Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Home-knappen slutar fungera iPhone 4

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Västerås
  • 2011-06-11 15:30

Har läst på några forum att det är fler än jag som har problem med "Home" knappen på iPhone 4 med OS 4.3.3. Rätt som det är slutar den svara helt, varken på singel eller dubbelklick. Bråkar då med den genom att stänga av etc ... och vips så funkar den perfekt i någon vecka igen innan problemet återkommer.

Är det någon som vet om Apple känner till detta och håller på att göra någon fix för detta i kommande uppdateringar?

Ursprungligen av gluman:

Är det någon som vet om Apple känner till detta och håller på att göra någon fix för detta i kommande uppdateringar?

Om inte så kan du lämna en buggrapport.

Apple - Feedback

Vet inte vad ditt problem exakt är, men....hem knappen kan bli lite eller mycket seg om det inte finns tillräckligt med minne ledigt, ungefär som på datorn. Har du provat att frigöra minne genom att dubbelklicka på hem knappen så att du får upp alla appar som är aktiva i bakgrunden i menyn och avsluta dem med jämna mellanrum. Trodde också att det var något fel på min hemknapp i början när jag inte kunde trycka tillbaka 'hoppande' mappar efter att jag ordnat om lite då och då. Efter att jag lärt mig att frigöra minne då och då, så är det aldrig några problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-11 18:08
Ursprungligen av gluman:

Har läst på några forum att det är fler än jag som har problem med "Home" knappen på iPhone 4 med OS 4.3.3. Rätt som det är slutar den svara helt, varken på singel eller dubbelklick. Bråkar då med den genom att stänga av etc ... och vips så funkar den perfekt i någon vecka igen innan problemet återkommer.

Är det någon som vet om Apple känner till detta och håller på att göra någon fix för detta i kommande uppdateringar?

Har lite samma problem, funderar dock mer på att det är min knapp som börjar ge upp.

Ursprungligen av zappee:

Har lite samma problem, funderar dock mer på att det är min knapp som börjar ge upp.

Samma här. Min Hemknapp har egentligen bråkat sen jag köpte den på release-dagen och de senaste månaderna så upplever jag att den gradvis blivit sämre och sämre. Så jag lämnade in den förra veckan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-13 03:52

Upplever samma problem, började för några dar sen för min del.

  • Medlem
  • 2011-06-11 18:08

Är det inte senast använda program som visas som panther beskriver?

+1... Men jag är osäker på om det är mjukvara eller hårdvara som spökar. Ibland blir det en fördröjning, ibland tar den inte alls. Känns rätt hård att trycka ner så att säga jämfört med min iPad 2.

Ursprungligen av Brandylf:

+1... Men jag är osäker på om det är mjukvara eller hårdvara som spökar. Ibland blir det en fördröjning, ibland tar den inte alls. Känns rätt hård att trycka ner så att säga jämfört med min iPad 2.

Jag hade samma problem med min iPhone 4 (med 4.3.x) till och från, efter byte till iOS 5 b1 så har problemen försvunnit helt och hållet.
Med 4.3.x var jag ibland tvungen att trycka 3-4-5 ggr för att få den att reagera.

Som Brandylf skriver så är knappen på iPhone betydligt trögare än t.ex iPad 2, som är mjuk och fin att trycka ner.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-13 15:09

Jag har samma issue med min iPhone 4.

Det är som att man för trycka flera gånger ibland för att den ska reagera. När man ska dubbeltrycka så är det ofta den bara registrerar en tryckning och då hamnar man i Spotlight istället för att få upp menyn för senast använda appar.

Verkar som det är mjukvarurelaterat då, får hoppas det gäller min också. Har ingen vidare lust att skeppa iväg luren. Tycker Apple kan skynda på iOS 5 lite

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-06-13 19:07

Min homeknapp har aldrig fungerat perfekt. Oftast brukar ett enkelklick ge ett dubbelklick men nu de senaste månaderna har det blivit bättre och bättre.

Nu har jag äntligen fått tillbaka min telefon!

Phone House höll telefonen en vecka i butik innan dom skickade den vidare till Västerås. Där var dom lite snabbare och efter några dagar där skickade dom en ny till mig (via butiken).

Jag är himla nöjd! Hemknappen fungerar som väntat och jag har fått en sprillans nya iPhone 4

Har samma problem. Funderar på om det kan hjälpa att uppgradera iOS till senaste samt ta bort en hel del av mina 2000+ foton. Men om det verkar kunna vara ett hårdvaruproblem så kanske det gör detsamma?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-16 21:58

Jag lämnade in min iPhone pga detta problem och fick en helt ny. Problemet borta nu.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2011-09-15 21:39

Antar att ni som har fått era telefoner utbytta, hade garanti kvar på telefonen? Jag har nämligen fått samma problem och det känns surt att behöva betala en massa pengar för detta.

