Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om bildimport från iPhone

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2011-06-20 11:57

Det är så jag håller på att lära mig Mac OS X efter ha använt Windows i X antal år och det har inte alltid varit den lättaste vägen, främst pga tangentbordskombinationer - men jag lär mig

I Windows kunde jag välja hur jag ville importera bilderna jag har tagit med min iPhone, för varje gång jag kopplar i den så kollar Windows ifall det är bilder på den eller inte, är där så importerar den automatiskt med datum-satt ordning (år-månad-dag) som placeras automatiskt i "Mina Bilder" och har varit glad över det och är van vid det. Nu med Mac OS X så är jag lite osäker på hur jag får det på samma vis, jag fann "Bildinsamling" och "AutoImport" men hitills så har jag fått göra placeringar av bilderna och skapandet av mappar manuellt, och det finner jag ganska opraktiskt.

Så, hur gör jag?

(Ber om ursäkt om den är felplacerad, men då det är en lånad MacBook Air på obestämd lång tid så vill jag lära mig OSet)

Har för mig att iPhoto kan importera per automatik ?

• Medlem
  • Höganäs
  • 2011-06-20 14:09
Ursprungligen av wilhelmsson:

Har för mig att iPhoto kan importera per automatik ?

Det kan det säkert, men jag har inte iLife'11 tillgängligt just nu där jag är, så vad är det jag kan använda i Snow Leopard?

• Avstängd
  • Överallt
  • 2011-06-20 14:12
Ursprungligen av Ohem:

Det kan det säkert, men jag har inte iLife'11 tillgängligt just nu där jag är, så vad är det jag kan använda i Snow Leopard?

Du kan använda Bildinsamling som ligger i /Program

Ja, lite fel placering. Detta är ju inget som har med MacBook Air att göra, utan med just iPhone. Flyttade tråden.

/Mod

Kan du föra över automagiskt med bilinsamling? isf hur? För TS hade redan testat BS...

• Avstängd
  • Överallt
  • 2011-06-20 14:38
Ursprungligen av wilhelmsson:

Kan du föra över automagiskt med bilinsamling? isf hur? För TS hade redan testat BS...

Ja det kan man. Ställ in att när du ansluter iPhone att den ska dra igång AutoImporter. Peta i AutoImporters inställningar var du vill att bildfilerna ska hamna.

mer info: http://hints.macworld.com/article.php?story=20091118164210727

• Medlem
  • Höganäs
  • 2011-06-20 16:31
Ursprungligen av Mija:

Ja det kan man. Ställ in att när du ansluter iPhone att den ska dra igång AutoImporter. Peta i AutoImporters inställningar var du vill att bildfilerna ska hamna.

mer info: 10.6: Configure Image Capture's auto importer tool - Mac OS X Hints

Man tackar men, provade nu ta en random bild med kameran i iphonen och låter autoimport göra sitt, men den stannar vid "Förbereder import..." och inget händer. Jag kollade i "Bilder" mappen men där var inte något nytt.

Ursprungligen av Mija:

mer info: 10.6: Configure Image Capture's auto importer tool - Mac OS X Hints

Men om man vill att bilderna ska hamna i iPhoto då, vad anger man då?

Dvs, jag vill att följande ska hända när jag ansluter min iPhone:
- Bilderna hamnar i iPhoto *automatiskt*
- Bilderna från källan raderas *automatiskt*

???

• Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-03 20:37
Ursprungligen av carlsson:

Dvs, jag vill att följande ska hända när jag ansluter min iPhone:
- Bilderna hamnar i iPhoto *automatiskt*
- Bilderna från källan raderas *automatiskt*

Leta upp iPhoto Library som ligger i /Bilder. Markera iPhoto Library, högerklicka och välja Visa paketets innehåll. Markera och högerklicka på mappen Auto Import välj Skapa alias och dra sen ut den nya alias-mappen till t.ex /Bilder. Välj att Autoimporter ska lägga bilderna i din nya alias-mapp och kryssa för att objekten ska raderas från kameran (prova först utan så du ser att det fungerar).

