Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkort på nätverk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Vet ej om det finns någon lösning på detta men det vore fräckt om de funka.

Jag har en D/A omvandlare som har USB-anslutning, säg då att jag köper en trådlös router med USB portar.
Då borde det vara möjligt att skicka ljud från datorn över det trådlösa nätverket till routern och D/A omvandlaren så att ljudet går ut ur utgångarna till stereon...

Finns det någon lösning på detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-25 21:48

Inte mellan datorn och D/A omvandlaren vad jag vet, men däremot mellan D/A och stereon med hjälp av AirPort Express. Använder inte den här själv men det skall tydligen funka bra.

Korrigering:

Det verkar trots allt som om det blir mellan datorn och din D/A, sedan får du koppla din D/A direkt till AirPort Express, om du nu har en digital ingång på den. Kan kanske behöva en adapter från s/pdif till mini tele eller liknande i.o.f.s. Kanske bäst att du kollar med någon som testat.

Från Apple: "3,5 mm ministereokontakt för ananlogt och digitalt ljud"

http://www.apple.com/se/airportexpress/specs.html

Senast redigerat 2011-06-25 21:59

Jaha, men blir det några kabar som sitter i datorn då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-25 23:45

Nej, det blir ju trådlöst mellan datorn och AirPort Express. Sedan får du ju koppla din D/A till AirPorten (om du nu kan lösa detta med minitele s/pdif o.s.v). Sedan vet jag inte om det är några begränsningar vad gäller ljud format o.s.v. Du bör nog kolla med Apple, om ingen annan här vet vill säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-26 00:24

Ljudteknikern,

USB-porten på en Airport Express stödjer endast skrivare, till skillnad från Airport Extreme och Time Capsule som även stödjer anslutning & delning av externa hårddiskar!

Routers (med USB-anslutningar) från andra än Apple brukar även de ha stöd för skrivare & (ibland även) hårddiskar...

Vad du söker är en "USB-server" som just är ämnad att göra USB-enheter nåbara över nätverket, exempelvis:

Belkin Network USB Hub

Men,

En AirPort-Express har (som tidigare nämnts) en 3,5 mm ministereokontakt för utgående analogt och digitalt ljud. Koppla den till en stereo, och du kan (via nätverket) strömma ljud från Mac, iPhone, och iPad.

Läs mer här om AirPort Express
Läs mer här om AirPlay

Lycka till!

Senast redigerat 2011-06-26 21:35
1
Bevaka tråden