Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket utrymme/minut för film i 720

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-07-06 16:35

Jag har precis beställt en Samsung HMX W200 videokamera. Dock behöver jag också ett microSD-minneskort. Jag finner ingen info om hur mycket utrumme mina filmfiler förväntas ta så jag undrar om det finns några generella siffror för det?

Jag kommer nog inte filma så mycket i 1080 men säkert en hel del i 720. Inga långfilmer - snarare lite roliga klipp på barnen osv. Vilken minnes-storlek bör jag välja? Klarar jag mig med 8 GB eller bör jag fläska på med ett 16 GB-kort?

Sammanfattning: Hur många minuter 720-film får jag in på t.ex. ett 8 GB-kort?

Om kameran

EDIT: Det finns ju olka "klasser" (hastigheter) också. Vilken skall jag ha?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-06 16:40
Ursprungligen av Hallon:

Sammanfattning: Hur många minuter 720-film får jag in på t.ex. ett 8 GB-kort?

Jag får precis knappt 2 timmar. 30fps 720

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-07-06 17:57
Ursprungligen av planB:

Jag får precis knappt 2 timmar. 30fps 720

Ok, det räcker ju då.
Gällande "klassen" så säger dom att man bör ha minst 6. Stämmer det eller är det bara sälj-snack? Det är ju viss prisskillnad på dom..

Ursprungligen av Hallon:

Ok, det räcker ju då.
Gällande "klassen" så säger dom att man bör ha minst 6. Stämmer det eller är det bara sälj-snack? Det är ju viss prisskillnad på dom..

Klass 6 har med hur snabbt informationen kan föras över till minnet. Ju högre klass desto bättre.

Har du för låg klass kan det hända att du inte får med alla frames i minnet som kameran skickar till minnet. Resultatet kan bli ett hackande film på minnet och det är inte roligt.

Så jag tror inte att det är sälj-snack i det här fallet!

Flyttade tråden till korrekt forumdel. Var vänliga tänk på var ni lägger trådarna.

/Mod

17 Mbps är högsta datahastighet på din kamera. 2.125 MB/s tar alltså filmen upp, nästan 8GB per timme i högsta upplösning.
Jag skulle alltid spela in med bästa kvalitet, minneskort är ingen stor kostnad.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-07-06 19:32

Det är (vad jag sett) ingen större prisskillnad på lägre klasser och klass 6.
Du får ett 16GB class 6 för 250:-
A-Data MicroSDHC-Card 16GB, Class 6 - Inet.se

Instämmer med de andra hur mycket plats som går åt, vill minnas att min Canon fick plats med ungefär 30 min på det medföljande 4GB kortet i 1080p.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-07-06 19:41
Ursprungligen av Json_81:

Det är (vad jag sett) ingen större prisskillnad på lägre klasser och klass 6.
Du får ett 16GB class 6 för 250:-
A-Data MicroSDHC-Card 16GB, Class 6 - Inet.se

Instämmer med de andra hur mycket plats som går åt, vill minnas att min Canon fick plats med ungefär 30 min på det medföljande 4GB kortet i 1080p.

Tack för tipset! 2 st i lager - jag beställer direkt!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-07-06 19:33

Ok, 8 GB per timme i högsta kvallen. Som sagt så kommer jag dock filma mest i 720 så tror 8 räcker till att börja med. 16 GB kostar typ bara 100 kr mer (260 kr) hos Komplett där jag beställt (dock är det då bara klass 4), men finns inte i lager.. Kollade några butiker i stan men där får man punga upp nästan 600 spänn för ett 16 GB - kändes lite dyrt, därför blev det ett 8 GB (149:-, klass 6).

Eller finns det någon anledning att sikta ännu högre - typ klass 10? Kommer det göra någon skillnad på den kameran?

Ursprungligen av Hallon:

Eller finns det någon anledning att sikta ännu högre - typ klass 10? Kommer det göra någon skillnad på den kameran?

