Det gäller givetvis iMessage som verkar vara en helt ok tjänst, även om WhatsApp gjort samma jobb ypperligt tidigare. Vi sitter ju och väntar på Lion som är en ganska rejäl uppgradering och det som förvånar mig är att det inte nämndes något om att iChat skulle bytas ut mot iMessage eller få en rejäl uppgradering. Jag har även sökt runt lite och inte hittat något vettigt om detta.
Man har alltså valt att inte låta användare av vissa apple-produkter kommunicera simpelt, fastän de har instant messagingtjänster på var sitt håll. Är det någon mer än jag som tycker det här är ytterst märkligt? iChat har många brister och behöver verkligen en uppgradering. Att kunna messa de som har en iPhone/iPad/iPod hade ju varit en ganska simpel funktion att lägga till utöver de lite större genomgångarna.
Gissningsvis kommer det en uppgradering av iChat någon gång i framtiden, men ska vi verkligen behöva vänta ett år på det så att SJ ska kunna stå på WWDC och säga "We are really proud of this new function bla bla bla"?