Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern bootdisk till MBA 11.6" eller byta till större SSD?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag sitter med en MBA 11.6" med minsta disken 64Gb, jag kommer troligen att behöva köra lite Windows i höst och funderar på smidigaste/enklaste lösningen här.

Ska jag köpa större SSD, 128 eller mer och byta SSD helt enkelt?(dyrt,småmeckigt)
Ska jag köpa någon extern liten HD som jag kan boota ifrån(ska visst gå via USB)?

Är det någon som kört operativsystem från extern disk, funkar det bra? Och isåfall lämplig disk att köpa?

Mvh
Henrik Mattsson

Går det att byta SSD på en MBA?

Japp, dock osäker på vart man kan köpa utbyte.

Men annars, allvarligt talat. Att boota externt och inte använda SSD tar ju bort hela poängen med en MBA. Långsamt och klumpigt med extern disk/usb-minne. Är det inte bättre att i så fall kränga burken och skaffa en 13" MB/MBP? Eller ha två stycken maskiner?

Senast redigerat 2011-06-10 13:20

Har tänkt tanken på att byta till en MBP 13", men jag gillar min lilla AIR så förbaskat mycket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-17 16:52
Ursprungligen av wrangler75:

Har tänkt tanken på att byta till en MBP 13", men jag gillar min lilla AIR så förbaskat mycket.

Vet exakt vad du menar. Jag köpte på mig en 13 tums MBA men gick tillbaks till min gamla MBA 11.6 tums igen efter en vecka. Den är så så mycket smidigare och praktisk på alla sätt även om det inte skiljer så mycket i vikt.

Visst batteritiden på 13 tums MBA var bättre och skärmen är ju större, men smidigheten vinner alla dagar i veckan

När det gäller det externa alternativet så har jag en liten 2.5 tums HD - 1TB för 790 kr funkar perfekt.

LaCie Rikiki 1TB USB 3.0 1TB extern hårddisk med USB 3.0!

När jag behöver boota upp MBA använder jag den lilla medföljande USB stickan funkar utmärkt.

Senast redigerat 2011-06-17 17:50

En lösning (om du inte måste boota till Windows) är att köra Windows i en virtuell maskin, exempelvis VirtualBox eller VMWare eller Parallels (Virtualbox är fri).

Då kan du lägga din virtual machine på den externa disken.

1
Bevaka tråden