Nej, jag personligen tycker inte att det finns anledning att sikta ännu högre, t.ex. klass 10. Det är mer för kameror som filmar 1080p. Om kameratillverkaren rekommenderar klass 6 kan du hålla dig till det. Undantaget är om du kommer över en Klass 10 till samma pris som klass 6 eller lägre, så skadar det ju inte att köpa en sådan. Men vanligtvis är klass 10 dyrare än klass 6 vid samma mängd minne.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-06 20:25
Ursprungligen av Hallon:

Ok, 8 GB per timme i högsta kvallen.

Eller, som sagt, c.a 2 timmar i 720.

Nu vet jag inte vad du tänkt filma för något, men jag skulle själv aldrig beställa en kamera utan optisk zoom. Men filmar man mest folk, på nära håll och så, spelar det nog ingen roll.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-07-06 20:55
Ursprungligen av planB:

Eller, som sagt, c.a 2 timmar i 720.

Nu vet jag inte vad du tänkt filma för något, men jag skulle själv aldrig beställa en kamera utan optisk zoom. Men filmar man mest folk, på nära håll och så, spelar det nog ingen roll.

Na, den här kameran köper jag mest för lite roliga klipp med barnen, dokumentera roliga händelser osv - inga filmmästerverk Sen är det lite kul att den är både stöt- och dammtålig samt vattentät till 3 meters djup. Det gör att man kan låta barnen ha den också.

Jag är fotointresserad så det skulle vara kul att ha en riktigt bra filmkamera också - men det är inte tanken med det här inköpet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-07 11:03
Ursprungligen av Hallon:

Sammanfattning: Hur många minuter 720-film får jag in på t.ex. ett 8 GB-kort?

Angående ovanstående ursprungsfråga så är det enkelt att räkna ut hyfsat exakt.

Variabler som man måste känna till är bl a vilken hastighet som du filmar i, t ex 30/25/24 fps. Du måste även känns till vilket färgdjup som du filmar i, t ex 24 bitars färgdjup, samt vilken upplösning du filmar i. En svårare variabel att känna till är vilken komprimeringsgrad som appliceras men ofta har jag för mig att det rör sig kring 40:1.

Alltså, låt säga att du filmar i 25 fps (PAL), upplösningen 720p och i 24 bitars färgdjup under en minut. Då ser kalkylen ut som följer:

(1280 x 720 x 24) / 8) / 1024 = 2700 KB/frame

Du dividerar med 8 ovan för att få antal Byte istället för bitar. Eftersom det inte går 1000 bitar på en kilobyte utan 1024 så får du dividera med 1024 också. Sedan så filmade du ju i 25 fps så då får du multiplicera 2700 med 25 och då får du 67500 KB/s, samt att du därefter tar hänsyn till kompressionen som vi sa låg på 40:1. Då landar du på 1687,5 KB/s i komprimerad form.

Alltså, att filma i en minut med ovanstående kända variabler tar upp 101,25 MB.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-07-07 12:55
Ursprungligen av zinned:

Angående ovanstående ursprungsfråga så är det enkelt att räkna ut hyfsat exakt.

Variabler som man måste känna till är bl a vilken hastighet som du filmar i, t ex 30/25/24 fps. Du måste även känns till vilket färgdjup som du filmar i, t ex 24 bitars färgdjup, samt vilken upplösning du filmar i. En svårare variabel att känna till är vilken komprimeringsgrad som appliceras men ofta har jag för mig att det rör sig kring 40:1.

Alltså, låt säga att du filmar i 25 fps (PAL), upplösningen 720p och i 24 bitars färgdjup under en minut. Då ser kalkylen ut som följer:

(1280 x 720 x 24) / 8) / 1024 = 2700 KB/frame

Du dividerar med 8 ovan för att få antal Byte istället för bitar. Eftersom det inte går 1000 bitar på en kilobyte utan 1024 så får du dividera med 1024 också. Sedan så filmade du ju i 25 fps så då får du multiplicera 2700 med 25 och då får du 67500 KB/s, samt att du därefter tar hänsyn till kompressionen som vi sa låg på 40:1. Då landar du på 1687,5 KB/s i komprimerad form.