Typ lixom.

edit: iPhoto måste vara igång för att kunna importera på detta viset

Senast redigerat 2011-07-03 21:10
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2011-06-21 21:56

Jag har fortfarande problem med att importera bilder korrekt, AutoImport stannar vid "Förbereder import..." och iPhoto (precis skaffat det) startar bara men får inte möjligheten att importera än att manuellt välja fil och mapp som jag vill ska finnas i iPhoto-biblioteket.

Jag märkte också att det skapades en fil för iPhoto som innehåller "allt", är det alla bilder som jag har valt att importera till programmet för visning och sortering? För isåfall så har jag ju dubletter, en kopia av varje bild som finns i "Bilder" och en i iPhoto biblioteket - går det att komma runt detta? Hårddisken är ju ganska begränsad och vill inte att vissa saker ska ta onödigt med plats. Vill gärna ha det så automatiskt som möjligt, för såhär mycket jobb bara för att få rätt på en sådan simpel sak.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-21 23:26
Ursprungligen av Ohem:

Jag har fortfarande problem med att importera bilder korrekt, AutoImport stannar vid "Förbereder import..." och iPhoto (precis skaffat det) startar bara men får inte möjligheten att importera än att manuellt välja fil och mapp som jag vill ska finnas i iPhoto-biblioteket.

Jag märkte också att det skapades en fil för iPhoto som innehåller "allt", är det alla bilder som jag har valt att importera till programmet för visning och sortering? För isåfall så har jag ju dubletter, en kopia av varje bild som finns i "Bilder" och en i iPhoto biblioteket - går det att komma runt detta? Hårddisken är ju ganska begränsad och vill inte att vissa saker ska ta onödigt med plats. Vill gärna ha det så automatiskt som möjligt, för såhär mycket jobb bara för att få rätt på en sådan simpel sak.

iPhoto är även tänkt som plats för dina bilder. Det innebär att du inte behöver ha bilderna i en seperat mapp när du väl importerat dem (samma som med iTunes och musik).

Hos mig fungerar det som så att när jag kopplar min iPhone till datorn så startas iPhoto och frågar om jag vill importera nya bilder sen senast telefonen var kopplad till datorn. Jag importerar allt till iPhoto (och inga andra mappar). Sedan sorterar jag i iPhoto i Händelser efter behov.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2011-06-22 13:51
Ursprungligen av ibish:

iPhoto är även tänkt som plats för dina bilder. Det innebär att du inte behöver ha bilderna i en seperat mapp när du väl importerat dem (samma som med iTunes och musik).

Hos mig fungerar det som så att när jag kopplar min iPhone till datorn så startas iPhoto och frågar om jag vill importera nya bilder sen senast telefonen var kopplad till datorn. Jag importerar allt till iPhoto (och inga andra mappar). Sedan sorterar jag i iPhoto i Händelser efter behov.

Ah, på så vis.

Inte bundet till trådens ämne men hoppas du eller någon annan kan besvara, efter ha skapat en händelse - hur tar jag bort den? (Där är inga bilder i den) För hur många gånger jag tar bort med kortkommandon så försvinner den inte - och iPhotos hjälpsektion hjälper mig inte.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-22 14:14
Ursprungligen av Ohem:

Ah, på så vis.

Inte bundet till trådens ämne men hoppas du eller någon annan kan besvara, efter ha skapat en händelse - hur tar jag bort den? (Där är inga bilder i den) För hur många gånger jag tar bort med kortkommandon så försvinner den inte - och iPhotos hjälpsektion hjälper mig inte.

Du kan dels dra händelsen till papperkorgen i vänsterfliken i iPhoto. Eller så kan du ta "Flytta till papperskorgen" från menyn Bilder högst upp.

Något annat som kan vara bra att känna till: Du kan dra bilderna och händelser från iPhoto och till övriga platser om du någon gång skulle lägga dem på ett USB-minne eller liknande. Då ordnar iPhoto så att en kopia av originalet hamnar på platsen du dragit bilden till.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-22 13:52

Backspace?

1
Bevaka tråden