Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka kameror har samma grepp som D90?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Kommer här med en konstig fråga: Ville egentligen lägga pengarna på en Nikon 5100, den verkar ha rätt så smarta funktioner, dock går det ju inte att hålla den bekvämt, inte med mina händer i alla fall.

Och så gjorde jag misstaget att klämma på en D90 som stod bredvid, och den känns ju som ett paket mjukt smör i handen, helt gudomligt.

Så här kommer frågan, finns det någon annan lite modernare kamera som har samma handtag som D90:an? Eller också, är D90:an fortfarande ett bra köp eller är den alldeles för gammal numera? Den får kosta sådär runt 7000kr och ska vara en bättre amatörkamera.

Tack på förhand!

PS: Har inte möjlighet att åka till en fotoaffär på ett tag och klämma, därav frågan.

• Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-22 14:21

Om du är ute efter en systemkamera med bra filmfunktion ska du nog leta vidare, D90 var ju den första systemkamera med filmningsfunktion och har lite övrigt att önska. Är du inte ute efter att kunna filma, så är D90 en bra kamera. Kan du hitta den för 7000:- med 18-105 ska du vara riktigt nöjd.

D90 är en kamera som tar bra bilder även när det är lite sämre ljus, givetvis inte lika bra som D7000, men bilderna blir ju inte sämre för att det kommit nyare modeller.

D90 är ett riktigt bra köp om du inte tänker filma mer eller mindre seriöst. Typ tokbra.

D80 har ju samma grepp som D90, men är ett ganska stort steg bakåt i bildkvalitet (och även pris, iofs.)

D7000 hamnar närmast, men är betydligt dyrare än D90.
ger något högre upplösning och mindre brus samt större omfång på ISO 100-200, annars är de ganska jämförbara i bildkvalitet.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-23 06:41

Nikon D90 i paket med objektivet 18-105mm finns att köpa för strax under 7 smala bagare på nätbutik...

Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR - Digital systemkamera - Hitta lgsta pris, omdmen och information

Tyvärr ingår inte minneskort, så den kostnaden tillkommer!

Mycket bra systemkamera för nybörjare. Likadan sensor som semi-proffskameran Nikon D300. Som har bra brushantering jämfört med andra nybörjarkameror i konsumentklassen.

Det var mina 25-öringar...

Jupp, tack allihopa för era omdömen och länken, det blir nog en D90. Filmandet är inte så viktigt, så det kan jag nog leva med, bilderna är den viktiga biten.

Trevlig midsommar!

Är det inte apviktigt med just Nikon så har Pentax K-5 ett sjukt bra grepp.

Med tillkopplar batterigrepp blir det i princip perfekt.

Ursprungligen av Goflorp:

Är det inte apviktigt med just Nikon så har Pentax K-5 ett sjukt bra grepp.

Med tillkopplar batterigrepp blir det i princip perfekt.

Har en D90 och kan instämma i att K-5 som jag bara klämt på är grymt skön. Huset ligger tyvärr på drygt 10 000...

• Medlem
  • Täby
  • 2011-06-23 12:37

Jag kör D90... har haft den i över ett år och har inte haft en tanke på att byta, den är riktigt bra!

Pentaxen ligger verkligen över min budget.

Nu har jag lagt en beställning på D90:an, så nu får ni inte komma med invändningar på denna, annars får jag magont

Jag kompletterade min D90 med ett batterigrepp och då passade den mina hyfsat stora händer perfekt, det är en bra kamera!

• Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-23 13:22

Det kommer att bli bra ska du se!

Ja, MED batterigrepp skall det va.

Känns som en ny kamera...

Bättre balanserad, greppvänligare, mer batterier ...
Även snyggare, om det nu betyder nåt.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-06-23 20:34

Har aldrig testat min D90 med batterigrepp men jag måste säga att trots att kameran har
några år på nacken så håller batteriet riktigt riktigt bra.
Jag fotar inte så ofta men skickar av kanske 600-700 bilder dom gånger jag är ute och
sen ligger kameran några veckor så jag minns inte när jag laddade den senast.
jag köpte min D90 i feb och kan nog räkna på 2 händer hur många gånger jag laddat den

Riktigt bra kamera och skillnad till D7000 är för litet för att motivera ett uppbyte.
Autofokus vid filmning och lite större och ljuskänsligare sensor är väl dom största
uppgraderingarna.

Hur mycket kostar ett batterigrepp till D90?

allt från 400:- (kopia) till 1600 för md-80 nikon original.

utan känns ingen kamera "hel"

Batterier köps med fördel på t ex teknikproffset.se .
Ha flera.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-24 12:32

Kopior av batterigrepp och batterier sälj relativt billigt på t ex Fototillbehr - kameratillbehr fr prismedvetna fotografer samt www.batteriexperten.se. Sistnämnda köper jag oftast mina diverse batterier ifrån.

1
Bevaka tråden