Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lägga till bildikoner till råfiler?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ny kamera, nya problem

Finder visar bara generiska ikoner för mina råfiler (.raf).

Finns det något enkelt sätt att få bildikoner på råfilerna så man kan identifiera dem i Finder?

Öppna mapparna i Graphic Converter så tror jag att bildikoner skapas automatiskt även för råfiler. Har för mig att mina .dng funkar utan problem (vilken kamera skapar .raf?). Det är möjligt att funktionen inte är påslagen som default - kolla i GCs inställningar.

Va är det för kamera? Vilken råfilskonverterare använder du?
Vad GC har med saken och göra förstår jag inte, det är väl ingen som använder GC till råfiler?

Fujifilm FinePix X100. Öppnar filerna med Photoshop Camera Raw. Men Finder visar bara generiska ikoner, och jag föredrar att organisera och öppna mina filer från Finder.

Testade Graphic Converter men den kunde inte tolka formatet och gjorde inget med ikonerna.

Tråkigt.

Kolla inställningarna för kameran om de finns nåt där som påverkar, förhandsvisningen ligger ju i filen annars hade du ju inte kunnat se den på kamerans display.

Ta o kolla lite på fotosidan.se, lite mer kamerakoll där.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-15 18:58
Ursprungligen av ill_chrill:

Tråkigt.

Kolla inställningarna för kameran om de finns nåt där som påverkar, förhandsvisningen ligger ju i filen annars hade du ju inte kunnat se den på kamerans display.

Ta o kolla lite på fotosidan.se, lite mer kamerakoll där.

iPhoto följde väl med på skivan när du köpte dator? Tar bara upp ca 430 MB på hårdisken.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-15 18:59

Förlåt citerade fel inlägg, skulle vara inlägget över.

Skumt, ska ju funka. Har du gammalt system på datorn?
Digital Camera RAW Compatibility Update 3.7

Tack för tipset, men den uppdateringen kräver att Aparture eller iPhoto är installerat. Måste jag verkligen skaffa iPhoto för att få detta stöd i systemet?

Körde programuppdatering igår och nu är problemet löst. Förmodar att stöd för X100 kom med 10.6.8.

1
Bevaka tråden