Bra kenjon. Det är som du säger. Jag kan inte allt om DHCPservrar-klienter och hur de jobbar. Det måste väl vara så att Airporten inte är rätt inställd. Har hittills använt min Macbook Air för inställningarna.
Som jag sagt tidigare är problemet inte längre att jag får en 169. adress sedan jag återställde AEn till fabriksinställningarna.
Det som irriterar mig är att jag oftast inte kommer ut på nätet förrän jag förnyat DHCP-tilldelning enligt tidigare beskrivning.
Tycker det ska kunna funka utan den hanteringen (som för övrigt också krävs på våra båda iPhones och på min iPad).
Men jag var väl för snabb och slarvig. Och okunnig.
Har nu laddat ner instruktionsboken. Börjar om från början igen och provar att gå enligt den. Ser t ex i den att jag har funktioner i min närhet som kan störa signalen (trådlös telefon, andra routrar etc) och som kan vara hela orsaken. Nu blir det semester så jag återkommer nog inte med svaret förrän om minst fyra veckor.
Om det inte funkar med en total nyinstallation ska jag då redogöra för mina routrar, IPnummer, internetleverantör etc som då kan vara felet.