Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fildelning (win7 + mac + tc)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2011-07-05 00:41

nu börjar mitt tålamod ta slut. jag har ägnat ett antal timmar på google med att försöka få ordning på ett problem jag har. det började med att jag tappade kontakt till hårddisken på min time capsule från min win7 home premium dator. tidigare hade det fungerat ypperligt. efter att jag flyttade till ny lägenhet har det inte fungerat.

men men.

nu vill jag verkligen ta tag i det här med att dela nätverk mellan min mbp och min win7-maskin. jag vill helt enkelt slippa kopiera filer till och från min tc för att arbeta med filer på den ena eller andra datorn.

jag har hittat olika sidor som går in på att man ska aktivera smb-delning med den aktiva hemgruppen (workgroup) osv osv. det fungerar inte. jag har testat att stänga av brandväggen på win7. det fungerar inte. hur jag än gör dyker varken delade mappar eller datorerna i sig på någon av datorerna.

all hjälp mottages.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2011-07-05 00:46

hittills har jag inte fått något bredband levererat till lägenheten, men det ska väl inte
ha någon som helst påverkan på få ett fungerande hemmanätverk?

Kan du göra en skiss på hur ditt nätverk ser ut? Vad har du för router? Kör du trådlöst eller med kabel?

Kan du ansluta via Finder till en nätverksdisk du har utdelad via cmd+k och fylla i smb://IPADRESS/utdelad_disk ?

Går detta är det säkerligen som så att datorerna tillhör olika nätverksgrupper. Kolla i Nätverksinställningar under Airportkortet och Ethernetkortet på fliken WINS och se till att din arbetsgrupp är WORKGROUP (eller vad du nu har i Windowsburken). Windows 7 Home brukar ju ha MSHOME som arbetsgrupp.

Får du det inte att fungera då kan du köra

nmblookup DINWINDOWSBURK

i Terminalen. Får du en IP-adress som svar finns den på nätverket och då får du dubbelkolla dina nätverksinställningar igen.

1
Bevaka tråden