Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagligt att använda t.ex avlyssningsprogram i min egen telefon?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur är det med om det är lagligt att använda spyware och crack i sin egen telefon för att skyda sig i fall den blir stulen?

Jag va in o hämta appar o mjukvara på en sida "www.magiccode.se" Liquid någon ting och spy för data o tel.

När jag installerat dessa så kan jag till o med ringa via datorn samtal o sända sms via mjukvaran på datan, utan att nudda telefon, se var den är, ringa upp den o höra det som händer runt i kring utan att den indikerar detta det minsta?

Visserligen så har jag hört att lagen om avlyssning säger att minst en av parterna i samtal skall veta att samtalet pågår, men om den blir stulen så är det ett brott att lyssna? Mjukvaran är EMEI styrd så även om kort byts så kan man spärra o lyssna?

det samma gäller data mjukvaran! Höra allt ser via kameran o styra allt då den är uppkopplad. Inget säger att den är byggad eller är aktiv, men jag kan styra den som jag vill. Den är dock bunden till Mac adress eller ip men då ip byts så får jag det nya ip skvallrat bums.

Är detta lagligt eller ej??
Någon som vet. O:-)

Jag har förtydligat trådens rubrik. Försök alltid sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om.

Och jag har raderat ditt andra exakt likadana inlägg. Korspostning (dvs samma inlägg i flera trådar) är inte tillåtet på forumet!

/Mod

Senast redigerat 2011-07-06 12:45

Jag är ingen expert på området, men med ledning av vad det finns för "rumsrena" mjukvaror etc ska jag försöka svara.
Om din telefon blir stulen är det tillåtet att avlyssna, använda kameran, GPS etc för att identifiera tjuv och lokalisera etc.

Det är inte lagligt att smyga in din telefon i ett rum för att avlyssna det som sägs där utan att de avlyssnade vet om det. Det är heller inte lagligt att exempelvis installera mjukvaran på någon annans telefon i syfte att följa deras rörelser, lyssna på samtal etc.

Man bör även ta i beaktan att de som tillhandahåller sådana här mjukvaror inte alltid är snälla gossar och töser och det kan finnas en liten bakdörr i mjukvaran som låter dem ta över, spåra och avlyssna din telefon utan din vetskap.

Hur vet man om det finns någon bakdörr?
Eller annat???

Med tanke på att mjukvaran kan styra allt på både min Mac och Sony Ericsson samt iPhone 4?
Jag kan spärra tang b o inmat enh mm samt dumpa skärm o pyssla bakom denna dump utan att det visas!

Firman bakom säger att det är en avancerad VNC med extra funktioner som kamera o gps.
det finns även en funk att se närliggande WiFi nät samt dess info!

Framför allt kan man spärra allt även uppstart för USB, Firewire, DVD o HD mm
detta är ju fint om man vill se sin tjuv i vitögat. och ta en dump på den som sitter framför!

har du något förslag på något program som kan avslöja aktiva program förutom aktivitets hanteraren?
Där syns ingen förändring när stelth är aktiverat men Swordfish och Liquid kommer upp vid avaktiverat.

Mvh
Undran

Ursprungligen av lundgren4u:

Hur vet man om det finns någon bakdörr?
Eller annat???

Det kan du nog bara vara helt säker på om det är du som har gjort programmet. Rimligt säker kan man vara om man köper programmet genom välrenommerade kanaler, typ AppStore. De skulle dock nog inte sälja den här typen av program. Den språkliga nivån på magiccode.se får mig att dra öronen tillbaka. Det ser ut som att det mesta är kört genom Google Translator. Hur vet du att det inte sitter en liten nordkorean och tittar på dig genom din egen kamera just nu? Svar, det kan du inte, om du inte rycker internet.
UnderCover finns iofs på AppStore och den kan lokalisera din dator/iPhone och dra igång kameran. Verkar även lite mer rumsrent.

Så länge man själv deltar i samtal så får man spela in/avlyssna samtal. Detta täcker inte i bokstav om luren blir stulen och ägaren lyssnar/spelar in samtal utan att själv delta - men detta är som nästan allt annat en sak som åklagare och/ellerdomstol dömer. Ingen åklagare öppnar åtal för olovlig avlyssning om en stulen apparat - eller t.ex. en bil - har spelat in tjuvarnas samtal. Man kommer inte heller att lägga vikt till att en eventuell köpare av stöldgodset blivit avlyssnad.
Allt står inte i lagtexter. Mycket är gråzoner.

1
Bevaka tråden