Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se bilder från NAS på en iPad 2

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-17 07:21

Hej

Jag har en Windows 7 och en airport extreme med en sambautdelad NAS.
Jag har även en Ipad 2 16Gb

Hur skall jag kunna se bilderna som finns lagrade på NASén?...OBS, jag vill INTE kopiera bilder
genom Itunes eftersom jag har c:a 260 Gb bilder.

IPhoto kan agera "server" för bilder har jag hört, men finns inte för Win.

mvh Magnus

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-17 07:37

Ladda ner appen "FileBrowser" från AppStore till din iPad, problem solved. Samma applikation fast till iPhone heter "NetPortal", från samma utvecklare.

ImageBank kan jag rekommendera.
Appen funkar med både iPhone/iPad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-18 21:04

Tack för snabba svar.

Filebrowser kommer bli användbart till mycket. Dock hade jag förhoppning att jag skulle kunna använda
Paddans inbyggda program för bildvisning ("blomman"i dock) för att kunna få all funktionalitet med skärmsläckare, ljud etc.
Men man får väl vänja sig vid att det sällan går att använda de inbyggda funktionerna i Mac (världens bästa os), utan att behöva
Installera tredjeparts lösningar.

Fil rosade är ju igentligen bara en browser.

Tack ändå.

Det är väl bara att konstatera att iOS är gjort för att funka så bra och smidigt som bara är möjligt för de saker det är tänkt för, och en del i att nå dit består i att kapa bort stöd för alla tänkbara speciallösningar som någon promille har behov av. Däremot går det ju absolut att åstadkomma med en Mac, rentav med bara de medföljande programmen - men det är ju en helt annan typ av pryl.

Bra att det löste sig!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-19 07:39

Hej Samuel och tack för svar.
Vad är det för lösning med medföljande program du tänker på? Det är ju min ståndpunkt också. Basala funktioner skall gå att utföra med de medföljande programmen.

Tänkte i det där fallet på att iPhoto både kan ha sitt bibliotek vart som helst inkl nätverksenheter, men också att man har valet att lägga in enbart referenser till externa filer i biblioteket om man så önskar. Det är av uppenbara skäl inte förinställt så, men ganska lätt att åstadkomma:

Store photos outside of iPhoto’s library | Digital Photo | Digital Photo | Macworld

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-19 15:46

Aha....vad bra, Samuel!
Var hittar jag iPhoto i iPaden?

Ursprungligen av Samuel K:

Däremot går det ju absolut att åstadkomma med en Mac, rentav med bara de medföljande programmen - men det är ju en helt annan typ av pryl.

Ursprungligen av sober:

Aha....vad bra, Samuel!
Var hittar jag iPhoto i iPaden?

iPhoto finns inte till iPad. Jag tror Samuel pratade om Mac ovan.

Ursprungligen av Capeman:

iPhoto finns inte till iPad. Jag tror Samuel pratade om Mac ovan.

Precis. Det jag försökte få fram är att en Mac med varierande grad av ansträngning kan konfigureras till att göra i stort sett allt, medan en iPad inte funkar så (vilket är dåligt i en del fall och enastående bra i andra). Tänkte att det kunde vara bra att påpeka eftersom det lät i inlägg #4 som att sober fått intrycket att en Mac är begränsad på samma sätt som en iPad, vilket ju inte stämmer.

AirSharing.

1
Bevaka tråden