Ursprungligen av Janoz:

Antar att ni som har fått era telefoner utbytta, hade garanti kvar på telefonen? Jag har nämligen fått samma problem och det känns surt att behöva betala en massa pengar för detta.

Jag hade använt min telefon i typ 11 månader när jag bytte, men det gick på garantin ändå.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-15 23:41

Mitt problem har löst sig "av sig själv".
Tror det mest var ett minnesproblem.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-09-16 10:38

Lämnade in min telefon igår för samma fel, sista dagen på garantin...

Ursprungligen av Henkri:

Lämnade in min telefon igår för samma fel, sista dagen på garantin...

Hur länge har man garanti egentligen? Och när man lämnat in produkten, förnyas garantitiden då eller?

Ursprungligen av iTiger:

Hur länge har man garanti egentligen? Och när man lämnat in produkten, förnyas garantitiden då eller?

Du har 12 månaders garanti och nej, garantin förlängs självklart inte, då hade du kunnat ha garanti till du dör... Däremot kanske man får tre månader reparationsgaranti och den gäller ju då förstås inte andra fel som kan uppkomma.

Själv har jag också detta problem och det har blivit värre med tiden. Tyvärr har min garanti gått ut. Vet inte om jag orkar reklamera...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-16 13:25
Ursprungligen av Capeman:

Du har 12 månaders garanti och nej, garantin förlängs självklart inte, då hade du kunnat ha garanti till du dör... Däremot kanske man får tre månader reparationsgaranti och den gäller ju då förstås inte andra fel som kan uppkomma.

Själv har jag också detta problem och det har blivit värre med tiden. Tyvärr har min garanti gått ut. Vet inte om jag orkar reklamera...

Egentligen rätt dum regel, om man nu får en helt ny så borde ju inte dennes garanti begränsas av att man har haft en som gick sönder innan.
Om man får den lagad kan jag köpa det.

Ursprungligen av zappee:

Egentligen rätt dum regel, om man nu får en helt ny så borde ju inte dennes garanti begränsas av att man har haft en som gick sönder innan.
Om man får den lagad kan jag köpa det.

På ett sätt håller jag med dig, samtidigt skulle det nog medföra enorma kostnader för tillverkaren... Finns inga som förnyar garantin efter service/utbyte, så vitt jag vet.

Min home-knapp har också slutat att fungera. Tyvärr har jag ingen garanti kvar och servicestället vill ha 2.500kr för att åtgärda felet.

Ursprungligen av primu[s]®:

Min home-knapp har också slutat att fungera. Tyvärr har jag ingen garanti kvar och servicestället vill ha 2.500kr för att åtgärda felet.

Då kan du göra det själv om du känner dig nog kunnig (Obs! guide för iPhone 4, välj en annan om du inte har den):

Installing iPhone 4 Home Button - iFixit

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-15 14:49

Hade samma problem, skickade in den på service (efter garantitiden) och de bytte ut den på reklamation.

Ursprungligen av CEk:

Hade samma problem, skickade in den på service (efter garantitiden) och de bytte ut den på reklamation.

Vart reklamerade du telefonen? Berätta lite mer?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-16 12:23

Normalt där du har köpt den.

Hittade ett ställe som fixar min "homeknapp" för 595kr och då gör de reparationen över dagen, tom hemma om jag vill så. Reparera trasig iPhone | iPhonereparation.se Telenor ville ha 2.500kr för jobbet.

EDIT: Jag såg nu att priset avsåg en ny utbytesenhet och att min var fuktskadad. Prutade ner det till 2.000kr exakt. Får väl vara hyfsat nöjd med det då den var 19månader gammal.

Senast redigerat 2012-02-16 16:27
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-16 23:58

Prutade? iPhone 4:orna har legat på 1995:- för utbytesenhet (hos Anovo) ett par månader nu så då försökte allt Telenor försöka få ut lite mer.

Ursprungligen av primu[s]®:

Hittade ett ställe som fixar min "homeknapp" för 595kr och då gör de reparationen över dagen, tom hemma om jag vill så. Reparera trasig iPhone | iPhonereparation.se Telenor ville ha 2.500kr för jobbet.

EDIT: Jag såg nu att priset avsåg en ny utbytesenhet och att min var fuktskadad. Prutade ner det till 2.000kr exakt. Får väl vara hyfsat nöjd med det då den var 19månader gammal.

Bevaka tråden