Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone väljer fel WLAN

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag är hemma vill jag förstås använda egna nätverket. Ibland blir min iPhone väldigt trög, och när jag kollar visar det sig att den valt nätverket "Guest"...kanske nån granne, vad vet jag?
Finns det något sätt att alltid prioritera egna nätverket, eller måste det göras manuellt varje gång telefonen valt fel nät, vilket händer flera gånger om dagen?

Gå in i Inställningar/WiFi, välj det nätverket du inte vill att den ska koppla upp sig mot, välj ta bort/glöm detta nätverk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-16 13:42
Ursprungligen av keptang:

Gå in i Inställningar/WiFi, välj det nätverket du inte vill att den ska koppla upp sig mot, välj ta bort/glöm detta nätverk.

1. Gå in i Inställningar - Check
2. WiFi - Check
3. välj det nätverket du inte vill att den ska koppla upp sig mot - Check
4. välj ta bort/glöm detta nätverk - Fail

hur får jag upp det alternativet ?

jag har provat med att hålla fingret länge på den, klickat på den vita pilen i den blå cirkeln, dubbelklicka
men ingenting funkar, jag kan inte hitta "ta bort/glöm detta nätverk"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-16 11:05

Bättrar på keptangs inlägg lite. Systeminställningar > Nätverk > Airport > Avancerat > Airport. Här drar du ditt nätverk överst på listan och tar bort andra nätverk du inte vill att din dator ska ansluta till.

Ursprungligen av acke:

Bättrar på keptangs inlägg lite. Systeminställningar > Nätverk > Airport > Avancerat > Airport. Här drar du ditt nätverk överst på listan och tar bort andra nätverk du inte vill att din dator ska ansluta till.

De inställningarna finns bara på en Mac.

Ursprungligen av acke:

Bättrar på keptangs inlägg lite. Systeminställningar > Nätverk > Airport > Avancerat > Airport. Här drar du ditt nätverk överst på listan och tar bort andra nätverk du inte vill att din dator ska ansluta till.

Vart hittar du dom inställningarna i en iPhone?

Too late, Capeman var lååångt före.

Klicka på den vita pilen i den blå cirkeln, då får du upp information om DHCP osv.. Där har du antingen högst upp eller längst ner valet "Glöm detta nätverk" eller liknande. Jag kör engelska och det står "Forget this Network"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-16 13:52

No have.

Skumt, får inte upp det valet här på jobbet.
Kan det vara någon skillnad på företags-WiFi och hem-WiFi ?

(kör också engelska)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

önskar även bättre svarstider här på forumet, 3 minuter ... suck

Nä, ska inte vara någon skillnad vad jag vet.
Gjorde 2 screenshots, andra är såklart efter att ha klickat på vita pilen i blå cirkeln på nätverket onyx.

Du måste såklart vara uppkopplad på det nätverk du vill ta bort.

[ATTACH="CONFIG"]29546[/ATTACH]
[ATTACH="CONFIG"]29545[/ATTACH]

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-16 14:00

Jag tror att det kan vara som så att du måste ha kopplat upp dig/anslutit dig mot det oönskade nätverket först. Sedan kan du trycka på den blå pilen. Nu får du upp en ny vy där du har alternativet högst upp. Och det ska inte vara någon skillnad på hemma- eller företags-wifi.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-16 14:59

Du ska inte behöva vara ansluten till nätverket du vill glömma bort, det räcker med att vara inom räckhåll för det.

Ursprungligen av Vassius:

Du ska inte behöva vara ansluten till nätverket du vill glömma bort, det räcker med att vara inom räckhåll för det.

Ja det stämmer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-16 15:32

Jag kan inte lösenordet till det nätverk jag inte vill se.
"Forget this network" låter jättebra, men jag kan ju inte logga in på dem för att få se den knappen.

Kan det vara så att jag måste vara inloggad på något nätverk för att få detta alternativ ?
Nu på jobbet har jag bara 3G, inget WiFi jag kan koppla upp mig mot.
Men hemma när jag är på mitt eget hemmanätverk kanske jag kan plocka bort de andra ...

Dags att åka hem och testa, bara skit på jobbet ändå.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-16 17:51
Ursprungligen av obibobi:

Jag kan inte lösenordet till det nätverk jag inte vill se.

Om du inte kan lösenordet - hur kan du då logga in på det och drabbas av den långsamma förbindelsen...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-16 18:07
Ursprungligen av frazze:

Om du inte kan lösenordet - hur kan du då logga in på det och drabbas av den långsamma förbindelsen...

Jag skrev aldrig att jag kan logga in på det.

Nu hemma när jag är ansluten till mitt eget nätverk så syns det ingen knapp för att "glömma detta nätverk"
Efter lite googling på engelska så är det klart att det bara funkar på nätverk man är påloggad på, alltså öppna publika nätverk.
Jag vill ju kunna ta bort såna i min närhet jag aldrig kommer logga in på, alla mina grannars.

Bara du ser det så ska du kunna göra samma sak.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-06-16 16:14

Jag lyckas inte med att glömma av nätverk som jag inte är inloggad på. Kan det hjälpa om du slår på "Fråga vid anslutning" så den inte ansluter till andra nätverk utan att du vet om det?

Ursprungligen av obibobi:

Jag skrev aldrig att jag kan logga in på det.

Nu hemma när jag är ansluten till mitt eget nätverk så syns det ingen knapp för att "glömma detta nätverk"
Efter lite googling på engelska så är det klart att det bara funkar på nätverk man är påloggad på, alltså öppna publika nätverk.
Jag vill ju kunna ta bort såna i min närhet jag aldrig kommer logga in på, alla mina grannars.

Så funkar det inte.

Sätt "Ask to Join Networks" till off så är det löst.

Den kopplar aldrig upp sig mot ett nät du inte godkänt, oavsett om du har "Ask to Join Networks" till in eller off.

Står den på off så slipper du frågan om du vill koppla upp dig om det inte finns något känt nätverk.

1
Bevaka tråden