Alltså, att filma i en minut med ovanstående kända variabler tar upp 101,25 MB.

Tack för det utförliga svaret!
Kollar man på sepcifikationen för W200 så kan man välja att filma med antingen 25 eller 30 fps. Gör det verklgien någon större skillnad? 25 vs 50 kan jag försåt - då kan man ju få hyfsat bra slowmotion-effekter.. men när det bara skiljer 5 fps - på vilket sätt är det nödvändigt?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-07-07 13:14
Ursprungligen av Hallon:

Tack för det utförliga svaret!
Kollar man på sepcifikationen för W200 så kan man välja att filma med antingen 25 eller 30 fps. Gör det verklgien någon större skillnad? 25 vs 50 kan jag försåt - då kan man ju få hyfsat bra slowmotion-effekter.. men när det bara skiljer 5 fps - på vilket sätt är det nödvändigt?

25 och 30fps gör ingen stor skillnad som du säger. Att valet finns beror på att det finns två videostandarder i världen. NTSC där man filmar i 30fps, används i USA och Japan. Men PAL, som används i resten av världen, filmar man i 25fps.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-07 13:28
Ursprungligen av Hallon:

Tack för det utförliga svaret!
Kollar man på sepcifikationen för W200 så kan man välja att filma med antingen 25 eller 30 fps. Gör det verklgien någon större skillnad? 25 vs 50 kan jag försåt - då kan man ju få hyfsat bra slowmotion-effekter.. men när det bara skiljer 5 fps - på vilket sätt är det nödvändigt?

Jo, det gör skillnad men det beror lite på vilken bildvisare du kommer använda att spela upp materialet på. Om du spelar upp det på datorskärmen så spelar det ingen roll men om du har för avsikt att spela upp filmat material på TV så har det betydelse. Om du spelar upp material i 30 fps på en tv som är gjord för att bara spela upp PAL-signaler (25/50/100 osv) så kommer du se att det inte riktigt är det flytet som du väntar dig. Stödjer tvn däremot 30 fps (30/60/120 osv) så kommer du dock inte uppleva några problem.

Ursprungligen av Ree_Tab:

25 och 30fps gör ingen stor skillnad som du säger. Att valet finns beror på att det finns två videostandarder i världen. NTSC där man filmar i 30fps, används i USA och Japan. Men PAL, som används i resten av världen, filmar man i 25fps.

Det har som sagt stor betydelse

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-07-07 13:36

Ok. Verkar som det är fördelaktigt att köra med 25 då

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-07 14:04
Ursprungligen av Hallon:

Ok. Verkar som det är fördelaktigt att köra med 25 då

Sure thing!

Dock är det ju vanligt att tv-skärmar idag klarar båda två men man bör känna till det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-07 13:13

Det låter som om man bör välja 25 i Europa och 30 i USA. Spec i lysrörsljus...

Om man VET att materialet man filmar BARA kommer att användas/visas i datorer och Internet så kan man köra vilken framerate som helst. Om man är säker på att det ALDRIG NÅGONSIN ska visas i TV i världen utanför USA och Japan - att det aldrig ska användas i annan produktion som ska broadcastas - så kan man köra vilken framerate som helst.
Jag skulle dock aldrig välja en kamera med 30 fps. Jag är europé - jag lever inte i USA eller Japan. Allt mitt material - även det som filmats med lilla konsumentvideokameran - är 25 och kan - om det skulle behövas av någon anledning i framtiden - användas i produktioner för att sändas via nästan hela världens TV-system.
Den stora störningen är iPhones variabla framerate (beroende på ljus) baserad på 30 fps. Inget man filmar i en iPhone går att snyggt krana ut broadcast i världen utanför USA och Japan. Jag drömmer om att Apple fixar val av fps i iPhone (i Settings t.ex. - 25/30/variable) - det är en baggis. Men...men...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-07 15:26
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag drömmer om att Apple fixar val av fps i iPhone (i Settings t.ex. - 25/30/variable) - det är en baggis. Men...men...

Word.

1
Bevaka tråden