprungligen av WELiN:

Har kört betan sen igår, och gillar nya funktionerna starkt!

Nu känns det som att man får införskaffa sig en appleTV så att man, på ett enkelt sätt kan överföra bild/ljud till tvn...

Notiserna och lockscreen fungerar mycket bra tycker jag. Likaså att kunna starta kamera direkt från lockscreen..

Över lag så tycker jag inte betan buggar speciellt mycket, var ganska långsam i början men det var nog precis när den började installera apps och så.. (iPhone 4)

Ser starkt fram emot att kunna synca enheten mot iCloud, uppdatera OTA och slippa USB-kabeln.

Kan du prova det som nämns ovan - vad händer om man lägger in RAW-filer i iphoto - syncas de över till iPhone/iPad som något läsbart (troligen inte)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-08 09:57

Nu har jag kört betan ett drygt dygn. iMessage funkar klockrent, samma funktionalitet som whatsapp mfl men det är skönt att slippa hålla koll på konversationer i flera appar. Dock är det väl de nya notiserna som är den bästa funktionen, otroligt skönt att kunna få dessa som små banners istf de gamla modala brickorna som spärrade telefonen tills man tryckt bort dem. I kombination med notification center där man kan se de senaste notiserna är detta en grym funktion och omintetgör det (för mig) största skäletatt välja andriod före iOS.

Bevaka tråden